Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Northrop, generelt er det greit med så store vifter som mulig på så lavt turtall som mulig. Såfall hvis du setter pris på støy.

 

Er forsåvidt helt enig med pcp angående fjerning av chipsett kjøler, jeg tok ut hovedkortet, men hvis du/dere ikke gidder det er det bare å klippe av 'hodene' og trykke de nedover.

 

jococsity: Kan se for meg at det blir vanskelig å komme til med et låne kort, så lenge det du bruker er rimlig flatt så skal ikke det være et problem å smøre på et syltynt lag med termisk pasta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har testet denne chipset-viften:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX159A

 

Kjøler den bra?

Er det nok plass for den på hovedkortet?

den passer på hovedkortet ja.

Det er kanskje den beste chipp kjøleren der du har plass til 2 grafikkort på hovedkortet i tillegg.

hva med støy? Ser at den har 18db.. og dette er tilfelle?

Du kan bruke den som passiv kjøler, bare la vifta være av eller fjern den fra ribba. Det er veldig mange som bruker den lille spinkle zalman kjøleren passiv så denne går det garantert med. Det fungerer hvertfall fint hos meg...(jeg spiller mye og rommet mitt er varmt)

Lenke til kommentar

Dritt vifte! Så jeg tok helt enkelt ut kontakten! Orket ikke og høre på det bråket lengre (måte slå av varsel om vifte i Bios da). Selv etter hardgamming så blir ikke tempen mer enn ca 40 grader MAKS! Men så har jeg installert 4 x 80mm vifter som hjelper litt da.

Lenke til kommentar

Phyx, hadde jeg vært deg ville jeg koblet in viften, eller har du en annen vifte som blåser direkte på den?

 

Temperaturen blir ikke målt på chipsett kjernen, men på noen kondensatorer som står i nærheten, med andre ord, chipsett kjernen din er IKKE på 40 grader. Prøv å kjenn på med fingeren du.

Lenke til kommentar
hvor mange grader tåler dette hovedkortet?

 

etter jeg skifta til en sånn kjøleribbe (husker ikke navn) kommer det opp på 63 grader når jeg spiller!!

 

når bør jeg slutte å spille og på hvilken temp?

Har du prøvd å feste den på nytt? kan hende du har for mye eller for lite kjølepasta (selv om det skal godt gjøres å ta for lite).

 

Hvordan måler du temperatur på chipsettet og hvor mange kabinettvifter har du?

Lenke til kommentar
Jeg har to vifter som blåser nesten direkte på den(2 stk 80mm foran Hdd'en). Men viften sitter forstatt på plass men strømen er ikke på. Jag har tatt på vifta men den virker ikke særlig varm da jeg har bra "gjennomtrekk" i kassa.

"Tatt på viften" Mener du da kjøleribben? hvis den ikke kjennes varm kan det varsle om dårlig kontakt mellom kjerne, ribbe og kjølepasta, den er tross alt passiv.

Lenke til kommentar

Mjo. Viften sitter fortsatt på plass men kontakten har jeg tatt ut. Når jeg legger fingrene på viften så er det ikke særlig varmt, bare sånn "passe". Det er ikke særlig varmt i noe av dette området faktisk. Men som sagt jeg har ganske bra luftgjennomstrømming i kassen så dette hjelper betraktelig. Det varmeste som jeg har sett tempen på i det siste er 42 grader og da var det varmt i rommet og spillet i ca 8 timmer non-stop.

Lenke til kommentar

Javel Phyx, hvis du sier det så må vi jo tro det.

Men det er mildt sagt merkelig, selv har jeg testet litt 3DMark med viten utkoblet, og jeg bokstavelig talt brant meg på den etter få minutter. Andre har målt den faktiske temperaturen på sin Zalman til rundt 60 grader, så at din da er så kald og fin uten at viften går høres jo nesten for godt til og være sant.

 

Men for all del, hvis det er slik, og du er sikker på at det er god kontakt mellom chipen og kjøleren (viften) er det jo ingenting som er bedre enn det. Og som GSN sa, MB temp måles ikke på selve chipen, min viste fremdels sine 42 når kjøleren var minst 70 grader. Så akkurat den tempen må du ikke stole på.

 

Hansakebab, hvis du har 63grader MB temp høres det enten ut som det er feilmåling, eller du har vanvittig dårlig luftsirkulasjon i området rundt sata kontakene/chipset. Tror i og for seg ikke 63 grader er noe skadelig uansett, men det er unormalt høyt på dette hk vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd: Jeg har en zalman kjøleribbe på min, med en temperator-probe fra en CoolerMaster Aerogate festet på ribben. Det er ganske god lufting i kabinettet mitt, men kjøleribben ligger på ~53 grader idle, og passerer fort 60 grader med litt last. Samtidig viser MB temperaturen 30-35 grader.

Lenke til kommentar
Javel Phyx, hvis du sier det så må vi jo tro det.

Men det er mildt sagt merkelig, selv har jeg testet litt 3DMark med viten utkoblet, og jeg bokstavelig talt brant meg på den etter få minutter. Andre har målt den faktiske temperaturen på sin Zalman til rundt 60 grader, så at din da er så kald og fin uten at viften går høres jo nesten for godt til og være sant.

 

Men for all del, hvis det er slik, og du er sikker på at det er god kontakt mellom chipen og kjøleren (viften) er det jo ingenting som er bedre enn det. Og som GSN sa, MB temp måles ikke på selve chipen, min viste fremdels sine 42 når kjøleren var minst 70 grader. Så akkurat den tempen må du ikke stole på.

 

Hansakebab, hvis du har 63grader MB temp høres det enten ut som det er feilmåling, eller du har vanvittig dårlig luftsirkulasjon i området rundt sata kontakene/chipset. Tror i og for seg ikke 63 grader er noe skadelig uansett, men det er unormalt høyt på dette hk vil jeg påstå.

Last ned everest home edition (gratis) og gi meg alle temperaturene dine Phyx!

 

En Zalman uten generert luftstrøm rundt holder ikke mål.. iallefall ikke hvis du overklokker!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Ja, det fledsbo skriver er svært representativt for dette hk vil jeg si. De få som har tatt seg bryet med å måle oppgir omtrent det samme som han nevner.

MB temp på 30-35 grader tyder på relativt bra lyftflyt også. MB temp er nok mest og betrakte som omgivelses temperatur i kabinettet, trekk fra ca 5 grader og man er rimelig nære luft temp inni kassa.

Lenke til kommentar
Er det noen som har testet denne chipset-viften:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX159A

 

Kjøler den bra?

Er det nok plass for den på hovedkortet?

den passer på hovedkortet ja.

Det er kanskje den beste chipp kjøleren der du har plass til 2 grafikkort på hovedkortet i tillegg.

 

Vifta på min A8N SLI høres ut som den truer med å falle av hvilke sekund som helst. Har kikka på diverse heatsinks og andre vifter, men vet ikke hvilke jeg skal velge, denne ser ganske interesag ut, så frem det går rett fram og installere den?

Alt passer med hullene på kortet etc? Uten å gjøre mye mikk makk selv?

Lenke til kommentar

Hey, er det liv i denne tråden ennå, seiglivet. :cool:

 

Har bruk den swiftech kjøleren i 6 mnd nå. Virker meget bra, i praksis lydløs koplet til 5v, enkel å montere, etc.

Har lagt ut noen bilder en eller annen plass i denne tråden om du gidder å lete :)

Eneste minus er den tåpelig prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...