Gå til innhold

Store høyttaler kan ødlegges ved svake forsterkere?


Anbefalte innlegg

Har hørt veldig mye av folk at du f.eks har en stor/medium høyttaler så kan høytaleren gå i stykker hvis du bruker den på en mindre forsterker ..

 

F.eks: høyttaler 100W rms ^ 200W

Forsterker 2x20W RMS ^ 2x30w

 

De jeg har hørt det av vet ikke hvorfor men en person mente at sentreringsopphenget kan stivne hvis ikke høytaleren beveger seg skikkelig!

Men da ville den gått i stykker hvis du ikke hadde brukt den da :roll:

 

For meg hører dette dumt ut. De vil jo blir det samme som om du spiller på lavt volum på en kraftig forsterker!!

 

Men ville bare vite om dette kunne stemme... Og hvorfor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye lettere å ødelegge noe med for svak forsterker kontra for stor forsterker. Klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm til høyttalerene, kan signalet klippe, og ett eller annet i høyttalerene ryker. For svake forsterkere på for store høyttalere har også en tendens til å bli skrekkelig varme.

Lenke til kommentar

Har endel venner som er audiofile, de sier at dette er et faktum og, stort mer vet jeg ikke :p

 

Har vel noe med det at en svak forsterker ikke greier å "dytte" på elementene slik det er ment. Tror det du sier er riktig ja.

De jeg har hørt det av vet ikke hvorfor men en person mente at sentreringsopphenget kan stivne hvis ikke høytaleren beveger seg skikkelig!

Men da ville den gått i stykker hvis du ikke hadde brukt den da

Lenke til kommentar

Patos.no

Hvordan ”sprenge” høyttalere

En høyttaler inneholder vanligvis to eller flere elementer som arbeider i forskjellige frekvensområder. I en to veis høyttaler vil det for eksempel være to elementer, et bass/mellomtoneelement og et diskantelement. I en typisk to veis 100 watt høyttaler vil basselementet tåle ca.90 watt, mens diskantelementet typisk kun vil tåle ca.10 watt. De forskjellige elementene kan alle bli overbelastet slik at de ”sprenges”. Årsaken til at bass og diskantelementer sprenges er likevell svært forskjellig selv om det i begge tilfeller skyldes for mye effekt.

 

Sprengte basselementer skyldes vanligvis at man har for stor forsterker i forhold til høyttaler slik at talespolen på elementet blir brent. Det er likevell  mulig å sprenge basselementer uten at forsterkeren er for stor. Hvis en forsterker ”presses” for hardt kan den miste kontrollen og styringen over basselementet slik at det ”bunner” og elementet vil bli mekanisk skadet av for store membranutsvingninger. Det samme kan skje hvis en har musikkmateriale med svært mye ufiltrert dypbassinformasjon. Når basselementer ”bunner” vil en vanligvis høre et smell i det spideren møter toppen av magnetsystemet eller når talespolen når bunnen av magnetsystemet.

 

Diskantelementet sprenges derimot vanligvis ved at man har spilt for høyt med for ”liten” forsterker. Man har med andre ord spilt høyere en hva forsterkeren klarer uten at den forvrenger musikksignalet. Forsterkeren vil først nå klippegrensen i bassområdet siden mesteparten av energien i musikken vanligvis ligger her. Når en forsterker passerer klippegrensen, d.v.s  maksimal uteffekt før den begynner å forvrenge, vil musikken gradvis begynne å bli hard og lys. Skrur man volumet ytterligere opp vil musikkgjenngivelsen bli mer og mer skurrete og grøtete p.g.a. forvrengning. Spiller man godt over klippegrensen vil diskant og eventuelt mellomtoneelementer bli tilført svært mye ekstra effekt i form av høyfrekvent forvrengning som følge av klipping i bassområdet og de vil ta skade etter kort tid. Siden forsterkeren når klippegrense først i bassområdet med vanlig musikk må en derfor være forsiktig med bruk av tonekontroller/loudness hvis en spiller høyt. Jo mer tillegg av basstonekontroll dess mindre kan man vri opp volumkontrollen på forsterkere før den når klippegrensen. Uten bruk av tonekontroller/loudness kan man vanligvis, med CD spiller som signalkilde vri volumkontrollen på forsterkeren til mellom kl. 0100 og kl. 0200 før klipping. Bruker man tillegg av mye bass på tonekontrollen kan forsterkeren typisk nå klippegrensen allerede før volumkontrollen er ved kl. 1100!!!. Det er feil og tro at forsterkeren gir mer maks ”trøkk” ved bruk av tonekontroller. Hvis man bruker en signalkilde med lavere utgangsnivå enn CD spillere, det kan for eksempel være radio eller kassettspiller, må man vri volumkontrollen lengre opp før forsterkeren når klippegrensen. Spiller man med forsterkerklipping er det en enkel sak å sprenge diskantelementene i en høyttaler som tåler for eksempel 200 watt med en 50 watt forsterker.

