Gå til innhold

Hvordan lage røykbomber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du lage røykbombe? hæææ?

 

jeg skal si deg hvordan!

 

ta 4deler salpeter og 6deler sukker(eller omvendt) og smelter det sammen. enten i en stekepanne eller i litt aluminiumsfolie med en lighter under.

når dette er så smeltet at det ligner litt på knekk så legger du det enten i en den gule greia i et kinderegg eller noe lignende. deretter utsetter du denne blandingen for en noe intens varme og Voila! et stykk røyklagt nabolag! :thumbup:

 

ikke anbefalt å gjøre i hagen da noen sikkert kommer til å ringe brannvesenet.

(snakker av erfaring)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Skal du lage røykbombe? hæææ?

 

jeg skal si deg hvordan!

 

ta 4deler salpeter og 6deler sukker(eller omvendt) og smelter det sammen. enten i en stekepanne eller i litt aluminiumsfolie med en lighter under.

når dette er så smeltet at det ligner litt på knekk så legger du det enten i en den gule greia i et kinderegg eller noe lignende. deretter utsetter du denne blandingen for en noe intens varme og Voila! et stykk røyklagt nabolag! :thumbup:

 

ikke anbefalt å gjøre i hagen da noen sikkert kommer til å ringe brannvesenet.

(snakker av erfaring)

Den der har jeg også prøvd :!:

brukte 90 g salt peter..

Brukte du mye?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Denne oppskriften vill gi deg en røykbombe på ca. 150-200 gram.

Kjemikaliene du trenger:

60 gram kaliumnitrat - Kan skaffes hos noen gjødselforhandlere, apotek (dyrt), svenskakemi, keten, du kan lage det selv osv…

40 gram sukker - Kan skaffes på alle matbutikker (ellers har du sikkert litt i skapet hjemme)

1 spiseskje bakepulver/natron – Kan skaffes på alle matbutikker og de fleste har også det hjemme.

3-4 spiseskjeer organisk fargestoff i fint pulver – Dette er hovedingrediensen for å lage fargen i røykbomben, dette kan skaffes på hobbybutikker! Det er også noen nettsider som selger dette, for eksempel http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2 mer er ikke 100% sikker på at det stoffet de selger fungerer, men det tror jeg nok. Jeg skaffet det i allefall på min lokale hobbybutikk for XXXX kr for XXXXgram. Oransje og Blå er de fargene som er best å bruke, men prøv gjerne ut andre farger.

 

Utstyr:

En kjele/gryte - Skaffes for under 10kr på loppemarkeder, eller spør moren din og hun har en ekstra til overs.

En skje/rørepinne

En varmeplate – IKKE ÅPEN ILD!

En beholder

Gaffa-teip

Spiseskje (for å måle opp)

Lunte

Penn

Du må ikke ha en beholder, teip og penn. Men jeg bruker dette slik at røykbomben kan være i en beholder og det blir lettere og kulere å fyre den av.

 

Slik gjør du: (Gjør for guds skyld dette ute!)

Ta å smelt sukkeret (40gram for denne røykbombe) og kaliumnitratet (60gram for denne røykbomben) sammen i gryta som står på varmeplaten.

Husk å røre godt hele tiden slik at ikke blandingen går av under produksjon.

Når blandingen er smeltet og blandet helt tar du oppi (ca. 1 spiseskje for denne mengden røykbombe) med bakepulver og rører godt om.

Ta nå oppi (for denne mengden røykbombe ca. 3-4 spiseskjeer) ditt organiske fargestoff i fint pulver og rør godt om slik at alt blander seg godt.

Hell ønsket mengde av ”deigen” oppi beholderen. Stikk en penn nedi midten og la den stå å tørke til den har avkjølt seg (1 time er flott).

Stikk lunten nedi og teip litt rundt men la det være igjen et hull på toppen for røyken.

Sett bomben på et passende sted hvor det ikke er noen ting som kan begynne å brenne i nærheten.

Tenn lunta og fjern deg raskt!

Nyt synet av din flotte hjemmelagde røykbombe med farget røyk!

Her er en film som forklarer det hele: http://www.metacafe.com/watch/704958...ed_smoke_bomb/

Jeg testet dette for noen dager siden og det fungerer perfekt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

fikk kaliumnitrat i ren form billig når jeg sa det skulle i dammen vårs for å drepe noka bakterier (husker desverre ikke hvilken type bakterier).

der jeg påsto at det var svært viktig at det ikke var kalk i den.

de måtte riktig nok også spesial bestille det.

 

så gjennom etter slik ting ikveld siden jeg har tenkt å ta opp noen gamle kunster;)

flere som gjør slikt enda?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
røykbombe uten gift?

 

sanpetersalt og sukker 50/50 av blandingen.

smelt det over lav varme til det er blitt en deigaktig ting og la det kjøle ned et par minnuter og tenn på....

to matvarer = røykbombe

 

Hva er sanpetersalt? Kan man bruke vanelig salt også ?

 

Natriumklorid er eksplosivt..!

Man kan lage skikkelig kraftige saker hvis man blander natriumklorid (rent salt/strøsalt), litt diesel, salpeter og en 4. ingrediens jeg ikke husker. Husker heller ikke blandingsforholdet, men det er kraft i dette, så jeg anbefsler å IKKE gjøre det..!

Lenke til kommentar

For og lage lunter kan du ta 1-3 fyrstikk esker, ta av det brune greine forann på frystikken, blande det sammen med noe tror jeg det var men husker ikke hva.

Så skal du ta en tråd og dype det i det brune greiene du lagde. Henge tråden til tør i 24 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...