Gå til innhold

Jeg skulle i fengsel.. men nei.


Anbefalte innlegg

Jeg skrev tidligere i en post om en episode jeg var borti for noen år siden. Og nå har jeg fått en innkallelse til soning.

 

Men først, hendelsen:

 

Jeg jobbet som IT-ansvalig i Oslo for noen år siden på 2 utesteder, Catwalk og Cafe Opera.

En natt, ca kl 03.00, helt edru, ferdig på jobb (IT-ansvar går ut på litt andre ting på sånne steder i tillegg til normale IT-oppgaver, så blir mye natt-jobbing, som å kjøre prosjektor med litt effekter fra data osv.)

 

Uansett, jeg var ferdig på jobb kl 03.00, sto å venta på taxi på andre siden av spikersuppa. Jeg sto å pratet med en venninde i taxi-køen. Vi prater om noe hyggelig, så jeg smilte naturligvis annenhvert sekund ca.

 

En litt brisen fyr, viste finger'n til kompisen sin på andre siden av gata som en spøk når han sa "hadet", kompisen viste fingern tilbake med et flir, eneste problemet var at akkuratt da gikk det 2 politimenn forbi i gaten mellom dem.

 

Politimennene gikk bort til han som sto nærmest oss, ca 7-8 meter unna, og påsto at han hadde vist fingern til dem. Fyren var helt ydmyk og prøvde å forklare at han viste det til kompisen sin som en spøk, da dyttet den ene politimannen borti han på en stygg nepete måte på brystet hans med fingern sin 3-4 ganger, og ba om å få identifikasjon: "Står du å juger til oss?? Vi så at du viste tegn til oss, du gjør det bare værre forrei sjæl nå vet du det??".

 

Folk som sto i taxikøen og så det her rista på hodet i forskrekkelse nesten, og jeg la merke til det også, så bort dit, var nesten så jeg gikk for å forklare at jeg hadde sett han vise til kompisen, men det rakk jeg ikke. I 1 millisekund møtte blikket mitt blikket til politimannen, da kom han bort til meg og sa "tørk av deg det gliset, har du et problem? kom deg vekk."

Jeg ble helt paff, og sa "Jeg har ikke forstyrret noen jeg, dere sto jo langt unna, og jeg står her og venter på taxi mens jeg prater med en venninde."

 

Politimann: "hørte du ikke hva jeg sa?? du har 3 sekunder på deg.."

 

Meg: "hva mener du? Jeg har jo ikke gjort noe, jeg må jo få lov til å stå her i et fritt land å vente på taxi" prøvde jeg å si på en rasjonell måte.

 

Mens jeg sa det, sto politimannen og telte "1, 2.. 3, greit, du blir med oss!" *snapp*

på med håndjern, inn i svartemaja og rett i varetekt/arresten.

 

Disse politifolka var unge, kanskje 24-25, yngre enn meg selv, og veldig hissige ovenfor både fyren de snakket til, og ovenfor meg, både på åstedet, og i bilen på vei til politikammeret.

 

Når vi kom til arresten, informerte jeg dem også om at det var ikke nødvendigvis lurt å la meg sitte på cella uten at noen så til meg ofte f.eks 1 gang per halvtime, i og med at jeg hadde potensale for mild klaustrofi pga. en hendelse tidligere i livet mitt.

Jeg satt i arresten til 09.00 om morgenen, i løpet av 6 timer, kom det en betjent innom kun 1 gang for å se etter tilstanden min. Når jeg kom ut, fikk jeg en bot på 3000,- kr.

 

De fleste tenker kanskje at "Nei, det er alltid to sider av en sak, det må være noe han ikke forteller her som har skapt den situasjonen".

Jeg kan sverge på at det er det ikke. Ingen detaljer jeg har "glemt" å nevne ( "oh jo, jeg ba han dra til helvete når han kom bort til meg, det glemte jeg å fortelle" <- ingenting slikt ).