 

Tenk på dette neste gang du har fest med høy partyfaktor.

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å ødelegge noe med for svak forsterker kontra for stor forsterker. Klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm til høyttalerene, kan signalet klippe, og ett eller annet i høyttalerene ryker. For svake forsterkere på for store høyttalere har også en tendens til å bli skrekkelig varme.

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

Lenke til kommentar

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

 

Er vel at trafoen leverer stor strøm over lengere tider. Slik at viklingene i trafoen blir varme.. Tar du huet over den (eller handa) så vil det komme en varm luft over den (kan minde deg om en varmovn på lavft niva)

 

Du kan brenne deg på trafoen ja, men da er den vel så og si brent! :D

 

Edit: I nye forsterkere (de er som regel litt kraftigere en vanlig) så har de byttet ut transformatoren med ringkjærne.. Er akkurat det samme på en måte.. Forsjellen er at ringkjærnen leverer finere strøm, bråker mindre og er mindre.. Så har den mindre varmeutvikling!

Endret av Hevley
Lenke til kommentar
Det er mye lettere å ødelegge noe med for svak forsterker kontra for stor forsterker. Klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm til høyttalerene, kan signalet klippe, og ett eller annet i høyttalerene ryker. For svake forsterkere på for store høyttalere har også en tendens til å bli skrekkelig varme.

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

Kommer selvfølgelig ann på hvor tung last den må dra. Jeg har selv sett forsterkere ta fyr på grunn av overbelastning.

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å ødelegge noe med for svak forsterker kontra for stor forsterker. Klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm til høyttalerene, kan signalet klippe, og ett eller annet i høyttalerene ryker. For svake forsterkere på for store høyttalere har også en tendens til å bli skrekkelig varme.

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

Kommer selvfølgelig ann på hvor tung last den må dra. Jeg har selv sett forsterkere ta fyr på grunn av overbelastning.

Wow! Men jeg mener; når bør man skrue ned volumet?

 

Hvis det er en forsterker med lufting på toppen f.eks. og så legger du hånden oppå der, hvor varmt er skadelig?

Lenke til kommentar

Svidde av en forsterker på fjortissdisko på skolen min en gang. Var en gammel stueforsterker jeg hadde (stereo, 20 år?) og noen proff høyttalere. Kjente aldri på forsterkeren mens vi drev på, men plutselig stoppet lyden og den lukta som faen. Varm var den også, brente meg nesten på den når jeg tok på den. Var varm i 3-4 timer etter at den streika...

Lenke til kommentar
Det er mye lettere å ødelegge noe med for svak forsterker kontra for stor forsterker. Klarer ikke forsterkeren å levere nok strøm til høyttalerene, kan signalet klippe, og ett eller annet i høyttalerene ryker. For svake forsterkere på for store høyttalere har også en tendens til å bli skrekkelig varme.

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

La meg si det slik:

 

Jeg hadde en gammel Sonyforsterker("5x100") hjemme og noen Mission703 høytalere. Jeg skulle se en IMAX film på hjemmekinoen og skrudde opp helt til jeg kjente at lyden begynte å bli dårligere.. Etter ca 1ttime når filmen var ferdig gikk jeg bort til forsterkeren og kjente på den og det endte med at jeg stod i 10min og blåste luft inn i forsterkeren =P

 

Det slipper jeg nå med min Harman Kardon forsterker , selvom den blir belastet helt opp til det den tåler så fungerer alt fint. Den blir varm ,men ikke så varm som den gamle Sonyen (som ga ut 25% så mye effekt)

 

Men jeg har tenkt å modde inn en vifte i den ,men lurer på hvor jeg skal feste den

Lenke til kommentar

Hva er skrekkelig varmt? :D

 

Slik at du brenner deg skikkelig når du tar på den? Har ikke mye erfaring med hifi så, men det hadde vært kjekt å vite :)

 

Er vel at trafoen leverer stor strøm over lengere tider. Slik at viklingene i trafoen blir varme.. Tar du huet over den (eller handa) så vil det komme en varm luft over den (kan minde deg om en varmovn på lavft niva)

 

Du kan brenne deg på trafoen ja, men da er den vel så og si brent! :D

 

Edit: I nye forsterkere (de er som regel litt kraftigere en vanlig) så har de byttet ut transformatoren med ringkjærne.. Er akkurat det samme på en måte.. Forsjellen er at ringkjærnen leverer finere strøm, bråker mindre og er mindre.. Så har den mindre varmeutvikling!

Er vel veeeeldig sjeldent at trafoen går varm da..

Det kan derimot utgangstransistorene fort gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...