Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å finne mitt parti...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Slik at de minstepartiene kan gå i minus? :ermm: Jess, ser det for meg. "RV - Minus 5 mandater".

 

SPLENDID.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Jeg vurderte det, men fant ut at det var bedre å stemme Høyre. Jeg kommer neppe til å gjøre det samme i år, etter hva Høyre har prestert i regjering de siste årene. Sjelden har det vært klarere at Høyre er et pragmatisk parti som forkaster prinsipper til fordel for maktposisjoner. De har visst ikke innsett at makt er et middel for å oppnå mål, og ikke et mål i seg selv. Det er greit nok at man må inngå kompromisser for å komme i regjering, men når det innebærer at man må forlate sine prinsipper, er det verdt å spørre seg om det verdt det. Det er tross alt ikke noen vits i å ha makt når man ikke lenger har noe å bruke makten til.

Høyre sitter i regjering med to andre partier. Du synes alternativet med kamerat Halvorsen er bedre?

Lenke til kommentar
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Slik at de minstepartiene kan gå i minus? :ermm: Jess, ser det for meg. "RV - Minus 5 mandater".

 

SPLENDID.

:!: ja du har et poeng der... hehe...

Lenke til kommentar
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Huff nei!

 

Skal de som ikke veit noe som helst, men bare har hørt at FrP er noe dritt, få lov til å stemme ned FrP?

 

Et slikt forslag vil bare gi mediene enda mer makt. Det vil føre til mer populisme fordi det blir enda viktigere å ikke gjøre seg upopulær, ta vanskelige avgjørelser osv.

Lenke til kommentar
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Huff nei!

Skal de som ikke veit noe som helst, men bare har hørt at FrP er noe dritt, få lov til å stemme ned FrP?

Men i dag er det jo omvendt: De som ikke veit en dritt, men bare har hørt at Frp er supert, får lov til å stemme ja til Frp.

Endret av iacob
Lenke til kommentar
Høyre sitter i regjering med to andre partier. Du synes alternativet med kamerat Halvorsen er bedre?

Ja. Det er bedre at sosialistene fører sosialistpolitikk enn at «høyresiden» fører sosialistpolitikk, for da får i alle fall ikke kapitalismen skylden når det går galt.

Det skal vi nok sørge for uansett:D

Lenke til kommentar
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Huff nei!

Skal de som ikke veit noe som helst, men bare har hørt at FrP er noe dritt, få lov til å stemme ned FrP?

Men i dag er det jo omvendt: De som ikke veit en dritt, men bare har hørt at Frp er supert, får lov til å stemme ja til Frp.

Hvilken planet befinner du deg på?

 

Men om det er FrP eller andre som får lide er uansett irrelevant for poenget mitt.

Lenke til kommentar
Det skulle gått ann å stemme "Nei" på det partiet man liker minst og dermed gi dem 1 stemme i minus for de som ikke er så politisk aktive eller de som egentlig ikke liker noen av partiene, men liker et spesiellt parti aller minst.

 

Karmacom

Huff nei!

Skal de som ikke veit noe som helst, men bare har hørt at FrP er noe dritt, få lov til å stemme ned FrP?

Men i dag er det jo omvendt: De som ikke veit en dritt, men bare har hørt at Frp er supert, får lov til å stemme ja til Frp.

Hvilken planet befinner du deg på?

 

Men om det er FrP eller andre som får lide er uansett irrelevant for poenget mitt.

Man skal ikke legge for mye vekt på sånt tull som dette, men jeg gosser meg litt likevel.

Lenke til kommentar
Tror du det kommer til å gå ad undas?

Ja. Velferdsstaten er et prosjekt som ikke er bærekraftig på sikt, ganske enkelt fordi det bygger på prinsippet om at behov er rett og evne er plikt. Ethvert system belønner og oppmuntrer til visse typer atferd, mens den straffer andre typer atferd. Mens kapitalisme oppmuntrer til produktivitet, oppmuntrer velferdsstaten til parasittisme. Problemet er at velferdsstaten i flere decennier har indoktrinert befolkningen med at den har krav på alt mulig rart, uansett om de gjør noe for å fortjene det eller ei. Tidligere hadde man slagordet «Gjør din plikt, krev din rett»; nå er det mer i retning av «Krev din rett».

 

Sammen med andre problemer, deriblant globaliseringen – som blant annet medfører en global konkurranse om å gi de beste vilkårene for næringslivet (det vil si lavt skattenivå, få reguleringer, etc.) – og eldrebølgen, gjør at velferdsstaten ikke er bærekraftig på sikt. Realistiske politikere vil nok forsøke å bygge den ned etter hvert, men velgerne vil ikke like det, noe som gir populistene i SV gode muligheter til å få stor oppslutning. Dermed vil systemet til slutt kollapse under sin egen vekt, rett og slett fordi det blir færre og færre som må arbeide for flere og flere.

Lenke til kommentar
Sammen med andre problemer, deriblant globaliseringen – som blant annet medfører en global konkurranse om å gi de beste vilkårene for næringslivet (det vil si lavt skattenivå, få reguleringer, etc.) – og eldrebølgen, gjør at velferdsstaten ikke er bærekraftig på sikt. Realistiske politikere vil nok forsøke å bygge den ned etter hvert, men velgerne vil ikke like det, noe som gir populistene i SV gode muligheter til å få stor oppslutning. Dermed vil systemet til slutt kollapse under sin egen vekt, rett og slett fordi det blir færre og færre som må arbeide for flere og flere.

Du har rett i at globaliseringe i den form den har tatt i dag, eller den form den kanskje alltid har hatt, uten at vi har sett det foregå i samme tempo er en utfordring for land som Norge. Vi har et generelt høyt kostnadsnivå som følge av høyt privat og offentlig forbruk.

 

Men mange av oss, ikke bare i Norge, håper jo at folket etter hvert kan få en viss kontroll over flyten av kapital slik at vi kan få beholde de velferdsordningene mange av oss finner fornuftige.

Lenke til kommentar
Men mange av oss, ikke bare i Norge, håper jo at folket etter hvert kan få en viss kontroll over flyten av kapital slik at vi kan få beholde de velferdsordningene mange av oss finner fornuftige.

Ja, sosialistene trenger et overnasjonalt verktøy for å overstyre globaliseringen. Dette er mitt viktigste argument mot EU.

Lenke til kommentar
Men mange av oss, ikke bare i Norge, håper jo at folket etter hvert kan få en viss kontroll over flyten av kapital slik at vi kan få beholde de velferdsordningene mange av oss finner fornuftige.

Ja, sosialistene trenger et overnasjonalt verktøy for å overstyre globaliseringen. Dette er mitt viktigste argument mot EU.

Mitt også.. Pluss at når sosialistene, vi ser begynnelsen på det i Europa-parlamentet, tar over EU, vil de kunne komme til å sette seg opp i mot US..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...