Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen målt den faktiske temperaturen på chipsettet ved bruk av kjøleribben fra Zalman?

(mulig det står ett eller annet sted i tråden, men kunne ikke finne det.)

 

Har selv nylig byttet ut viften med den passive kjøleren, og 20-30 sekunder etter

oppstart er ribben ganske varm. Antar at den holder en temperatur på 50 til 60 grader.

Forøvrig ser ikke temperaturen til øke etter tid.

Lenke til kommentar
Svin Skrevet 28/06/2005 : 17:15

  Har noen målt den faktiske temperaturen på chipsettet ved bruk av kjøleribben fra Zalman?

(mulig det står ett eller annet sted i tråden, men kunne ikke finne det.)

Eneste jeg har sett som har gjort det er Hakrist, litt ned på side 112 her; Store Asus A8N-sli

 

Han målte ca 60 grader som du nevner, oppsettet, vifter osv ser du i det innlegget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har gitt feedback til produkt-sjefen på alle klagene på chipset viftene på A8N-SLI, og idag har jeg fått tilbakemelding fra produktsjefen i Taiwan at dette vil bli fikset på fremtidige kort. Det er en mager trøst for de som allerede har kjøpt, men det er i hvert fall bra at deres klager blir hørt og gjort noe med!

 

Med vennlig hilsen

Preben Stub | ASUS Nordic

Er vel nesten bare tull å kommentere dette innlegget så langt i ettertid, men jeg fikk kortet mitt Asus A8N-SLI Deluxe for noen dager siden og denne chip viften er i ferd med å gjøre meg gal allerede.

Lysten til å melde meg ut av Asus klubben stiger nærmest eksponetialt her. Så det kan ikke være store utbedringene som er gjordt.

 

--Edit--

Da var Zalman på plass og systemet står plutselig bare å hvisker borte i kroken. En sann nytelse :thumbup:

Endret av jon_gunnar
Lenke til kommentar

Hei

 

Siden det er så mange her som har dette HK så har jeg følgende spm.

Jeg kjører vannkjøling på dette HK (ASUS A8N Deluxe) og får beskjed i "post'en" at jeg har feil på cpu vifta. Spm er da - Hvor kan jeg fjerne cpu vifte kontrollen??

Jeg finner ikke noe sted i bios hvor dette virker logisk..

Og det er ganske irriterenes å trykke f1 hver gang jeg må restarte :mad:

Noen forslag/svar?

Alle mottas med Takk :D

Lenke til kommentar

Viper 5, Da går du inn i bios, og under Power menyen finner du "hardware monitor", og nederst der kan du disable Chip fan speed warning :)

 

Edit; ser du snakker om CPU fan og ikke chipset, men det er på samme sted, men "cpufan speed warning" "disable" isteden.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

PCP160

 

Takker for raskt svar :)

Men jeg finner bare Q-fan controller inn under hardware monitor (og den er disable), og det er det eneste valget jeg har der.

Jeg kan kun se hvilken hastighet på viftene her, og target temperaturen - men

ingen valg om å skru av! :(

 

Har du noen idè?

Endret av Viper5
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut viften idag, etter at viften hørtes ut som om den skulle gå i lufta hvert øyeblikk, det hørtes helt vanvittig ut.. hovedkortet er bare noen uker gammelt.

 

Tok av hovedkortet, og idet jeg dro litt i chipset-viften, fløy delene til viften plutselig veggimellom. Fikk montert Zalman'en, selv om den ikke sitter 100% fast..

Ser ut som den skal være litt fleksibel.

 

Nå får jeg bare holde et øye med den, chipset-viften som satt på ble jo glovarm, frykter at Zalman'en kan nå uante temperaturer. :hmm:

 

ASUS har tydeligvis ikke gjort noe med dette problemet i det hele tatt, siden også nye eksemplarer har samme elendige viften.. :nei:

Lenke til kommentar

Jome: Asus har vell levert Asus A8N Premium eller lignende, samme kortet med annen kjøler så vidt jeg vet (sikkert litt andre mindre forandringer og)

 

Viper5: Kryss av for "Halt on no errors", jeg har ikke hovedkortet lengre men du kan altids ty til manualen hvis du ikke finner det.

 

Btw: "Den store Asus A8N SLI tråden" kan du spørre om slike ting fra nå av :)

Lenke til kommentar

Kvikt spørsmål:

 

Er Zalmanen for varm når den er så varm at man nesten brenner seg ved å ta på den.. ?

Jeg holdt et par fingre på den, hvis at det hadde vært 10-15 grader varmere så hadde jeg sikkert ikke kunnet holdt fingrene der uten å brenne meg..

 

For varmt ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Den blir varm, men ikke uforsvarlig varm.

 

Det er kanskje ikke det beste overklokkings verktøyet, men det fjerner støyen! Hvis den er varm så er det såfall god kontakt mellom kjerne/goop/ribbe, så da er såfall monteringen rett :) Du kan jo altids montere en 120mm vifte i nærheten..

Lenke til kommentar
Viper5 Skrevet 19/07/2005 : 23:46

  PCP160

 

Takker for raskt svar 

Men jeg finner bare Q-fan controller inn under hardware monitor (og den er disable), og det er det eneste valget jeg har der.

Ja, da gjør du enten som GSN sier, halt on no errors, eller så oppdaterer du din bios til nyere version. De tidligste biosene manglet bla disse valgene.

Lenke til kommentar
Kvikt spørsmål:

 

Er Zalmanen for varm når den er så varm at man nesten brenner seg ved å ta på den.. ?

Jeg holdt et par fingre på den, hvis at det hadde vært 10-15 grader varmere så hadde jeg sikkert ikke kunnet holdt fingrene der uten å brenne meg..

 

For varmt ?  :dontgetit:

Man "brenner seg" allerede ved 50-60 grader, så dette er ikke nødvendigvis noen indikasjon på at kjøleren blir for varm.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte dette hovedkortet med "en gang det kom" det bråka helt sykt med en gang, men nå har vifta begynt å stoppe for meg og bråker enda mer (tror den kommer borti noe) Dette her er S U G E N T av dere Asus... sette på en chipset vifte som.. som.. som.. suger så sykt.. ;)

 

Mennmenn.. nok om det, nå skal jeg sette på Zalman kjøleren, men jeg vil helst slippe å skru opp hele hovedkortet, ser at det er en del som bare har dratt opp de gamle festene, kan der forklare meg PRESIS hvordan dere gjorde det?? (vil helst slippe å kjøpe nytt HK...) Og hva bruker dere til å smøre kjølepasaen ut med? Takker og bukker for alle svar :)

Lenke til kommentar

hadde ikke lest noen av artikklene om chipset vifta jeg bytta til zalman ribba som nevt, før jeg leste om at den var et problem, selfølgelig så kom premium, når jeg har deluxe =/ jeg har 6600 silencer og jeg har et turbulens problem under skjermkortet, slik at zalman ribba ikke får nok kjøling noe ide om vifte som jeg kan plassere i nærhenten som bråker lite ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...