 

 

Resten av historien er som følgende, at det slet psykisk på meg hele episoden, og vurderte lenge å gå til sak, men hadde ikke ork, og vedtok boten. I utbrenthet og glemsel har jeg glemt å betale boten, men ikke fått noen purring på den, fikk bare plutselig et brev fra "statens innkrevnings-sentral" hvorpå det plutselig var tilleggs-gebyr på 2500,-, som der igjen var konvertert til sonedager (5 dager ekstra),

som gjør at jeg nå plutselig skal sone 12 dager for ubetalt bot.

 

Jeg har ikke sett noen purringer, eller prossesering av noe vedtak eller fått noen mulighet til å forsvare meg / handle på noen måte ettersom dette tydeligvis har kun blitt behandlet internt i systemet uten min viten. Det er jo normalt at folk får purring når de skylder penger eller hva?

 

Spørsmålet mitt er: Hva burde jeg gjøre? Hva er mine rettigheter?

Fra min side mener jeg at min mentale situasjon i forhold til saken er tilnærmet forfølgelse / justismord, og min glemsel ved betaling er et direkte resultat av selve hendelsen, dvs. hvem vil vel ikke glemme en slik hendelse både sublimentalt og proaktivt.

 

Har jeg mulighet til å gå til sak, advokathjelp? Hva skjer hvis jeg taper saken? Finnes det noen høyere instanser / organ jeg kan klage ovenfor enn Politiet/Statens innkrevnings-sentral. Burde jeg legge ut saken i medier? Skrive brev til Kongen?

 

En ting er ihvertfall sikkert, jeg er lovlydig, aldri gjort noe kriminellt, og fengslingen min var et overgrep, hvis jeg virkelig skal måtte sone, før den dagen kommer, skal jeg ihvertfall gi dem en reell grunn til å la meg sone, og rane en bank eller lignende (skjebnens ironi?), for nå begynner jeg virkelig å miste all tro på systemet i dette landet.

 

Slike situasjoner skaper jo potensiellt kriminelle ut av lovlydige borgere, hvis systemet overgriper seg på meg, hvorfor skal ikke jeg da overgripe meg på det systemet?

 

 

Hjelp?

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det du sier er sant, bør du sende inn en klage. Det er egne organ som etterforsker politiet. Hvis du har vitner ser jeg ingen grunn til å gi seg med dette. Du burde forøvrig gjort noe med situasjonen for lenge siden.

 

Edit: Media pleier å sluke slike saker. Da kan du i tillegg få dine five minutes of fame. Kontakt advokat og send brev til aviser, NRK og TV2.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Dersom det du sier er sant, bør du sende inn en klage. Det er egne organ som etterforsker politiet. Hvis du har vitner ser jeg ingen grunn til å gi seg med dette. Du burde forøvrig gjort noe med situasjonen for lenge siden.

Ja, men det tok så på i den perioden at jeg sluttet jobb, ble psykisk utbrent, og hadde ikke ork til å gå igjennom en potensiell sak i retten. Hele episoden i seg selv var jo så surrealistisk og usakelig at jeg allerede da hadde mistet noen tro på at systemet er rettferdig, ergo følte at en sak ville ikke vunnet frem uansett slik jeg så det på det tidspunktet.

 

Vitner er muligens ett problem. Den venninda jeg sto å pratet med var en "en jeg ser på byen innimellom"-venninde som jeg bare vet navnet på. Ikke som jeg har tlf/kontakt/addresse til. Men det var ihvertfall 50+ mennesker rundt oss når dette skjedde, problemet mitt er at jeg ikke vet hvem de er, eller husker det nå selv en gang.

 

Eneste vitnet jeg evt. kunne skaffet, var mannen som ble arrestert sammen med meg, han de påsto hadde vist finger'n til dem. Navnet hans burde jo evt. stå i arbeisloggen til de 2 politimennene fra samme kveld.

