Gå til innhold

Vannkjøling er dritt?


Anbefalte innlegg

men bør også tenke på at alle garantier på alt pc-utstyr er verdiløst i det du heller vann i tanken...

Det er vel ikk ehelt tilfelle akkurat. Er vel etter hvert eksempler på at butikkene som solgte vannkjølinga har erstattet de følgefeilene som opsto etter lekkasje som ikke skyldes brukerfeil. At lekkasje som regel skyldes brukerfeil er jo en annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt KAN vel skje. Det verste er vel gjerne når det er en liten lekkasje som foregår over en god stund. Den kan være vanskelig å oppdage og den kan føre til at loddinger og kretser på skjermkort/hovedkort korroderer, og det er kjipt. Ved en større lekkasje så går det som regel bra hvis du skrur av PC'en med en gang, skyller delene i kondensfjerner og lar dem tørke i et døgn eller to... Men det er jo selvfølgelig en ganske overhengende fare for at ting slutter å funke permanent når det blir utsatt for vann da, så det er best å ikke ta noen sjanser.

 

Slanger sprekker ikke uten videre hvis det er brukt riktige dimensjoner på nipler i forhold til slanger og det er montert riktig.

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18/01/2005 : 09:34

  er det stor sjanse for lekasje?

og hva kan skje hvis man bruker destilert vann og en slange f.eks sprekker, blir pc`n ødelagt, det er jo destilert, så det burde ikke gjøre noe... 

Sånn i utgangspunktet er jo vann og microelektronikk en dårlig kombinasjon. Det er vel igrunn vannets strømledende egenskaper som gjør mest skade. Om man får noen dråper rent vann på elektronikk som ikke er strømførende, og det så får tørket skikkelig, burde ikke være noe stort problem. Er utstyret derimot på, vil man få små kortslutninger og det tåler ikke elektronikken særlig godt.

 

I grunn syns jeg det er mye hysteri rundt dette, problemet er vel som nevnt før heller A; dårlig utstyr, B; dårlig arbeid.

For og igjen sammenlikne med andre ting, kjøleannlegget på en bil har ganske mange komponenter som kan lekke, mister du vannet der snakker vi fort vekk 50K+ i ny motor. Likevel er ikke dette noe folk diskuterer opp og ned i mente, om hvor skummelt det er osv, eller hvor bra boble og 2CV er med sin luftkjøling :p

 

Så ja, jeg vil si sjangsen for lekasje/ødeleggelser er ganske stor hvis man overhodet ikke forstår hva man driver med, eller er uheldig med delekjøp.

I motsatt fall er sjangsen lik som at bilen i metaforen over ryker.

Lenke til kommentar
I grunn syns jeg det er mye hysteri rundt dette, problemet er vel som nevnt før heller A; dårlig utstyr, B; dårlig arbeid.

For og igjen sammenlikne med andre ting, kjøleannlegget på en bil har ganske mange komponenter som kan lekke, mister du vannet der snakker vi fort vekk 50K+ i ny motor. Likevel er ikke dette noe folk diskuterer opp og ned i mente, om hvor skummelt det er osv, eller hvor bra boble og 2CV er med sin luftkjøling :p

 

Så ja, jeg vil si sjangsen for lekasje/ødeleggelser er ganske stor hvis man overhodet ikke forstår hva man driver med, eller er uheldig med delekjøp.

I motsatt fall er sjangsen lik som at bilen i metaforen over ryker.

nå er da faktisk det utstyret i bilen litt bedre enn det man har i pc`n, tenker på fester, radiator, pumpe og slange, man setter ikke en 8mm slange der, det er store slanger, som tåler mye, og en liten sprekk gjør ikke stor skade, det er vist slangen ryker eller no at det faktisk er farlig..

man kan også følge med på tempraturen i bilen

men sant, ting kan ryke i bilen også, men vil si at det er MYE større sjanse for at noe galt skjer i pc`n

 

jeg kommer selvfølgelig til å bruke destilert vann, det leder vel ikke strøm, vil det fortsatt være en fare?

Lenke til kommentar

Det vil "alltid" være en fare for vannlekasje så lenge du bruker vann, men om du bruker sikkelige komponenter og gjør en sikkelig jobb er denne faren mikroskopisk.

Så er det noen som sier det tar for mye plass og er et herk ved skifting av komponenter, til dette vil jeg si at her er det mangel på planlegging ved innstalasjonen. Jeg har selv vannkjøling og jeg kan demontere alt i kabinettet uten problem, skal jeg feks ha ut hovedkortet er det 2 skruer som holder cpu blokka og det tar 10 sek å skru dem av, da er det ingenting som er i veien og det er bare å ta ut kortet.

Så det er her som med alt annet i livet at gjør du en sikkelig jobb med det samme slipper en problemer,men har en hastverk så blir res deretter.

Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18/01/2005 : 11:46

nå er da faktisk det utstyret i bilen litt bedre enn det man har i pc`n, tenker på fester, radiator, pumpe og slange, man setter ikke en 8mm slange der, det er store slanger, som tåler mye, og en liten sprekk gjør ikke stor skade, det er vist slangen ryker eller no at det faktisk er farlig..

man kan også følge med på tempraturen i bilen

men sant, ting kan ryke i bilen også, men vil si at det er MYE større sjanse for at noe galt skjer i pc`n

 

jeg kommer selvfølgelig til å bruke destilert vann, det leder vel ikke strøm, vil det fortsatt være en fare?

Vel, både ja og nei, nå skal jeg ikke la meg friste til og diskutere bil her, for det var bare en metafor for å få fram et poeng, ikke å direkte sammenlikne del for del kjøleannlegget i en bil vs vannkjøling pc. Det kunne like godt vært noe helt annet.

Det jeg prøver og belyse er bare at god kvalitet vannkjøleutstyr, fagmessig sammensatt er det ingen grunn til å si at er så veldig skummelt.

Skummelt blir det først når delene er dårlig, eller arbeidet for dårlig utført. Når vi da her på forumet består av (jeg vil anta) <95% amatører innen vvs teknikk, er ikke det faktum at en god del av disse får problemer med sine annlegg, noe god eller representativ målestokk for å vurdere om vannkjøling i seg selv er bra eller dårlig.

 

Det var da her bil- metaforen kom inn i bildet, hvis dette var et forum bestående av <95% ikke bilmekanikere, og vi så fikk snusen i at vi ved og bygge om kjøleannlegget på bilen kunne få 30 HK mer effekt, slik at da svært mange av oss hadde falt for fristelsen, og annsett seg som kompetente til jobben, og gjort dette. Ja da hadde vi fort endt opp med med tilsvarede mange tråder om at kjølesystemet på bil suger, lekker og er bare drit.

 

:p He he, Ja det tar kanskje av litt det her, men jeg har vel fått frem poenget forståelig nå eller...?

 

Det med vann og lede strøm, skal jeg ikke si for skråsikkert. Populært sagt er det jo slik at saltvann leder strøm, ferskvann ikke, viser da til ekperimentene i 7. klasse er det vel, med lyspære, 4,5V batteri, vannglass og salt.

Likevel er det mange som fraråder å bruke feks hårføner eller brødrister under vann i badekaret, så det stemmer vel ikke helt...

 

Men ja, seriøst, jeg vil tro at selv destilert vann (som da muligens er en dårlig leder) leder nok til at så følsom elektronikk som det er snakk om i en pc vil bli raskt ødelagt av det. Når der er nok å bare ta på feil deler med "umerkbar" statisk elektrisitet, sier jo det en del om følsomheten :whistle:

Lenke til kommentar

det med badekaret:

 

nå bader vel ikke du i destilert vann hver dag?

og ikke tro at vannet du får ut av krana rent, det er tilsatt mye, og er ganske møkkete, men ikke slutt å drikk det selv om det er møkkete, det er sunt med møkk, styrker imunforsvaret...

 

destilert vann skal ikke lede vann, har ikke testet selv, men lest det x antall steder...

 

noen VET dette eller?

 

man slipper forresten alger med destilert vann...

 

edit: det med bilen forstod jeg begge gangene, måtte bare rette litt på deg ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Vannkjøling er helt klart noe dritt. Bruker mye strøm og du får ganske liten plass igjen i toweret, det vil si at det er vanskelig og komme seg fram inni der. Prøv og ungå vannkjøling

:hmm: eeh? nei, egentlig ikke... Et vannvakjølings sett har en eller fler vifter.. En tar ca. 5watt? (noe sånt) mens pumpen tar vell omtrent 10watt, så at den bruker mye strøm/watt gjør den vell ikke ;) 15W er vell ikke så mye på f.eks en 500W psu?

+ mye bedre kjøling (pleier hvertfall det) :p

 

Det med plassen er en annen sak.. det er fordet meste radiatoren som tar mye plass, og den kan du egentlig bare plassere på toppen av kabinettet, der man vanligvis (vis man ser bort ifra kabinetter som f.eks Tt Xaser3 serien som har vifte og lyd/usb2 utganger der) har plass til f.eks radiator med to vifter..

plasserer man alt på en "riktig" måte, så vil du oppleve at vannavkjøling ikke tar så mye plass alikeveld ;)

 

Go 4 Water :tease:

Endret av AnVli..p4
Lenke til kommentar
destilert vann skal ikke lede vann, har ikke testet selv, men lest det x antall steder...

 

noen VET dette eller?

 

man slipper forresten alger med destilert vann...

vann pleier å lede vann jo ;)

men det er skitten i vannet som leder strøm... så destilert vann tiviler jeg på leder no kraftig.. (i det heletatt... kansje 0,0001v :) )

 

alger har ikke noe å leve av/ spise i destilert vann <--- en av de beste grunnene til at det ikke er alger der ;)

Endret av AnVli..p4
Lenke til kommentar
Vannkjøling er helt klart noe dritt. Bruker mye strøm og du får ganske liten plass igjen i toweret, det vil si at det er vanskelig og komme seg fram inni der. Prøv og ungå vannkjøling

Som sagt tidligere så har dette med plass noe med planlegging å gjøre, i denne planleggingen inkluderer iallefall jeg val av kabinett.

