Gå til innhold

DOS funker ikke


Anbefalte innlegg

DOS døde plutselig en dag.. det vill si at vist jeg går på kjør og skriver command så kommer det bare en feilbeskjed..

 

dette er irriterende, ettersom net send ikke funker. og mange instalasjoner trenger DOS! skriverdriveren kræsjet for en stund siden, og fikk ikke instalert den, fordi denne beskjeden kom opp! fikk tak i andre drivere så den funker men jeg måtte lete lenge, jeg kjører win 2k!

 

er formatering eneste utvei? vil helst slippe unna siden jeg har så mye fete progz inne, som jeg ikke har install til! (er foresten ikke så lenge siden jeg formaterte)

 

har sp4 inne, men det er ikke det som er årsaken! er også fan av dos spill..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen lurer på forskjellen (det gjorde i alle fall jeg):

CMD.EXE or COMMAND.COM

Windows NT comes with two "command line shells" -- one called CMD.EXE and the other called COMMAND.COM. If you're wondering which one to use, following information might help:

 

CMD.EXE is the Windows NT's native command prompt (or shell), which means it is more portable among different hardware platforms. For example, if you type SET and press ENTER inside a CMD.EXE prompt, you'll notice that CMD.EXE exposes more environment variables than COMMAND.COM. On the other hand, COMMAND.COM is the more "MS-DOS compatible" version of the two shells. For example, this shell will call AUTOEXEC.NT and CONFIG.NT (located in the SYSTEM32 directory inside your Windows NT directory) just like MS-DOS used to call AUTOEXEC.BAT and CONFIG.SYS.

 

So, if you're having trouble running your old DOS command line programs from Windows NT, try running them inside a COMMAND.COM shell, not CMD.EXE.

Lenke til kommentar

Har du fått det til?

 

Hva står det i autoexec.nt fila di, kan du liste det opp her? Og er den på riktig plass, som henvist av den KB artikkelen eremitten viser til?

 

 

Har drevet mye med DOS fra tidligere av, f.eks. MS-DOS 6.22 og Win 3.11, og enda mere den tiden jeg brukte Windows 98..

 

Var jo egentlig litt gøy, men er mest glad for at den tiden er over...

Lenke til kommentar
Hvis noen lurer på forskjellen (det gjorde i alle fall jeg):
CMD.EXE or COMMAND.COM

Windows NT comes with two "command line shells" -- one called CMD.EXE and the other called COMMAND.COM. If you're wondering which one to use, following information might help:

 

CMD.EXE is the Windows NT's native command prompt (or shell), which means it is more portable among different hardware platforms. For example, if you type SET and press ENTER inside a CMD.EXE prompt, you'll notice that CMD.EXE exposes more environment variables than COMMAND.COM. On the other hand, COMMAND.COM is the more "MS-DOS compatible" version of the two shells. For example, this shell will call AUTOEXEC.NT and CONFIG.NT (located in the SYSTEM32 directory inside your Windows NT directory) just like MS-DOS used to call AUTOEXEC.BAT and CONFIG.SYS.

 

So, if you're having trouble running your old DOS command line programs from Windows NT, try running them inside a COMMAND.COM shell, not CMD.EXE.

Hm.. jeg visste ikke engang at det var noen forskjell jeg :p

 

Alltid kjekt å vite. :)

Lenke til kommentar

har begynt å bruke cmd.exe istede for command nå! men net send funker ikke! pc'en min finner ikke den andre, og den finner ikke meg! har fjernet passord på begge!..men det står at han ikke finner den! irriterende! kan sende fra min egen pc til min egen! og fra den andre til den andre (skjønner?) men ikke fra den ene til den andre.. kan dette ha noe med at den andre pc'en kjører win xp? denne kjører 2k! har ordnet alle instillingene i xp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...