Gå til innhold

Skal harddisk EGENTLIG kjøles?


Backbone

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Vel, har jo hørt at harddisken har godt av å bli nedkjølt, men har den egentlig det?

 

har kjølt min harddisk nå i en stund med en 92mm vifte, og den har holdt seg forholdsvis ganske kald

 

MEN:

 

Når jeg scanner for virus/spyware/søker etter filer på disken, knaker det i den, og den oppfører seg tregt.

virker for meg slik at den bør ha litt varme, da den arbeidet mye fortere før jeg startet å kjøle. :hmm:

 

Jeg har en Maxtor 200gb ganske ny, harddisk.

 

Håper noen har et svar jeg kan bli klok av :hmm:

 

 

 

:thumbup:

 

 

 

 

Go fast

 

 

 

-BB-

post-12-1105257338_thumb.jpg

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok aldri skade å kjøle en harddisk.

Elektronikk trives gjerne best om den holdes kjølig, og det samme vil langt på vei gjelde for lagre og motor i disken også.

Lagrene bør uansett ha en viss temperatur vil jeg tro, for at disse skal få optimale arbeidsforhold.

Toleransen i disse er uhyre små, så om de blir for kalde eller for varme, så jeg vil anta at dette kan forkorte levetiden på lagrene.

Lenke til kommentar

huffameg - harddisker og varme - ikke bra. her har jeg brent meg skikkelig selv. husker dere varmeproblemene på ibm sin gxp-75 serie fra ca 3 år tilbake (15, 30 og 45gb) ? disse gikk jo i stykker nesten alle sammen.

 

harddisker har godt av kjøling. levetiden forkortes hvis disken stadig er varm. dette skjedde på ibm gxp 75 serien: magnetbelegget på gxp-75 diskene ble klebelig som fluepapir når de ble varm. når man slo av disken og den kjølte seg ned stivnet belegget og pickup'en klebet seg fast i magnetbelegget. når man slo på disken gjen ble pickuphodet revet av lesearmen. derfor den velkjente klakk-klakk-klakk lyden fra en havarert ibm disk som mangler lesehodet sitt.

 

løsning på dette problemet: slå aldri av disken så den blir kald, eller sørg for skikkelig kjøling så den ikke blir for varm. det siste er å foretrekke :D

 

mitt råd er å passe på at disker har god kjøling uansett. ikke monter disker rett oppå hverandre - da virker de samlet som et varmelager og varmeproblemet blir enda større. ha litt luft mellom.

Lenke til kommentar
når var sist du formaterte ?

 

har ikke formatert noen gang, men har tatt defragmentering et par ganger.

harddisken er bare ca 2 mnd gammel, og bare 65-70% full.

 

Plutselig en dag etter defragmentering, samtidig da jeg monterte kjøling til harddisken (vifte som bare blåser mot den) startet bråket når den arbeider.

Spesielt når jeg søker etter sanger på disken, eller scanner for virus, D.V.S. når den arbeider forholdsvis mye.

 

er jo svært irriterende dette, og ikke minst flaut på en ny pc :dontgetit:

 

 

 

_______________________________________________________________

 

 

 

OG

 

 

_______________________________________________________________

 

 

 

Trenger ikke kjøling så lenge at Temperaturen ikke går over det som er anbefalt maks driftstemperatur

 

 

vel, hvor finner jeg ut temperaturen på Harddisken, og hva er den anbefalte maksimum temp'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...