Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Helt supert Hakrist, vi har jo lenge vist at den ikke sitter på NB, men det er greit å vite akkurat hvor den sitter, og ikke bare hvor den IKKE sitter :p

Håper da historiene om forbedrede resultater med diverse erstaninger for vepsen, og ikke minst de som rapporterer bedre temps etter og ha byttet til AS5 på Northbridge nå er avkreftet en gang for alle. Tro kan flytte fjell sies det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artig idé Pygar. Det der måtte bare prøves.

 

Her er hva jeg gjorde:

1. Jeg demonterte den originale "vepsen"

2. Så brukte skruene fra dekselet til vepsen, men pga avstanden mellom ribbene på zalman'en så ville de ikke gjenge seg fast.

3. Fant frem en rull med gjengetape, rullet på ca 10-15 lag på skruen, slik at den ble tykk, god og myk. Passet på at skruene hang godt fast i viftehullene. Kappet av overflødig tape. Deretter var det bare å trykke vifta på plass på zalman-ribba.

 

Vifta sitter forbausende godt fast med denne metoden, selv om det bare er friksjon som holder den på plass.

 

Vel, jeg koplet spenning til vifta, men syntes fortsatt av vepsen bråkte for mye for min smak. Vel, ja den var veeeldig mye stillere, men fortsatt ikke lydløs.

 

Ca 10min roting i min o-store-bunnløse-pc-reservedeler-eske fant jeg frem til en gammel zalman vifte-styring. Så jeg koplet til denne og reduserte hastigheten til jeg ikke hørte vifta lengre (les: til vifta var overdøvet av alt annet i pc'en). En kjapp avlesning i bios avslørte at innstillingene mine hadde gitt meg en veps-hastighet på 5000 rpm akkurat! :)

 

Så...til det store spørsmålet: Hjalp det noe på temperaturen?

 

(Før jeg gir dere svaret så vil jeg minne dere på mitt innlegg på side 112 i den store asus tråden (pcp160 vet hva jeg sikter til :)) For å oppsumere hva jeg målte den gangen: Ambient/rom-temperatur: 25.2 grader, Kabinett temperatur: 28.6, Vist NB-temperatur Asus Probe: 42.4, Faktisk temperatur på NB: 60.1).

 

...og svaret er ja, det hjalp ganske mye:

Nye målinger viser:

Ambient/rom-temperatur: 25.6 grader

Kabinett temperatur: 29.0

Vist NB-temperatur Asus Probe: 41.4

Faktisk temperatur på NB: 48.2

 

Det er et resultat på 12.3 grader lavere. Ikke verst!

 

Legg også merke til at NB-temperaturen i asus-probe knapt har forandret seg, hvilket nok engang bekrefter våre erfaringer om at målepunktet IKKE er på NB.

 

(Resten av oppsettet har ikke forandret seg fra forrige gang. Jeg prøve med vepsen montert på alle sider av zalman'en, samt på toppen. Lavest temperatur fikk jeg når vifta var montert på toppen, slik at den blåser rett inn på ribba).

 

Takk igjen for tipset Pygar!

Ingen årsak! Morsommt at det kom så mye bra info ut av dette. Synst i utgangspunktet at kjølereibben virket mye varmere en den temperatur som ble rapportert, og nå skjønner jeg jo hvorfor. Testet aldri originaloppsettet, så i mitt tilfelle var vepsen jomfru. :thumbup:

Altså viften var upult??

Lenke til kommentar
Ser at på en del forskjellige forum, så angir folk RT1, RT2 og RT3 temperaturer. RT1 ser ut til å være under cpu, mens 2 og 3 en eller anna form for system-temp. Noen som har sett om man finner igjen RT1,2 og 3 i ett eller anna probe-program?

Vel, hakke sett akkurat de betegnelse nei. Men jeg gjetta vel egentlig på at siden RT2 og RT3 var nede ved io-brikken, så måtte det finnes en RT1 et sted også. Den logiske trekkninga var da cpu sensoren, men dette har jeg ikke sjekket.

 

Edit: Ble en rar setning der.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Speedfan lister opp hvilken device den henter temperaturene fra.

 

Hos meg akkurat nå rapporterer den:

IT8712F, temp sensor 1: 41 grader

IT8712F, temp sensor 2: 40 grader

IT8712F, temp sensor 3: 30 grader

 

I samme øyeblikk rapporterer asus probe:

 

CPU: 41 grader

MB: 40 grader

 

 

Så... ja det virker som om asus probe leser cpu-tempen fra en ekstern temp-sensor. Videre så ser vi at temp-sensor 2 samsvarer med MB temperaturen.

Hva temp sensor 3 er for noe aner jeg ikke, men det passer veldig bra med kabinett-temperaturen forøvrig (lufta som blåser ut av kabinettet mitt er på ca 30 grader).

 

Dersom asus probe hadde rapportert på en intern cpu-temp-sensor, så ville jeg forventet at denne lå minst et par grader høyere enn IO-chip sensoren.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Artig idé Pygar. Det der måtte bare prøves.

