Gå til innhold

Western Digital og Døde disker?


rvenes

Anbefalte innlegg

Jeg kjører WD disker, og har brukt de i flere år. Har aldri hatt problemer med de.

JADA! vi veit at mange har hatt WD diskene sine i fleire år.

Poenget er og få fram at den siste serien deira er ein mandagsdisk, den kan krasje når tid som helst

 

Ikkje skriv innlegg for få eit post ekstra i tellern til venstre om at du har hatt ein WD eller IBM eller Seagate sida 1965!

Hei.

 

WD har problmer og det vet alle, men alle typer disker og modeller vil en gang tilslutt få et problem.

Jeg har aldri selv sett at WD har bekreftet disk problemer, men Simen1 har snakket om dette og Mnage på forumet har nevnt problemer med 120 0g 200 gb diskene..

WD sier selv at i følge simen1 at de har problemer med 120 gb diskene.. men her kommer du og snakker om 200 og detter er uvist.. men 120 er bekreftet.

 

Er det noen som poster her for og få 1 post ekstra her da?...

Vi har tidligere fått hvite at den siste serien til WD er en mandagsdisk og kan kræsje når som helst flere ganger.

Hmm... 1965.. skjønner hva du mener, men de bøle ikke opprettet før i 1970 og begynte og produsere i 1988 har det blitt sagt her...

 

Men vi vet nå at det er problemer med diskene til WD.

Og BTW det er ikke alle diskene som det er problemer med!

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å høre at jeg ikke er alene med WD problemer. Og bra at det negative også kommer frem. Da jeg gjorde research for å kjøpe ekstern HD var det WD som var bra og maxtor noe dritt... så det ble icybox og WD 200GB.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=313101&hl=

 

Nå funker jo disken forsåvidt greit, men er litt engstelig for å legge inn all musikken min der når jeg snart reiser utenlands.

 

Problemet med å ta CD-backup av mp3-filer er jo at ISO/JOLIET-systemet kun tillater en viss lengde på fil- og foldernavn, noe jeg ofte overskrider... Er det samme begrensningene ved brenning av dvd? Er jo uansett mer hensiktsmessig, da det ville blitt EN DEL cder for å få backet opp hele musikksamlinga....

 

Er ellers ikke helt sikker på om jeg fikk reddet alle data når den krasjet.... det mangler blant annet en bildeserie som jeg er 90% sikker på at ble lasta ned fra kameraet. Men kan så klart ha glemt det...

 

Men, kan selvfølgelig ikke la dette skje igjen! Må få på plass et backupsystem her skjønner jeg!

Lenke til kommentar
Ja, kortslutning i en av kretsene på kretskortet. Var helt svidd og delvis smelta.

:hmm: Dette lurer jeg på... fikk du noen forklaring på hvordan dette hadde skjedd? :ohmy: Skal vel litt til at en HD har gjort det... hmm...

 

Jeg i min tid har aldri hørt om dette..

Nei, fikk ingen forklaring. Ny disk fikk jeg imidlertid.

 

Kan hende at noen av kretsene overlappet hverandre eller lå for nær? Eller at den av en eller annen grunn hadde alt for høy varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Bare for å snu ting på hodet her...

 

Klart det er en del disker som går fyken! Fåglarna vet hvor mange disker WD spyr ut pr. mnd, men la oss nå si at det er en million (aner ikke om det er på vidda eller ikke). Blant en million produkter pr. mnd. vil det naturlig at det er en del disker som har fått f.eks. en trøkk for mye under frakt, produksjonsfeil eller har blitt utsatt for andre ting. Samtidig har jeg selv nå nylig opplevd at 2x WD 120GB 8MB cache har takket for seg på to helt forskjellige PC'er på noen lunde samme tidspunkt. Syntes det var mistenkelig "tilfeldig", men samtidig kan jo min disk ha vært "produkt nummer 1 million" og den andre disken "produkt nummer 2 million".

 

Det blir interessant å se utviklingen på de nye seriene.

 

En annen ting (dette er ikke for å dra alle over en kam eller fornærme noen, men):

 

Mange av dette forumets brukere drar på LAN. Mange av dette forumets brukere spiller CS. Det er ingen hemmelighet at mange "fjortiser" (les: tilstand, ikke alder) har en utagerende oppførsel når de taper i CS (eller andre spill for den del). Dette innebærer ofte brutale slag mot bordflate og annen tilstedeværende "slagbar enhet". Disse slagene forplanter seg ofte i kabinett og lignende, og jeg synes ikke det er rart i det heletatt at disker går til hjälvette når miljøet rundt en PC er så "slagbefengt". Det er jo f.eks. en grunn til at servere og ting som skal være driftsikkert skal plasseres slik at det opptar minst mulig støt og resonans. Hvis man da legger sammen "mandags-faktoren", "miljø-faktoren" og "bruker-faktoren", så er det kanskje ikke SÅ ille. Dette gjelder selvsagt alle slags disker/produsenter.

 

Når alle som har hatt positive og negative erfaringer med en diskprodusent samles og diskuterer det på et forum, blir det jo et "hav av erfaringer", som kanskje krydrer totalbildet litt.... ikke vet jeg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
vel... kabinettet står på gulvet... slår ikkje pc'n min heller.

