Gå til innhold

Siviløkonomstudiet - Valg av studiested


Goof

Anbefalte innlegg

Regner med å satse på 5 årig siviløkonom studie når jeg går ut av videregående. Spørsmålet er hvor jeg skal gå.

 

Alternativene er:

- NHH - Bergen

- HHB - Bodø

- HIA - Kristiansand

- BI - Oslo

 

Det virker som om Handelshøyskolen i Bergen er det mest "prestisje" fylte, og beste studiestedet. Men opptakskravene er deretter også. I 2003 var det 54,8 poeng. Regner med at jeg går ut av videregående med ca. 50-51 poeng, altså ikke nok til å komme inn der.

 

Kristiansand virker også uaktuelt. Det ser ikke ut til at siviløkonom studie vektlegges noe særlig der, dermed står det egentlig mellom Bodø og BI i Oslo.

 

Noen som har erfaringer eller synspunkter på hvor jeg burde søke? Kansje noen som har tatt studiet? Er ute etter å finne ut hvor faglig kvalitet stiller høyt, ikke "Kristiansand er jo fint om sommeren".

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handelshøysskolen i Bergen er jo absolutt mest prestisjefult og liksom det "beste" i Norge.

 

BI i Oslo har jo etterhvert hatt mange studenter, og mange har kommet seg opp og frem... Tror ikke det er noe minus og ha tatt utdannelsen der, men det er jo liksom et pluss og ha tatt den i Bergen. Bodø og Kristiansand vet jeg ikke så mye om, sjeldent det står i årsrapporter at direktør sånn og sånn har utdannelse fra noen av dem.. Ihvertfall husker ikke jeg det.. (Det kan selvsagt også ha med at de har en del færre studenter..)

Lenke til kommentar

BI har nok det beste ryktet dersom man ser bort fra NHH, men samtidig koster det drøye 300.000 for fem år. Dersom du ikke har dårlig tid, kan du jo bruke ett eller to år på å samle opp poeng til å komme inn på NHH. Kravene har gått nedover de siste årene, så med alderspoeng m.m. skulle det ikke være umulig.

Lenke til kommentar

200.000 på BI, og tror det er uaktuelt å vente, satser på å begynne så fort vgs er ferdig. Hadde håpet at BI skulle stille sterkest etter NHH, passer meg forsåvidt bra ettersom jeg bor i Drøbak, og lett kan pendle til Oslo.

 

Men, har hørt at BI ikke stiller så sterkt faglig, kansje bedre en Bodø og Agder, men likevel. De ble vist "slaktet" i en søknad om å få bli Universitet?

Lenke til kommentar

BI har jeg egentlig hørt litt forskjellig om kvaliteten på, NHH er som flere har sagt best av de valgte skolene (med inntakskrav deretter).

 

Bor i Bodø og kjenner et par som går sviløkonom her, De trives så vidt jeg vet veldig godt og føler at de har utbytte av studiene (ei av de skal til Harvard i Usa på et krus i sommer, og (planlegger å dra) til LSE (London School of Economics) for å ta Master når hun er ferdig til våren.

 

Men, siden du bor i Drøbak må du også ta avstand i tankene (selv om du ikke har tenkt til å bo hjemme, er det kansje en fordel å bo nært hjemmet).

¨

Jeg kan spørre dem om komentarer når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Er det kansje mulig å ta Bachelor hos BI, og søke seg inn til master på NHH. Tror nok opptakskravene er mye strengere da, når du kommer fra en anne skole.  :roll:

Tror du har rett til å komme inn på master så lenge du har bestått bachelor?

Er ikke modellen bygget opp som 3 år + 2 år, hvorav de første tre årene gir en bachelor, og de to påfølgende bygger denut til en master??

Lenke til kommentar
Er ikke modellen bygget opp som 3 år + 2 år, hvorav de første tre årene gir en bachelor, og de to påfølgende bygger denut til en master??

Jo, men dette er vel ikke noe var på Dr.X sitt spørsmål, som er om man blir tatt opp automatisk til masterstudiet når man har fullført bachelorgraden. På NHH har man rett, men ikke plikt, til å ta mastergradstudiet etter fullført bachelorgrad. Jeg mener at dette også gjelder for BI. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at dette ikke gjelder mellom institusjoner, slik at man for eksempel ikke får rett til å ta mastergrad på NHH etter å ha fullført bachelorgrad på BI. Det samme gjelder for øvrig dersom man tar bachelorgrad på BI Bergen; da må man søke seg inn på mastergradstudiet på BI Sandvika i ettertid, og konkurrere på lik linje med andre søkere.

Lenke til kommentar

Hvis man vektlegger kvalitet på utdanning og faglig personell stiller nok NHH i førersetet, men BI Sandvika er slettes ikke dårlig alternativ. En annen ting som gjør NHH mest fordelaktig er naturligvis prislappen.

 

Selv er jeg utdannet siviløkonom fra BI Sandvika (gikk ut i 1999, da det kun var 4 år) og har bare positive erfaringer fra BI Sandvika.

 

Har hatt 2 arbeidsgivere etter endt studietid og min erfaring fra arbeidslivet er at bedrifter stort sett sidestiller siviløkonomer fra NHH og BI.

 

For øyeblikket videreutdanner jeg meg i regi av arbeidsgiver og tar AFA (Autorisert Finansanalytiker) som er et studium i regi av NHH og Norske Finansanalytikeres Forening. Vi har stort sett forelesere fra NHH og de har gjennomgående høy faglig standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...