Gå til innhold

Studieretnings fag på allmenn


Atomet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig med tre fulle fordypningsfag, men det er ingenting i veien for å velge flere i 2. klasse og færre i 3. eller omvendt. Tenk deg at du trenger 90 timer i uka sammenlagt på tre år.

 

Jeg hadde både matte, fysikk, brukersystemer og bedøk i 2. klasse, men droppa bedøk i tredje samtidig som jeg droppet 3. året med c-tysk pga bedøken.. Slik fikk jeg 33 uketimer i andreklasse, men bare 28 i tredje.

Lenke til kommentar

Tar du matte, fysikk og kjemi trenger du ikke tenke mer. Da kan du nemlig ikke ta mer. Har ikke mer tid.

 

Derimot vil jeg sterkt anbefale deg å tenke gjennom valget en gang til. Det du tenker på er *tunge* saker som krever vannvittig med innsats. Tenk på at karakterene du har nå sannsynligvis vil synke med 1 eller 2 poeng. Disse fagene er vanskelige. Jeg tok heller 2 realfag og IT - både for å få opp gjennomsnittet, men hovedsakelig for å overleve uka :)

Lenke til kommentar
Tar du matte, fysikk og kjemi trenger du ikke tenke mer. Da kan du nemlig ikke ta mer. Har ikke mer tid.

 

Derimot vil jeg sterkt anbefale deg å tenke gjennom valget en gang til. Det du tenker på er *tunge* saker som krever vannvittig med innsats. Tenk på at karakterene du har nå sannsynligvis vil synke med 1 eller 2 poeng. Disse fagene er vanskelige. Jeg tok heller 2 realfag og IT - både for å få opp gjennomsnittet, men hovedsakelig for å overleve uka :)

Men man må ha matte, fysikk og kjemi for å komme inn på medisin. Jeg er ikke sikker på om jeg skal studere medisin, men jeg liker å holde mulighetene mine åpne. Dessuten liker jeg matte og natur -og miljø veldig godt.

Lenke til kommentar

Det er vanlig med 3 studiefag ja. Nå i 3klasse er det f.eks 17 obligatoriske timer, resten kan du velge selv. Fyller du på med KJ, MX og FY er du straks opp i 32 timer.

 

Jeg skal selv ta

 

3BØ

3MF

3SOSØK

Fordypning i tysk som privatist

 

til sammen altså 37 timer, men 32 av dem på skolen, effektivt. Tar 4 fag for å få fordypningspoenga.

Lenke til kommentar

Jeg tok biologi, IT og engelsk, både på vk1 og vk2.

 

Mitt tips er å velge fag du tror du orker å ha i 2 år på rad, da får du fordypningspoenga.

 

dr.X: Du trenger ikke ta 4 fag for å få fordypningspoeng?

Du kan max få 4 fordypningspoeng totalt.

Det er to poeng for ett fag du har fordypet deg i.

DVS, du får kun for to fag, uansett hvor mange flere fag du har.

 

jeg tok altså 2bio-3bio, 2eng-3eng og 2it-3it. Men fikk fordypningspoeng bare for 2 av dem. Siste faget får jeg ingenting for.

 

---

 

Forresten er det noe mer positivt med realfag (litt usikker men tror det er sånn): du får et halvt poeng for hvert år du har et realfag (matte, fysikk, kjemi, biologi). Det vil si at om du har 3 av de fagene i 2 år, får du 3 poeng for det, og i tillegg 4 fordypningspoeng.

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Hvilke studieretningsfag bør man ta på allmenn? Jeg har i hvert fall tenkt å ta matte, fysikk og kjemi. Hvilke andre fag bør jeg ta? Hvor mange andre fag kan jeg ta?

Disse skal jeg også ta, skal ikke ta noe mer, da kommer jeg til å drukne i lekser. (Eller få sykt dårlige karakterer.)

 

Edit: leif har vi "ikke" sett..

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
dr.X: Du trenger ikke ta 4 fag for å få fordypningspoeng?

Du kan max få 4 fordypningspoeng totalt.

Det er to poeng for ett fag du har fordypet deg i.

DVS, du får kun for to fag, uansett hvor mange flere fag du har.

Jo, dessverre har det seg slik at man ikke får fordypningspoeng for Bedriftsøkonomi lengre. Regelen skal bli endret fra 2006 (seff det året jeg går ut).

 

Så da blir det et fag ekstra.

Lenke til kommentar
Hva får du fordypningspoeng for og hvorfor?

Kort sagt får du fordypningspoeng hvis du velger å ha et fag både på vk1 og vk2.

Å fordype seg i ett fag er obligatorisk (ett av de fagene du velger på GK MÅ du altså velge også året etter) for å få generell studiekompetanse. Fordyper du deg i flere fag får du 2 poeng for ett ekstra fag og 4 poeng for to ekstra fag. 4 fordypningspoeng er maks.

 

Hvorfor? Tja, si det. Såvidt jeg vet er det bare Norge som har denne ordningen.

 

Edit: Mulig at fordypningsfag er fag som bygger på noe du hadde på GK (noe de fleste fag du kan velge gjør, og som gjelder for alle tre du har valgt). Er ikke sikker på dette.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Jeg har:

 

VK1: SAK, MF og RL

 

VK2: SOK, MF og RL

 

Sosialkunnskap

Rettslære

Markedsføring

 

Får max 4 studieretningspoeng, to poeng på hvert fag.

 

Har ingen realsfag, der får du et halvt poeng for hvert fag.

 

Hvis du snakker med skolens rådgiver forklarer han dette nærmere :thumbup:

Endret av John Kåre
Lenke til kommentar
Jeg skal ta, Matte, Engelsk og biologi.

 

Jeg har aldri hørt om fordypningspoeng!??!

 

- Har de idiotene glemt det på skolen min eller?

Hva får du fordypningspoeng for og hvorfor?

Jeg vet ikke hvorfor, men det er i alle fall veldig positivt. Tenk deg at du har 4,9 i karaktersnitt. Det blir 49 poeng. Hvis du da har 4 fordypningspoeng er du plutselig oppe i 52 poeng. Og hvis du tar matte og biologi over to år, får du også 2 poeng der. 54 poeng til sammen altså. Dermed er det lettere å komme seg inn på skoler som du kanskje ikke hadde hatt sjanse til å komme inn på i det hele tatt med 49 poeng.

 

nr4: Det du sier om at man MÅ ta minst ett fag over to år, har jeg ikke hørt om før. Er ganske sikker på at vi ikke hadde hatt noe sånt da jeg gikk ut av allmenn (dvs. i fjor). Det ble i hvert fall aldri nevnt. Nytt i år eller?

Lenke til kommentar
Elever som velger mange timer med studieretningsfag, kan få inntil 4 tilleggspoeng for faglig fordypning. En har faglig fordypning i et studieretningsfag dersom en har faget over 2 år og timetallet er minst 8 timer til sammen i de 2 åra. Faglig fordypning i bare ett fag er et minstekrav til fordypning og gir således ikke tilleggspoeng.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...