Gå til innhold

mulig å utvide en eksisterende partisjon(disk)


Anbefalte innlegg

har per idag en så og si full 250GB disk som jeg gjerne vil fortsette å fylle. grunnet jeg ikke vel dele samme innhold over 2 mapper(disker/partisjoner)

 

har også en så og si tom 250GB disk(er ikke tom men er lite på den som kan flyttes midlertidig)

 

det jeg lurer på er om det er mulig å sette disse to diskene og lage en stor partisjon ut av det, uten å måtte slette innholder i den ene? RAID0 og JBOD vet jeg ikke går, for da må jeg jo ha dem begge "rene" før jeg setter det opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, på linux er ikke det noe problem. Det står helt stille for meg hva det heter. Lurer på om det var LVM, LMV, eller noe i den duren. På windows aner jeg ikke om det går.

Dvs. du får vel ikke utvidet 250GB disken, for det kreves et annet partisjonssystem enn det du sansynligvis har. Men når du skal utvide så skal du sansynligvis ha en disk på 250gb eller mer, og da setter du opp den nye disken på en måte som gjør at partisjonssystemet takler utvidelse over flere disker. DA kan du overføre alt fra den gamle disken til den nye, og senere utvide den nye til å inkludere den gamle uten å miste data. Jeg har bare brukt dette noen få ganger, og alltid brukt reiserfs. Har aldri opplevd datatap, men det er alltid en risiko når man leker med filsystemer.

Lenke til kommentar

Diskbehandling i XP - Dynamiske disker .

Til OS og programvare inst. holder du deg til Primærpart.

Kan ikke se hva det skal tjene til så lenge du har 2x250GB.

Med en nesten tom 250GB og Partition Magic kan du arrangere partitionene og innholdet som du vil .

Et god regel som har spart meg for mye bryderi :

C: 10/15GB(10245MB)-kun XP , D: 5/10(5125MB)-kun programmer , E: resten -absolutt alle egne filer .

Diskoppr./defragm. , sletting/reinst av OS og program blir enkelt og trygt .

Lenke til kommentar

Har dårlige erfaring med dynamiske disker. Bruker kun basic disker nå. Klok av skade kan man si! Backup har jeg begynt å ta også ;-)

 

Men det du i utgangspunktet ønsker å gjøre er kanskje å mounte en partisjon fra den tomme disken din til en folder på den fulle disken??

 

Dette gjøres enkelt fra Disk Manager i Windows: høyreklikk på den tomme partisjonen og velg: "Change Drive Letters and Paths...", "Add" og "Mount in following NTFS folder..."

 

Simple as that!

 

Lykke til med dynamisk disk '250GB borte' saken da! Har dessverre ingen forslag her og nå på hvordan du skal ordne det. Mener det var noe 'import disk' etellerannet men...

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Mulig GetDataBack kan hjelpe.

Dynamiske disker er noe sære MS greier = noe man SKAL holde seg langt unna.

Og som sagt før: Ikke utvid den disken du har! Sett opp en ny disk først, overfør data til den, deretter utvid den til å inkludere den gamle.

(men det er jo for sent nå)

 

(Tenk å stole på MS' konverteringer av filsystem - nesten så du fortjener å miste alle data!)

Lenke til kommentar

neida selvfølgelig klarte jeg av en eller annen grunn å lage en partisjon av dem tomme disken igjen så det programmet jeg fant hjalp ikke.

GBD koster mye penger...

sitter nå med "recover my files" som jeg fikk av en kamerat, får håpe det ikke koster penger da.

tar nok noen timer det der, litt lengre enn GBD ser det ut til.

 

men du sier jeg kan mounte en disk som en mappe i en annen disk. men da får jeg jo fortsatt 2 mapper, ikkesant?

 

og for å nevne det, så er det vel ikke MS konverteringsverktøy, er det det? er det ikke VERITAS som tilbyr MS å inkludere dette i Windows?

dessuten var det jo ikke konverteringen jeg mistet data på, men rett og slett uvitenhet. det var min feil ja.

Lenke til kommentar
Har dårlige erfaring med dynamiske disker. Bruker kun basic disker nå. Klok av skade kan man si! Backup har jeg begynt å ta også ;-)

Ja... fyttikatta hvor man må lide før man lærer.... Det værste er at noen ikke lærer før de får prøvd og feilet. Man blir rett og slett ikke trodd ... :ermm:

Og da sååå....:cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

ja riktig

 

nå viser det seg igjen at jeg må slutte å drive med slike ting når jeg er trøtt. jeg har nemlig recovret all dataen til sammen disk. med andre ord alt er overskrevet. noen filmer fungerer ikke, andre inneholder deler av andre filmer, og andre filmer er bare totalt mongo. hadde litt musikk der, det er nå ødelagt.

 

jaja. påan igjen. og så er det lenge til neste store LAN... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...