 

Her er hva jeg gjorde:

1. Jeg demonterte den originale "vepsen"

2. Så brukte skruene fra dekselet til vepsen, men pga avstanden mellom ribbene på zalman'en så ville de ikke gjenge seg fast.

3. Fant frem en rull med gjengetape, rullet på ca 10-15 lag på skruen, slik at den ble tykk, god og myk. Passet på at skruene hang godt fast i viftehullene. Kappet av overflødig tape. Deretter var det bare å trykke vifta på plass på zalman-ribba.

 

Vifta sitter forbausende godt fast med denne metoden, selv om det bare er friksjon som holder den på plass.

 

Vel, jeg koplet spenning til vifta, men syntes fortsatt av vepsen bråkte for mye for min smak. Vel, ja den var veeeldig mye stillere, men fortsatt ikke lydløs.

 

Ca 10min roting i min o-store-bunnløse-pc-reservedeler-eske fant jeg frem til en gammel zalman vifte-styring. Så jeg koplet til denne og reduserte hastigheten til jeg ikke hørte vifta lengre (les: til vifta var overdøvet av alt annet i pc'en). En kjapp avlesning i bios avslørte at innstillingene mine hadde gitt meg en veps-hastighet på 5000 rpm akkurat! :)

 

Så...til det store spørsmålet: Hjalp det noe på temperaturen?

 

(Før jeg gir dere svaret så vil jeg minne dere på mitt innlegg på side 112 i den store asus tråden (pcp160 vet hva jeg sikter til :)) For å oppsumere hva jeg målte den gangen: Ambient/rom-temperatur: 25.2 grader, Kabinett temperatur: 28.6, Vist NB-temperatur Asus Probe: 42.4, Faktisk temperatur på NB: 60.1).

 

...og svaret er ja, det hjalp ganske mye:

Nye målinger viser:

Ambient/rom-temperatur: 25.6 grader

Kabinett temperatur: 29.0

Vist NB-temperatur Asus Probe: 41.4

Faktisk temperatur på NB: 48.2

 

Det er et resultat på 12.3 grader lavere. Ikke verst!

 

Legg også merke til at NB-temperaturen i asus-probe knapt har forandret seg, hvilket nok engang bekrefter våre erfaringer om at målepunktet IKKE er på NB.

 

(Resten av oppsettet har ikke forandret seg fra forrige gang. Jeg prøve med vepsen montert på alle sider av zalman'en, samt på toppen. Lavest temperatur fikk jeg når vifta var montert på toppen, slik at den blåser rett inn på ribba).

 

Takk igjen for tipset Pygar!

Ingen årsak! Morsommt at det kom så mye bra info ut av dette. Synst i utgangspunktet at kjølereibben virket mye varmere en den temperatur som ble rapportert, og nå skjønner jeg jo hvorfor. Testet aldri originaloppsettet, så i mitt tilfelle var vepsen jomfru. :thumbup:

Altså viften var upult??

Hvordan fikk du målt tempen på selve NB?

 

Skal teste med noen løsninger i går. Har selv brukt Zalman sin, men byttet til Swiftech sin da jeg syntes varmen var for høy. Jeg må bytte ut denne Swiftech kjøleren PGA at den bygger for mye når jeg får mitt nye hovedkort i løpet av oktober/november.

 

Har kjøpt den andre som komplett har inne (se chipset under kjølere). Den er vel fra Spire. Har også kjøpt en tynnere vifte til Swiftechen, og har tenkt til å kappe ned denne. (har kjøpt både 40 og 50 mm vifter), og håper at dette kanskje vil være behjelpelig mot varmen. Hvis da ikke Spire kjøleren viser seg å være helt rå.

 

Men det hadde hjulpet å få målt tempen på selve kjernen.

 

Det eneste jeg har er en Enermax viftestyring med temp måler på, kan sikkert få koplet denne opp ett sted, men hvor kan jeg få lagt den får å måle. Må jo ikke ha den i mellom kjøler og kjerne.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med testing av elektronisk utstyr til daglig, så jeg har tilgang på skikkelig utstyr inkl temp-loggere og måleelementer (kalibrerte sådan).

 

Clas-ohlson loggere (for å sette alle i felles bås) er vanligvis for usikre. Ofte med en feilmargin på flere grader. Dette gjelder også mange av de case-displayene man får kjøpt til pc for å vise temperatur.

 

Nå skal det spesifiseres at å måle NB-tempen helt nøyaktig er nærmest umulig for da må man legge et element mellom nb'n og kjøleren, noe som jeg ikke anbefaler. Men man kan komme veldig nære, ved å legge temp-elementet innunder eller intil.

 

I mitt tilfelle så ble målingen rett og slett gjort i bunn av kjøleribba, helt nede ved basen, rett over nb kjernen. Målingen er ikke 100% korrekt, men gir en likevel en god indikasjon på temperaturen. Jeg gjorde det slik for å unngå risk med kortsluttninger osv (Type-K elementer som jeg bruker har bart metall i tuppen).