Er ikkje pcen feil som det skjerer seg som regel.

øhm? var vist ikkje heilt våken.

 

Er ikkje pc'en sin feil om det skjerer seg som regel.

Altså... som oftest er det ikkje maskina sin feil om ting går til helvete... altså ingen vits og slå pc'n.

Lenke til kommentar
I jula satte eg sammen ein PC for søskenbarnet. Valgte ein 160 GB Western Digital. Denne disken sa takk for seg etter 1 dag, og den var ikkje heilt frisk dagen før heller. Merka at maskina var rar.

 

Tenkte ikkje meir over det, hadde ein anna ny Maxtor disk så eg satte i den og han blei fornøyd.

 

Ein kamerat av meg har også ein WD 200GB disk som gjikk til blokksberg.

 

Men nå i ettertid så ser eg at fleire og fleire har problemer med Western Digital

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=355323

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=361731

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=289761

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=208347

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=360910

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=356547

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=358285

 

Det virker som mange nyere WD disker dauer for tida. Fart er ikkje alt, stabilitet er minst like viktig synes eg. Greit nok me all warezen etc, er ikkje så farlig om det går til blokksberg, men det er digital kamera bilder og dokumenter man har skrevet som er av litt verdi.

 

 

 

Får bare håpe at diskene ryk før folk får lagt inn viktig data på dei.

 

 

Googla litt nå og fant dette:

 

http://www.aurora.se/wd-hard-disk-crash.htm

 

 

Ser det er mange som poster og forteller at dei har disker på 120 og 80 og 40 osv. som fungerer fint. Tviler ikkje eit sekund på det. Ikkje post kun for og sei i fra at du har ein gammal traver som fungerer, for det er det mange av.

 

Dere må huske at HD er følsomme for temp over 60-65 °C :dribble:

 

Har selv hatt HD fra WD i mange år aldrig noe problem.. men så har jeg kjøling på de da. Temp på diskene mine ligger på 45-50°c :D

 

 

 

WD's thermal specs are harder to find, but this document on Thermal Monitoring for Advanced Data Protection refers to S.M.A.R.T. default warning temp as 60C and shutdown as 65C. This would suggest that WD's maximum ambient temp recommendation would be ~55C...

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt en WD 250GB, så det var ikke så artig å lese denne tråden. Har lite lyst på å miste et par hundre GB med data gitt. Har vært borti det før da jeg kjøpte en av de berømte 40Gb diskene til IBM for et par år siden.

Har dere gått noe forvarsel på at diskene tar kvelden? Noen rare lyder, eller har den blitt veldig varm?

Lenke til kommentar
ser dere klager over WD diskene... da kan jeg si at seagate er like ille.. kjøpte 3stk 200gb s-ata disker og 2 av dem crasha i løpet av 14 dager og den siste tok kvelden etter ca 1mnd.. så nå kjører jeg kun western... 2stk 200gb s-ata + 1stk 120 ide-ata + 1stk 26gb raptor og alle lever enda... 120gb disken er ca 2-3 om ikke 4 år gammel så...

Lurer litt på hva jeg gjør riktig, har 8 disker som putrer og går nå, 4 av de i ett ikke så rent lite varmt kabinett, med kun en enslig kjip vifte bakerst i kabinettet. Kontakten er heller ikke jordet. Har aldri mistet en eneste disk i hele mitt liv, selv ikke der jeg bodde før, der vi hadde noe jordfeilopplegg, og maskina slå seg av om du tok på den inni (og du fikk en liten karamell).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg satte sammen en PC for en kompis i fjor høst med en WD. Fikk ikke formatert den skikkelig, bare med hurtigformatering og allerede da fikk jeg bange anelser. Skulle vel ha returnert den på det tidspuktet, men jeg satte den inn og fylte den opp med saker og ting for ham.

 

Omtrent etter to måneders drift døde lagringspartisjonen og et par uker etter døde systempartisjonen. Da var allerede en seagate 200GB bestilt.

 

For meg har WD stort sett vært synonymt med kvalitet fram til ca. et år siden. Flere kompiser og bekjente begynte å få problemer med de. Ingen av mine egne WD disker har krasjet (3 stk), men de bråker noe j****. En av de har imidlertid et problem, sannsynligvis vakkelkontakt i strømkretsen og den skrur seg av og på en innimellom. Er egentlig møkklei av hviningen i disse diskene, og for min del blir det _aldri_ WD igjen.

 

Greit nok, disker kan krasje og alle fabrikanter opererer vel dessverre med en viss feilprosent. WD har ganske stor markedsandel, noe som gjør at de er synlig i markedet.

 

"mine 2 cents"

Lenke til kommentar

"#¤"#=¤)"=#¤ forumlagg

 

Greit nok, disker kan krasje og alle fabrikanter opererer vel dessverre med en viss feilprosent. WD har ganske stor markedsandel, noe som gjør at de er synlig i markedet.

 

Det er et VELDIG godt poeng. Med tanke på den markedsandelen WD har vil jeg påstå at de er veldig stabile sånn sett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...