Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilfoersorsterker på 230v?


Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på om det går ann å koble bil forsterkere på 230v?

må seff. ha transformator, men går det i det hele tatt an å bruke den?....

er det noen som har prøvd det, eller vet hvordan jeg skal koble.....må vel kanskje ha ett bateri i tilleg, sån at jeg får en slaks spenningstabilesator

har litt penger som jeg skal innvestere i subb.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aktiv hifi subb?...nei, nettopp solgt min

skal ha på romme mitt, siden jeg vil kjøpe subb men ikke vil kjøpe hifi/subb forsterker....vil ha noe jeg kan flytte over i bilen ettervert ;)

Skal du ha dette innendørs, noe jeg ikke anbefaler må du gjøre følgende.

 

Kjøpe deg ett rimelig bra batteri, 12-18VDC og en stor billader. En billader alene kan skade forsterkeren.

Lenke til kommentar

Harry, nå får jeg veldig lyst til å være litt vrang :nei:

 

Okei, jeg kan være med på at du kun vil investere EN gang. Men har du tenkt på hvor mye alt dette ståket kommer til å koste deg? :roll: En likerettertrafo som er kraftig nok er DYR. Og som Techpoint skriver er det alt annet enn tilrådelig å sitte med et bilbatteri på rommet. :no:

 

Vær veldig snill med deg selv, og kjøp deg en forsterker til innebruk. Så kan du selge den når du skal kjøpe deg bilforsterker.

 

(Evt. kan du spandere på deg en ZAPpulse-modul eller to. Da trenger du bare å bytte strømforsyningen når du skal ha det i bilen. En liten trafo, to kondensatorer og en Predator nettdel bør havne rett over tusenlappen, og en 12V strømforsyning koster ikke mer enn ca. 700 kroner fra Norsk Audioteknikk)

 

EDIT: det var ikke meningen å være slem med deg, jeg blir bare så usannsynlig frustrert når folk skal pese så mye med noe som bare blir dyrere og mer stress, kun fordi de har fått en fiks idè... ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

oki så det kan bli extremt dyrt?...

 

men som det blir nevnt hær, kan jo kjøpe ett batteri å koble på ladder på den...da vil vel batterie fungere som strømkilden/stabilisator til forsterkern, men vil ikke ladderen bli skadet av å stå på over lengere tid?

 

 

EDIT: epifant du har vel ikke link til den sia med de produktene, kan se litt på hva de har ;)

Endret av Harry_-_
Lenke til kommentar
oki så det kan bli extremt dyrt?...

 

men som det blir nevnt hær, kan jo kjøpe ett batteri å koble på ladder på den...da vil vel batterie fungere som strømkilden/stabilisator til forsterkern, men vil ikke ladderen bli skadet av å stå på over lengere tid?

 

 

EDIT:  epifant du har vel ikke link til den sia med de produktene, kan se litt på hva de har  ;)

Kan gjøre dette veldig enkelt for deg, for at dette skal fungere til innendørs bruk må du ha ett gelebatteri, disse koster fra 1000-3000kr alt etter type og størrelse.

 

Så må du ha en skikkelig lader som hvertfall lader 20A effektivt. Denne koster vel også rundt 1000kr, dvs 2000kr totalt

 

Så hvis du da er lur, så finner du deg en inneforsterker til 2000kr så slipper du dette greiene.

Kjøp en brukt forsterker eller noe slikt.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

ZAPpulse forsterkermoduler

ZAPpulse strømforsyningsmoduler 12V

Prisliste fra Norsk Audio Teknikk (norsk forhandler)

 

Bilstrømforsyningen er ikke kommet på NATs prisliste enda, men vil ligge på rundt 7-800,-

Kan sende deg noen priseksempler på PM om du vil. Jeg er ikke forbundet med LC Audio

eller Norsk Audio Teknikk på noe vis, jeg har bare fundert endel på disse modulene selv ;)

Lenke til kommentar

Hydrogen vil alltid utvikles i blysyrebatteri, alt etter ladetilstand.

 

Siden vann spaltes ved ca 1.5 volt og spenning pr celle er ca 2 volt så vil Hydrogengass kontinluerlig stige opp fra minus pol og oksygen fra pluss pol.

 

 

Selv ikke ventilregulerte blysyrebatteri ( Gel og AGM ) er 100% tette.

 

 

Anbefales ikke brukt på et soverom.

Lenke til kommentar

hmm....skal sjekke rundt om kring etter priser på 230v "inne" forsterkere....

men gir ikke opp det med bilforsterker innendørs, skal prøve å sette sammen en ca. pris på allt jeg skal ha. da kan jeg få sett om dette virkelig blir får dyrt :(

 

har sett litt på siden til L C Audio, må si de hadde GANSKE mye innteresangt.. prisene var heller ikke så vond :) men med de forsterkerne så må jeg enda ha trafo til å endre volten, men de var ikke så alltfor dyre

Endret av Harry_-_
Lenke til kommentar
Gelebatteri som f.eks Maxxima 900 skal ikke lekke, hvis de lekker hadde det vært umulig for meg å ha disse batteriene, som tross alt står montert opp ned inni bilkupeen.

 

Men uansett er ikke dette en løsning som anbefales inne.

De lekker ikke syre nei, men de vil utvikle gass ved slutten av ladeforløp som slippes ut.

Lenke til kommentar
Gelebatteri som f.eks Maxxima 900 skal ikke lekke, hvis de lekker hadde det vært umulig for meg å ha disse batteriene,  som tross alt står montert opp ned inni bilkupeen.

 

Men uansett er ikke dette en løsning som anbefales inne.

De lekker ikke syre nei, men de vil utvikle gass ved slutten av ladeforløp som slippes ut.

så da kan ikke ladderen stå på når jeg bruker forsterkern, men skal være helt oki å ha den på ett godt ventilert rom?¨

 

har sett at dette kan bli litt dyrt, men på den andre siden så finner jeg ikke en forsterker med like mye watt til å drive en/to subber... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...