Kan jo opplyse at det går raskere å fjerne vannblokka fra cpu (2 skruer) enn å fjerne vifte/kjøleblokk .

 

Har en misstanke om at her er en del med lite erfaringer som uttaler seg her, iallefall en del med 10 tommeltotter :hmm:

Lenke til kommentar

Helt klart Snekker´n, det er nok noen her som burde holdt seg unna vannkjøling en good stund til.,

Og jeg vil gå så langt som å si at de aller fleste som ser på vannkjøling som "noe dritt", overhodet ikke har forstand på, eller forutsetninger for å håndtere slike kjøleløsninger.

Dessverre, for de gir et helt galt bilde av det hele....

Lenke til kommentar
Helt klart Snekker´n, det er nok noen her som burde holdt seg unna vannkjøling en good stund til.,

Og jeg vil gå så langt som å si at de aller fleste som ser på vannkjøling som "noe dritt", overhodet ikke har forstand på, eller forutsetninger for å håndtere slike kjøleløsninger.

Dessverre, for de gir et helt galt bilde av det hele....

godt sagt :yes:

Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18/01/2005 : 17:40

  det med badekaret:

 

nå bader vel ikke du i destilert vann hver dag?

:p , Nei, det innrømmer jeg, og nå som vi har fått ryddet bilmetaforen ut av verden, burde jeg være fornøyd og gi meg, men siden du sier det slik, betyr det at du tar utfordringen, og tar med deg brødristeren ned i badevannet (destilert selvsagt...?)

 

Nå er jeg alltid forsiktig med å uttale meg kategoirisk når jeg ikke er helt sikker. Det jeg er helt sikker på i denne tråden er da at veldig mange av de negative innspillene handler om dårlig arbeid/deler. Det er vel igrunn bare 3 jeg har sett som kan virke som rene faktaopplysning; det er dyrt, og en dårlig kvalitet vanntank, har man liten radiator ifht varmeproduksjon blir det viftestøy.

Det meste andre, eksempelvis sistemann med høyt strømforbruk er jo bare vås.

 

Nå er ikke jeg, og har aldri påstått å være noen ekspert på vannkjøling, men har god teknisk innsikt, og evne til å være litt kritisk, og da er det i grunn ganske innlysende at mye av det som står her faller på sin egen urimelighet.

 

Som sagt, dette med destilert vann er også jeg usikker på, men om det ikke leder strøm/lager kortslutning på noe vis, hva er det da som gjør en liten lekkasje så farlig?

Lenke til kommentar

Saken er egentlig ganske grei.

Vis du skal skaffe deg en vannkjøling så må du gjøre mye planlegging

og mye arbeid. rettere sagt så må du ha skikkelig interrese av vannkjølingen.

 

Vis man bare vil ha en pc som bare fungerer så sats heller på luft . Det er sikrere og mer brukervennlig.

 

Jeg brukte selv lang tid og satt mye arbeid i min egen vannkjøling .

dessverre gikk alt til helvete etter at det oppsto en lekkasje fra chipset blokka. Skjermkort og hk gikk i dundass og det helle skyldes slurv av de

som produserte blokka. Vannkjøling er ikke å andbefale vis du ikke har

skikkelig interrese av det

;)

Lenke til kommentar
vannkjøling er en god ting,

stille, kjølig, hva mer kan man ønske av en kjøler?

Tja, bare en ting til... Det ble nevnt at det tok mye plass, så kompakt kjøling hadde vært bra :roll:

 

Peltier element er jo bra, men jeg mener det er større risiko med det enn med vannkjøling i PC. Oppbyggingen av is som smelter og renner til en neopren pakning er litt skremmende.

Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 18/01/2005 : 01:57

og uten å ha blitt født med nerver av stål som mange andre her på forumet, feiget jeg ut av vannkjølings pc'en, med redselen om at tanken skulle dette fra hværandre igjenn...

Der ja, dette er argumenter som det er litt verdi i. Hadde du skrevet dette med en gang hadde du sluppet hetsen ;)

Jeg er ganske ny med vannkjøling, jeg er ikke bekymret for å ikke få det tett, men hvor mye/lite det støyer eller kjøler må jeg jo bare tro de som forteller her. Også hva som er god kvalitet på deler må jeg stole på andres utsagn.

Derfor syns jeg ditt innlegg (V1.2 :p ) er nyttig.

Hvilken tank er det du snakker om, som "datt fra hverandre"?

denne tanken var det jeg hadde... hos meg var det den ene mettalklossen i bunn som rett og slett sklei av selve glass sylyndreren.... den er i hværtfall noe herk... :p

har tanken der jeg også ,virker som den har lyst å gli litt ja men fiksa det med teip som hold den fast en stund. Nå sitter den som juling ,men tror ikke den skal stå oppreist noe som det høres ut som du har gjort min ligger i bunnen av kassa og koser seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...