Gå til innhold

radeon eller geforce?

madfox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sapphire Radeon X800SE 256MB GDDR3 AGP,ATI X800SE,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

eller

Asus N6600GT GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, TV-Out, DVI, Retail

hvem skal man velge ?? :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig hadde nok valgt ATI x800SE, selv om det er det kortet i x800-serien som skårer lavest. ATI leverer nærmest alltid gode produkter. GeForce gjør også det, men har ikke like god erfaring med GeForce som med ATI. Valget av skjermkort kommer også an på hva du skal bruke det til. Lykke til med valget og eventuelt kjøpet :)

Skrevet

Så lenge folk holder seg på det tørre skal det nok gå fint :) rekner med at folk her på forumet er voksne nok til og gi den anbefalingen som virkelig er best.

oppfordring til folk : bli non-fan ;)

Skrevet

vell det koster 500 kr mer enn gforce kortet men jeg er enig ... 256 mb må man ha.

men hvis noen har noen andre forslag til rundt 2500 ikker mer enn 2500 så si ifra...

lurte også på om jeg kan clocke dette kortet til pro eller noe .... åpne noen pipelines eller no :hmm:

Skrevet

Det er liten tvil om at jeg ville valgt 6600GT kortet om valget sto mellom disse to. Likevel syns jeg det er litt merkelig å sammenligne disse to og ikke 6800 NU og X800SE som er mer i samme prisklasse (Selv om X800SE kortet er litt dyrere) Da er valget enkelt. 6800 NU koster mindre og yter bedre. Det har riktignok kun 128MB DDR1 minne men har 12 pipelines mot X800SE sine 8. Når man legger til at det er meget høy suksessrate på modding av 6800 kort er valget enda lettere. Slik jeg ser det er ATI først konkurransedyktig i prisklassen over 3000. I klassen under 3000 er nvidia kongen.

Skrevet
Det er liten tvil om at jeg ville valgt 6600GT kortet om valget sto mellom disse to. Likevel syns jeg det er litt merkelig å sammenligne disse to og ikke 6800 NU og X800SE som er mer i samme prisklasse (Selv om X800SE kortet er litt dyrere) Da er valget enkelt. 6800 NU koster mindre og yter bedre. Det har riktignok kun 128MB DDR1 minne men har 12 pipelines mot X800SE sine 8. Når man legger til at det er meget høy suksessrate på modding av 6800 kort er valget enda lettere. Slik jeg ser det er ATI først konkurransedyktig i prisklassen over 3000. I klassen under 3000 er nvidia kongen.

Helt enig!

Pluss x800se kun har 128bits minnebuss, mot 256bit på 6800.

Skrevet

lurte også på om jeg kan clocke dette kortet til pro eller noe .... åpne noen pipelines eller no :hmm:

eneste det kan gjøres på er X800PRO som forsåvidt koster 3500kr er det vell....

I 2500 kr klassen, gå for 6800NU eller GT hvis lommeboka duger... :)

Skrevet

Hehe, hadde vært morrsomt å se GeForce 6600 kortet yte mer enn ATI x800SE.

Men hvis der er snakk om GeForve 6800-serien så vil jeg nok si at ATI kommer til å ha ett nederlag ja. Men man kan ikke måle de to. GeForce 6800GT og Ultra kan sammenlignes med ATI x800XT og x800XT PE! Så syns det blir litt feil. ATI og GeForce kortene er satt sammen på to vidt forskjellige måter, så dette blir feil.

Skrevet

Men viss man skal velge mellom de trådstarter spør etter så er jo x800se det beste alternativet. Men Self. vil et moddet 6800Le være bedre en et orig x800se.

Skrevet (endret)

Det er ikke ofte at ATi leverer dårlige skjærmkort men det har de gjort med x800se. Dette er egentlig ikke noe å diskutere, 6600GT er jo seff det beste valget. kjøper du x800se blir du garantert skuffet!!

Endret av GunZozz
Skrevet

X800SE tilsvarer 9800XT i ytelse.

6600 GT er et adskillig bedre kort enn X800SE, men personlig ville jeg ha satset på et 6800-kort, hvis jeg hadde hatt 2500,- kr å legge ut på et skjermkort.

Skrevet
X800SE tilsvarer 9800XT i ytelse.

6600 GT er et adskillig bedre kort enn X800SE, men personlig ville jeg ha satset på et 6800-kort, hvis jeg hadde hatt 2500,- kr å legge ut på et skjermkort.

X800SE har i forhold til Radeon 9800XT:

~3% høyere fillrate

~9% høyere minnebåndbredde

~55% høyere geometry rate

- Opptil dobbel så høy Z komprimering

- Mer effektiv minne kontroller

- AF optimalisering

- PS2.0b, VS2.0 extended

- 3Dc

Jeg vil nå tro at X800SE yter nokså likt med 6600GT (ihvertfall) med AA og AF. Man må heller ikke glemme at X800SE har 256MB VRAM, noe som nok kommer til å bli ganske nyttig fremover.

Skrevet

Synes det blir litt feil sammenligning her. Du bør sammenligne Radeon X800SE med GeForce 6800NU. De ligger i samme prisklasse.

Ville da uten tvil valgt nVidia kortet.

Skrevet
X800SE har i forhold til Radeon 9800XT:

~3% høyere fillrate

~9% høyere minnebåndbredde

~55% høyere geometry rate

- Opptil dobbel så høy Z komprimering

- Mer effektiv minne kontroller

- AF optimalisering

- PS2.0b, VS2.0 extended

- 3Dc

Jeg vil nå tro at X800SE yter nokså likt med 6600GT (ihvertfall) med AA og AF. Man må heller ikke glemme at X800SE har 256MB VRAM, noe som nok kommer til å bli ganske nyttig fremover.

Det er klart at enkelte features og da kanskje spesielt 3Dc støtten og høyere fillrate vil gjøre dette til et bedre kjøp enn 9800XT. Jeg er likevel ikke så sikker på at 256MB VRAM lønner seg på dette kortet. Det blir relativt dyrt i forhold til hvor mye ytelsen øker fra 128MB. Jeg ville da mye heller spyttet ut litt ekstra for 12 pipelines på X800Pro som etter mitt syn er et mye bedre kjøp. Når man (i spesielle tilfeller i allefall) kan få både X800Pro og 6800GT til under 3000,- syns jeg det vil være dumt å bruke 500 kr mindre for så mye lavere ytelse. Disse kortene vil også holde en relativt høy ytelse i spillene som kommer fremover.

Ellers mener jeg fremdeles at 6800 NU er det beste kjøpet rundt og under 2500,- men det er nå min mening. Dersom man ønsker 256MB minne syns jeg det lureste er å gå for X800Pro eller 6800GT.

Skrevet
Raptor' date='06/01/2005 : 13:21'] Synes det blir litt feil sammenligning her. Du bør sammenligne Radeon X800SE med GeForce 6800NU. De ligger i samme prisklasse.

Ville da uten tvil valgt nVidia kortet.

Enig. Jeg svarte bare spesefikk til kommentaren til emacoolit.

Bare for å gjøre det klart: Jeg argumenterer ikke for at X800SE er et godt kjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...