 

Uansett, bruk den enermax-indikatoren din. Plasseringen er ikke kritisk, sålenge du kun er ute etter temperatur-forskjell før og etter. Skal bli artig å se hvilke resultater du får med andre kjølere enn zalman's.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

I forbindelse med denne temperaturpunkt problematikken er det interessant å merke seg Zahlman sine GDDR kjølere som er på begge sider av kort. (foregående bilder)

 

Tilsvarende burde en kanskje være opptatt av temp på undersiden av chipset?

 

I fremtiden får vi sikkert se IC'er som kan kjøles fra to sider og ikke ligger oppå HK, snarere inni med kantoppheng.

 

Bare noen tanker......

Lenke til kommentar

PCP160; Jeg så du sendte pm til meg om hvordan jeg fant frem til sensoren. Blei no krøll i retursvaret, men kan likegodt svare her:

 

Ingen hemmelighet, ingen kretsskjemaer fra asus eller noe slikt (skulle ønske jeg hadde det, men det er nok en godt skjult hemmelighet).

 

Det heter jo at det enkleste ofte er det beste, så det jeg gjorde var å finne frem min luftkompressor. Jeg blåste luft litt rundt omkring på hovedkortet (begynte med områdene rundt nb'en), samtidig som jeg holdt et øye med asus-probe.

 

Etterhvert som jeg ikke så noen forskjell så prøvde jeg på andre områder av hovedkortet. Og det er kanskje ingen overraskelse at temperaturen begynte å variere når jeg nærmet meg området til io-chippen.

 

Greit nok. Når området var lokalisert, så var det frem med lommelykt, ned på alle 4 på gulvet (og i hybelkaninene) for å inspisere hovedkortet nøyere. Det var da jeg la merke til komponentene som stod merket som RT2 og RT3. Mistanken økte, og med litt prøving av diverse kalde gjenstander på disse 2 komponentene fikk jeg altså bekreftet mine mistanker.

 

Ingen stor sak altså, ingen hemmeligheter. :)

Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 19/09/2005 : 16:18

  PCP160; Jeg så du sendte pm til meg om hvordan jeg fant frem til sensoren. Blei no krøll i retursvaret, men kan likegodt svare her:

 

Ingen hemmelighet, ingen kretsskjemaer fra asus eller noe slikt (skulle ønske jeg hadde det, men det er nok en godt skjult hemmelighet).

Hmm, ja det er vel kanskje ikke for hvem som helst å få fatt i sjemaer ol til disse tingene.

Jeg har bedrevet noe liknende tidligere, men da med varmluftspistol, det var også derfor jeg trodde at det kunne være selve I/O chipen, særlig da jeg med Everest fikk bekreftet at det var gjennom den sensorinfoen kommer. Men jeg altså ikke så grundig til verks som du nå har gjort, så takk for godt arbeid ;)

 

Der det etter mitt syn hadde vært mest interessant med en sensor er på strømforsynings delen, altså den ribba ved siden av cpu. Jeg måler over 50 grader på min med termometer med plast tupp, så tipper den er en god del varmere i virkeligheten. Men dette er jo stort sett kun interessant for de som har vannkjøl, og vil kjøre vifteløst da.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å modde vepsen ved å frese bort "toppen" ?

Det var noe av det første jeg gjorde. Og du trenger ikke frese bort noe, det er kun å skru ut de fire små skruene. Det er kun lokket som de holder på plass.

 

Og ja det hadde innvirkning på lyden, men den gikk fra å være en hissig veps til å være en meget amper veps. Litt forskjell, men dessverre ikke nok.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Legg også merke til at NB-temperaturen i asus-probe knapt har forandret seg, hvilket nok engang bekrefter våre erfaringer om at målepunktet IKKE er på NB.

 

Har i lenger tid visst at tempereturen folk beskriver for å være NB temp. ikke er i nærheten av å beskrive hva den virkelige tempen er. Den er kun representativ for å gi en pekepinn på hva HK temp reprensenterer, dette fordi Asus proben sitter geografisk for langt unna chipsettet.

 

Flere beskriver Zalman dingsen for å være en mer enn god nok erstatning for vepsen, men jeg kan nesten garantere temperaturer langt over 60grader i et litt stresset system, tipper denne kan nå så mye som 80grader i et vannkjølt system der det er lite airflow i boxen. Nå er det slik at 80 grader ikke nødvendigvis behøver å skade noe som helst, men hjelper på overklokking eller stabilitet gjør det uansett ikke.

 

Hva tror dere en liten zalman vil gi av reelle verdier når en gigantisk heatpipekjøler av min egen produksjon kun klarer å holde chipsettet nede på 45grader passivt?

post-15715-1131469136_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har dette problemet med støyende chipset vifte blitt tatt hand om ennå? Ser at brukeren ASUS fikk positiv respons fra Asus i mars(...). Er det noen her som har nylig kjøpt en av hovedkortene og kan uttale seg om støyen som er nå?

 

-P

5130037[/snapback]

 

Hvilken respons fikk de da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...