 

Det jeg sier er sant, jeg gjorde ingenting galt, sa ingenting spydig eller lignende, avbrøt ikke arbeidet dems, ellers ville jeg ikke hatt noen grunn til å spørre her, da ville jeg heller innsett at jeg fortjener soning og ikke sett noen grunn til å informere andre om saken.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Må innrømme at jeg reagerte litt forrige gang du fortalte historien, og ble oppgitt over at du hadde akspetert boten. (Jeg gir at du er oppriktig.) Ikke gi deg i denne saken.

Lenke til kommentar
Nøyaktig HVA fikk du bot for?

"For å ha nektet å fjerne seg fra åstedet ved tjenestemanns instruksjoner, og forstyrret åsted."

 

Noe slikt, bare ikke helt ordrett.

Husker ikke nøyaktig ord-rett, skal hente boten/papirene jeg har liggende hos forelderene mine I morgen.

 

Jeg har faktisk vært uten fast arbeid siden den gang. Siden den gang har jeg kun jobbet freelance / for meg selv, og stor porsjon av den tiden har jeg vært så sliten at jeg ikke har orket å jobbe i det hele tatt Pga. to vidt forskjellige ting.

Det ene er selve politi-episoden som skrudde med hodet mitt godt.

 

Det andre var en mislykket borring på spesial-tannlegetjenesten ved S.I.A ( Sentralsykehuset i Akershus), hvorav tannlegen borret seg ned i kjevebeinet mitt, lagde feil bro 2 ganger, glemte igjen gummistøpnings-plastikk inni såret, som da gjorde at jeg blødde betent fra området i 2 år.

 

Tilslutt, for 1 år siden gikk jeg til en vanlig tannlege, etter at jeg med en nål på badet hjemme dro ut en 1cm stor plastbit og dermed revnet opp såret igjen.

 

Tannlegen sa han sjeldent hadde sett noe så ille i form av feilbehandling. Jeg fikk fjernet hele broen og trukket enda en tann der, i dag er det bare et stort mellomrom der på ene siden, men nå blør jeg ihverftall ikke lenger.

 

(PS: Jeg har tannlege-skrekk, som er grunnen til at jeg gikk på S.I.A i første omgang, og grunnen til at det tok 2 år før jeg turde å gå til en tannlege igjen.)

 

Uansett, jeg har planer om å saksøke både S.I.A og Politiet for hvert av tilfellene som har stort sett ødelagt livet mitt de siste 4 årene og gjort meg mentalt arbeidsufør.

 

Høres sikkert ut for noen som "jøss, skyld på alle andre for din egen misnøye" , men jeg har tross alt jobbet fast siden jeg var 14 år (nå er jeg 30) innen IT i forskjellige selskaper uten problemer før den episoden med politiet skjedde.

Hadde jeg vært dritings, eller faktisk gjort noe galt, så hadde jeg neppe gitt det noe særlig tanker eller vært særlig ille.

Men når du blir dytta inn i en jerncelle uten saklig grunn og to personer du har sett med egne øyne er aggressive og misbrukere av sin egen stilling, da blir du ganske småparanoid, og begynner å tenke "hvis dette går ann, hva annet er ille/korrupt også da? hva blir det neste? hvis jeg går til sak og taper, må jeg sikkert sitte enda lenger.. bor jeg i det frie Norge, eller i et land som Iran?.."), Du mister troen på at systemet er rettferdig og vil bare glemme det/holde det unna.

 

Men nå har jeg jo lite valg, nå må jeg jo gjøre det motsatte av å glemme det, for å ikke havne i buret. På brevet står det heller ikke noen dato for soning, om det er ille eller positivt vet jeg ikke, men det gir deg en følelse at de kanskje kommer på døra og henter deg i morgen.

 

Jeg skal skaffe advokat, men spørsmålet er om jeg i det hele tatt rekker å lage noen sak før de står på døra for å innkreve soningstiden, og da er det jo bortkastet.

