Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Hey SBS, du som har P150, hvordan får du dråpene så klare og pene? Jeg prøvde med mitt, men dråpene blir så uklare :cry:

Har du slått på makrofunksjonen? (Ofte markert med en blomst e.l.)

Prøv å slå på den, og fokuser på noe som er like langt unna kameraet som det dråpen vil være. Så holder du knappen inne, lar dråpene renne og tar en serie med bilder.. Prøv deg fram!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du slått på makrofunksjonen? (Ofte markert med en blomst e.l.)

Prøv å slå på den, og fokuser på noe som er like langt unna kameraet som det dråpen vil være. Så holder du knappen inne, lar dråpene renne og tar en serie med bilder.. Prøv deg fram!

Har prøvd både med og uten makro påslått. Det som oftest skjer er at vannoverflaten blir skarp og fin mens dråpen er helt ute av fokus. Men jeg får prøve meg fram litt mer :)

Lenke til kommentar
Hey SBS, du som har P150, hvordan får du dråpene så klare og pene? Jeg prøvde med mitt, men dråpene blir så uklare :cry:

Det er vel egentlig bare å prøve seg frem...

 

Bruker Manuell-modus med 1/1000s lukkertid, vanlig blits og makrofunksjonen på. Ca. 50% av bildene blir vel uklare. Pass på å se på skjermen at du får riktig fokus. Bruk Multi-AF og se hvor kameraet fokuserer.

Lenke til kommentar
Bruker Manuell-modus med 1/1000s lukkertid, vanlig blits og makrofunksjonen på. Ca. 50% av bildene blir vel uklare. Pass på å se på skjermen at du får riktig fokus. Bruk Multi-AF og se hvor kameraet fokuserer.

Skal prøve det! Hadde vært litt greiere hvis jeg hadde hatt mer enn 32mb å gå på :D

Lenke til kommentar

Hvis du har en dryppende stråle fra krana som du ikke klarer å fokusere på kan du evt holde en linjal inni strålen mens du fokuserer. Jeg har forøvrig pleid å bruke stativ og manuellfokus når jeg tar dråpebilder. Vet iallefall at A70 kan manuellfokusere.

 

En av kveldene jeg lekte med dråpebilder for en god stund siden dukket forresten Nessie opp. Se her:

Nessie.jpg

 

EDIT: Denne tråden er forresten en av de mer kreative jeg har sett på dette forumet så langt. Artig å se hva dere kommer opp med :)

EDIT: Oppdatert link

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...