Gå til innhold

Amerikanerne er feige i kampen i Irak


Anbefalte innlegg

Toppen av feighet tror jeg har blitt demonstrert i diverse henrettelsesvideoer av uskyldige gisler. Disse latterlig feige klovnene tør ikke engang vise sitt ansikt på film engang ovenfor sine fiender. Disse feige morderne må være mange mann for å avlive forsvarsløse sivile gisler som er bastet og bundet. En amerikaner som sitter på dass er flere 1000 ganger modigere enn disse opprørerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at dette er en slags respons på at de amerikanske soldatene ikke kan være trygge på at ting "er slik de ser ut" i irak. Når man ikke vet om opprørere som ser ut til å overgi seg faktisk gjør det, eller sprenger seg i lufta når soldater nermer seg, er det lettere å sende inn en robot for å undersøke. De robotene er jo bomberoboter i tillegg, er de ikke?

Lenke til kommentar

Rent operativt er ikke disse glorifiserte elektriske rullestolene noen revolusjon, til det er de altfor sårbare overfor fiendtlig ild, saktegående og har altfor kort rekkevidde. Siden de bare veier i overkant av 80 kilo er de heller ikke den mest ideelle avfyringsplattformen for et M249 (FN Minimi, for oss européere) maskingevær, for ikke å snakke om det enda heftigere M240 (FN MAG). SWORDS-roboten blir nokså sikkert lite annet enn et dyrt, men "ekspendabelt" rekognoseringsverktøy og ikke en "kamprobot" i ordets rette forstand.

 

Etter som jeg personlig forstår det hadde det vært langt mer hensiktsmessig å droppe maskingeværet og heller hive på den noe bedre pansring og/eller større batterier. Men dette ville jo bli langt billigere for amerikanske skattebetalere på bekostning av våpenindustrien, så det var vel aldri aktuelt.

 

Det er vel helst de moralfilosofiske sidene ved saken som er et tema her. Ubemannede fly av typen MQ-1 'Predator' har allerede blitt utstyrt med AGM-114 'Hellfire' luft-til-bakke raketter og også blitt brukt i kamp, men det er først nå som farkosten er på bakken og blir brukt mot mennesker direkte at slike problemstillinger for alvor blir aktuelle. Selv om det ikke er snakk om noen autonom maskin som tar noen form for avgjørelser på egenhånd her, er det nærliggende å se at dette på mange måter er første skritt mot 'terminator'-roboter som skyter først og sjekker telefonkatalogen etterpå. Det er kanskje et nokså lite skritt - enn så lenge et fjernstyrt leketøy med et maskingevær - men like fullt er tanken på "morderroboter" noe de fleste tenkende mennesker vil ha en sterk aversjon mot.

Lenke til kommentar

jeg har ikke lest hele tråden, men har en komentar til at amerikanerne er feige.

 

det er mange som hevder at denne krigen er verre psykisk enn vietnam krigen for soldatene. de går rundt i gatene fult utrustet med kropps-armor, et ultra-kraftig våpen med skarp ammunisjon. og de bare VET at det kan smelle nårsomhelst! en tilfeldig forbipasserende kan drepe de på flekken eller en hvilkensomhelst bil kan jevne kvartalet med jorda. det er ikke særlig morsomt når man bare prøver å hjelpe til!!

 

men jeg skjønner ikke hva usa driver med i midt-østen. de der nede, altså irakere, generelt midt-østen folk VIL JO HA KRIG!!!! ffs de har ikke gjort noe annet siden de fikk våpen fra vesten. og folkestyre vil de iallefall ikke ha. det er jo tydelig siden de ikke har hatt noen revolusjon( i den riktige retningen).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
og folkestyre vil de iallefall ikke ha. det er jo tydelig siden de ikke har hatt noen revolusjon( i den riktige retningen).

Valget i Irak i dag motbeviser det du sa.

At sma grupper med folk i hvert land kontrollerte alle vapnene i landet er nok grunnen til at det ikke var noen revolusjon. ;) Det er ikke lenger som det var i gamledager, i dag har de tanks, fly, osv. De har ikke sjans pa revolusjon.

Lenke til kommentar
men jeg skjønner ikke hva usa driver med i midt-østen. de der nede, altså irakere, generelt midt-østen folk VIL JO HA KRIG!!!! ffs de har ikke gjort noe annet siden de fikk våpen fra vesten. og folkestyre vil de iallefall ikke ha. det er jo tydelig siden de ikke har hatt noen revolusjon( i den riktige retningen).

Ja, folk vi ha krig! Folk liker død og fordervelse! Så logisk! Selvfølgelig! Når de er litt mørkere i huden enn oss da tenker det sånn! Ja!!!1111 oen onene :ermm:

Lenke til kommentar
Ja, folk vi ha krig! Folk liker død og fordervelse! Så logisk! Selvfølgelig! Når de er litt mørkere i huden enn oss da tenker det sånn! Ja!!!1111 oen onene :ermm:

vel. nå ser det akkurat ut som det gjorde for 2000 år siden der nede, de gjør ingen framskritt. dette er religionen sin feil, og folket tror på religionen, og med religion følger krig. det har vi erfart i vår del av verden og, men det ble vi ferdig med for 1000 år siden, og nå er vi på sterk opptur. det at de ikke kan akseptere hverandres tro har ødelagt all form for framgang i midt-østen, og de bruker bare penger på å kjøpe våpen og drepe hverandre. jeg synes det er dumt at usa holder på der nede fordi det rett og slett er nyttesløst. men jeg står uansett på usa sin side fordi de tenker på folkets beste. om det spiller noen rolle for de selv økonomisk driter jeg i. samma det vel.

Lenke til kommentar

Nuh, at 60% av folket, og ikke minste kvinner også er med og stemmer er utvilsomt en fremgang og et nærmere skritt et sivilisert samfunn for Irak. At store grupper som feks. Sunnimuslimer velger å ikke delta sier det meste om deres vilje og evne til fornyelse og fremgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...