 

Det andre som er sykt med det hele, er at jeg har ikke gjort noe galt, er en lovlydig borger/person og blir dermed sendt i fengsel, sammen med kriminelle, kan man jo se på det som å sende en lovlydig borger på kurs i kriminalitet. Det er jo ikke fengsel dem sender deg i, men heller "Faculty of Crime" hvor eksamen som nyskapt kriminell er når du slipper ut.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
du har vel krav på å få saken din ført opp for retten før du betaler boten?

Soningen er fordi jeg ikke har betalt boten, det var bare en bot til å begynne med, men betalte den ikke ( jeg glemte det / det ble mye rot , og trodde foreldre betalte den, mens de trodde jeg betalte den / misforståelser + mentale tilstanden gjorde at jeg orket ikke å tenke på saken / "fortrengte" det ( "når man kaster regninger i søpla-syndromet"? ).

 

Så soningen er for manglende innbetaling av bot.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Det er jo ikke fengsel dem sender deg i, men heller "Faculty of Crime" hvor eksamen som nyskapt kriminell er når du slipper ut.

du trenger neppe føre opp "eksamen som nyskapt kriminell" på cv'en din etter å ha sittet i buret i 12 dager da... greit nok, det er ikke noen hyggelig plass å være og jeg skjønner godt at du ikke har spesielt lyst å sone, eller i det hele tatt fortjener det, men om du er en oppegående 30år gammel mann som i værste fall er nodt å sone for denne latterlige saken så overlever du nok dine 12 dager. det der med å komme ut av buret mer kriminell enn når du gikk inn er vel litt som 13-åringer som begynner å røyke fordi "alle andre gjør det". ville ikke bekymret meg så mye om akkurat den biten...

 

men for all del, ikke gi deg. ingen vil vel sone straff for en ubetalt regning. men jeg glemmer tlf-regninga stadig vekkså kanskje jeg må sone sammen med deg! :p

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ut av det, men prinsipiellt så er saken en rekke med handlinger fra politi og stat sin side som øker risikoen for å skape kriminelle eller evt. folk som får kraftige motvilje til systemet som resultat pga. urettferdighet, og øker aktivt risikoen for å gjøre oppegående mennesker mindre oppegående hvis de f.eks får psykiske problemer av å bli sperret inne som uskyldige i en slik situasjon.

 

Da er jo jobben de gjør stikk imot sin hensikt i slike tilfeller.

 

Minner litt om Robin-Hood tiden spør du meg. ( selvom Robin Hood ikke fantes ) , hvor de fattige som ikke kan betale skatt siden de ikke har tjent noe i første omgang, blir kastet i buret.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

sur situasjon du er oppe i... men jeg tror en advokat kan gi deg mange av svarene du leter etter... Og media kan nok være din venn hær...

 

personlig så har jeg en lignende historie som skjedde med en kamerat av meg. han tok seg av en venninde som hadde fått noe i drinken sin eller noe, og var helt ute å kjørte. Hen ringte til ambulanse og de sendte politiet dit, som klarte å påstå at det var han som hadde prøvd å dope henne ned. når purken endelig gikk, mumlet han drittfolk eller noe.... Dette resulterte i at en politimann (som var flintskalla og sikkert en bole j*vel) spente opp døra litt etterpå og angrep han (tok kvelertak på han og slengte han i bakken). det var flere edru folk tilstede og ingen trodde det de såg... ei politikjerring fikk roet ned bolepurken, og de gikk etter en stund, kameraten min slapp heldigvis noe videre trøbbel (sikkert siden det var mange vitner tilstede), men da han ville anmelde overgrepet seiner lo de bare av han på politistastajonen og mente dette aldri hanne hendt...

 

jeg tror det kan bli vanskelig å påvise noe siden du ikke har mange vitner, purken (iallefall i bergen) er vanvitti korrupt og vil mest sannsynlig stå sammen og prøve å lage situasjonen enda surere for deg.... politi folk slipper jo unna med de mest utrolige ting...

 

dette er bare mitt personlige inntrykk og erfaring, og jeg mener ikke at alle politi er sånn...

 

men ta kontakt med advokat og forhør deg litt med han, så blir du sikkert mye klokere... :)

 

btw. lykke til...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...