Gå til innhold

hjelp til "Jallamekk" viftestyring


Anbefalte innlegg

Halla Folkens! Lurer på litt jeg.....

 

Jeg har planer om å lage meg en hjemmelagd/"jallamekk" viftestyring.... Tenkte jeg bare skulle ha av/på brytere, men så frister det jo en del med potmeter(elns), som jeg kan skru vifta/viftene helt av med.... Noen som vet åssen Potmeter(elns) jeg må ha? har hørt at hvis de har for lav motstand kan de brenneopp(?)

 

Eller syns dere jeg skal gå for av/på brytere bare? isåfall åssen skal jeg koble bryterne da? har noen brytere med lys i, men vet ikke åssen de skal kobles! :blush: Det er 3 tilkoblings-punkter på de... forslag? tegning?

 

noen som har no forslag om åssen jeg skal koble viftene til knappen(e)? Skal jeg bare stikke ledningene til knappen, inn bak på 3pins'n som går ut fra vifta, for så å isolere/feste med teip, eller??

 

JADA JADA!! Dere trenger ikke si det! Vet det ble fryktelig ROTETE!!! :tease: men satser på at noen her på forumet klarer å tyde meningen av denne posten :tease:

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kunne regulere spenningen, må du i allfall ha mer enn KUN potensiometer i serie! ;) Disse tåler kun veldig små effekter (mindre enn den minste vifta du finner :p ), så du må nok inn med noen transistorer, spenningsregulatorer e.l. ;)

Hvis du ikke har for mye peiling ville jeg gått for bare brytere. Evt. kan du ha en vendebryter for å velge mellom 5 og 12 volt.... :) For å feste ledningene på bryterene ville jeg hatt kabelsko på ledningene (hvis du får tak i det), eller lodda ledningene på for så å isolert med krymestrømpe / teip / limpistol ;)

Lenke til kommentar
**fjernet**

Moltrez: Glemte å si at kretskort er ganske uaktuelt, da jeg er ultra mega n00b på kretskort!! :tease::tease:

 

ok2k: Hmm... Kabel sko har jeg tror jeg... noen forslag om åssen jeg skal koble strømmen/vifta, sånn at bryteren faktisk funker? hva må jeg gjøre, og med åssen ledninger? de fleste viftene mine har både 3 og 4 pins kontakter(bruker 4 pins'n)... åssen skal jeg få kutta strømmen?

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Kjøp fanmate eller rheostat og lag et "hus" til det hvis du skjønner hva jeg mener.

Hmm...jeg har et par rehostat'er, men problemet er at jeg ikke kan skru viftene helt av! hva er en fanmate?

 

Hele pointet med denne "modden"/bygginga er å få skrudd viftene helt av!(pc'n bråker værre en gardermoen i "røsjtrafikken"!!!

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Kanskje denne worklogen er noe for deg(ikke min):

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=258508

hmm... ja nå ble alt mye klarere inni hodet mitt! ;):thumbup:

 

Akkurat nå sitter jeg å pønsker på en ting.... Hvis jeg skal gjøre som han kar'n i den posten du linka til, å bruke "sukkerbiter", så kommer det kanskje til å blit LITT( :p ) Trangt.... Har 7(kanskje 8. mest sannsynlig 7) vifter jeg skulle hatt knapper til...(tar de 2 siste på rheostat som fulgte med de viftene)...

OM jeg bruker sukker biter, og kobler knapper med lys, blir jeg jo trengenes 21(enkle. ikke dobble) sukkerbiter!!! det er det ikke plass til! noen som har løsning på det?

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Kanskje denne worklogen er noe for deg(ikke min):

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=258508

hmm... ja nå ble alt mye klarere inni hodet mitt! ;):thumbup:

 

Akkurat nå sitter jeg å pønsker på en ting.... Hvis jeg skal gjøre som han kar'n i den posten du linka til, å bruke "sukkerbiter", så kommer det kanskje til å blit LITT( :p ) Trangt.... Har 7(kanskje 8. mest sannsynlig 7) vifter jeg skulle hatt knapper til...(tar de 2 siste på rheostat som fulgte med de viftene)...

OM jeg bruker sukker biter, og kobler knapper med lys, blir jeg jo trengenes 21(enkle. ikke dobble) sukkerbiter!!! det er det ikke plass til! noen som har løsning på det?

 

MVH: PandoRa

Om du skal ha 7-8 brytere i front blir det nok bra trangt til de også!!! ;)

Lenke til kommentar
Kanskje denne worklogen er noe for deg(ikke min):

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=258508

hmm... ja nå ble alt mye klarere inni hodet mitt! ;):thumbup:

 

Akkurat nå sitter jeg å pønsker på en ting.... Hvis jeg skal gjøre som han kar'n i den posten du linka til, å bruke "sukkerbiter", så kommer det kanskje til å blit LITT( :p ) Trangt.... Har 7(kanskje 8. mest sannsynlig 7) vifter jeg skulle hatt knapper til...(tar de 2 siste på rheostat som fulgte med de viftene)...

OM jeg bruker sukker biter, og kobler knapper med lys, blir jeg jo trengenes 21(enkle. ikke dobble) sukkerbiter!!! det er det ikke plass til! noen som har løsning på det?

 

MVH: PandoRa

Om du skal ha 7-8 brytere i front blir det nok bra trangt til de også!!! ;)

Joda...men jeg skal ikke bruke sånne runde brytere! jeg skal bruke noen avlange greier..... så de er det plass til....

 

Men...Noen som har forslag til åssen jeg skal koble det? blir jæ*** trangt om jeg skal bruke "sukkerbiter"!!! da må jeg mest sannsynlig bygge en boks å ha det i!

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar
Ser egentlig ikke noe grunn til å ha sukkerbiter. Ville bare ha lodda rett på jeg.

Hmm... Joda... Forsåvidt... Men det hadde jo vært kjekt å ha muligheten for å ta det av igjen da.... :p

 

Hmm... tenkte på en ting...hva syns dere om å sette flere rader med "sukkerbiter" oppå hverandre? bare feste med teip elns? så det går ann å demontere radene hvis noe trengs å skrus på...?? ka du tru om den? ;)

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar

Kabelsko kan du jo bruke, dersom du får tak i noen som passer til bryterne :p Jeg ville i allfall IKKE lodda ledningene til vifta rett på bryterene, da har du jo ingen mulighet til å ta de av igjen uten å klippe...

Men er du sikker på at du vil ha en bryter for hver vifte? Hva er poenget? :ohmy:

Lenke til kommentar
.......Men er du sikker på at du vil ha en bryter for hver vifte? Hva er poenget? :ohmy:........

Har litt lyst på 1 bryter for hver vifte ja.... grunnen er at jeg har vifter litt rundt om kring i kabbinettet mitt!! jeg har 3 forran, 2 bak, 1 i sida, 1 mellom gpu og lydkort(den går på digital styring), 1 over PSU og 1 i topp.... (tror ikke det var mere da)

 

Jeg vil gjerne ha sjansen til å kunne skru av/ regulere luftstrømmen på/fra de forskjellige viftene... ikkesant? skjønner?

 

MVH: PandoRa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...