Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang blitzynk på eksterne blitzer:

Hvis du leser i manualen på f.eks. Sigma EF 500DG Super, så vil du se at ved fotografering med kortere blitzsynk enn 1/200 sek (som iallefall er max på 300D), så vil blitzen lyse under HELE eksponeringen. Dvs at du vil få eksponert dråpen i blitz-lys 1/400 sek hvis det er det du velger. Dette trenger imidlertid ikke være særlig gunstig iom at blitzen normalt bare blinker ca 1/10000 sekund. Du vil med andre ord få et skarpere bilde dersom du bruker 1/200 sekund som er kameraets max, enn om du overstyrer denne og kjører blitzens egen raske blitz-synk. Hvis du har veldig sterk bakgrunnsbelysning og stor blenderåpning vil imidlertid bakgrunnslyset gjøre bildet mer uskarpt. Isåfall kan raskere blitzsynk være nyttig.

 

Litt offtopic:

En forklaring av max blitzsynk. Åsraken til at (relativt) rimelige kameraer ikke har raskere blitzsynk enn ca 1/200 sek er at de ikke klarer å synkronisere blitz-blinket innen for den tiden begge lukkergardinene er helt borte fra bildet. Når eksponeringen starter begynner først fremre lukkergardin å åpne, og etter et lite øyeblikk begynner bakre lukkergardin å lukke. Ved raske lukkertider er det ikke sikkert at det finnes et tidspunkt der HELE bildebrikka er eksponert samtidig, og man vil få en skygge på bildet som ikke er ekponert av blitzlyset. Dyrere kamera har lukkergardin som vandrer fortere og dermed kan man likevel ha et øyeblikk der blitzen kan gå av og få eksponert hele bildet. Litt krøkkete forklaring kanskje... Håper den var forståelig (for dem som er interessert :-) )

Lenke til kommentar
Måtte forsøke litt mer idag, de aller fleste gikk rett i søpla grunnet ute av fokus.. som vanlig :/

Er ikke så "hekta" på dråpebilder, men jeg har fulgt med på denne tråden, og det er mye bra bilder. Jeg synes dette her var usedvanlig bra. Ser ut som et landskap i verdensrommet eller noe - med en astroide som er på veg ut eller inn av formen i bunn. Tåkete og flott. Jepp, dette likte jeg knallgodt.

Myke "kremete" former.

 

F828

Lenke til kommentar
Måtte forsøke litt mer idag, de aller fleste gikk rett i søpla grunnet ute av fokus.. som vanlig :/

 

Denne likte jeg veldig godt Stoners. Gode farger er viktig for et godt dråpebilde, og det er nesten som om man kan se bølgene begeve seg utover i bildet.

 

Sist jeg forsøkte meg med dråper var i forfjor, men jeg kan huske at den mest produktive kvelden tok jeg over 1200 bilder hvorav kanskje 50 var brukbare og 7 var gode ;). A70en blei faktisk ganske varm til slutt, så da slutta jeg av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...