Gå til innhold

S-ATA disker + Msi 939 nForce 4 Ultra Hovedkort


LeXUS_

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Skal sette en ny 64-bit maskin ..

 

Hovedkortet jeg har bestemt for er :MSI K8N Neo4 Platinum

 

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=637

 

 

Har lenge fundert på om jeg skal kjøpe IDE disker eller S-ATA ..Ikke er det noe prisforskjell og slik jeg har forstått er det lite hastighetsforskjell..

 

Men spm mitt er :på det hovedkortet jeg skal kjøpe er 2 uavhengige S-ATA kontrollere ..

 

Hvor mange disker totalt kan jeg kjøre på dette hovedkortet?Er det enten S-ATA eller IDE?

 

Eller begge deler?

 

F-eks

 

4 disker på S-ATA

3 disker på IDE

1 DVD-Brenner

 

 

Kunne noen forklare meg hvordan kombinasjon jeg skal ha for å få flest mulig disker?

 

S-ata er vel ikke plug and play,må jeg knote med driver og sånt?

 

 

 

Takker og bukker for svarene deres .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Det er ikke sånn at man må velge om man skal kjøre enten ide eller s-ata. Man kan uten problemer kjøre dette sammen. er ikke helt sikker på om man må installere drivere for å få tilgangt til sata diskene. Før så måtte man trykke på f6 under win install for å legge inn egne drivere til sata kontrollen, nå er sata kontrollen bygget inn i brikkesettet på hovedkortene og man trenger ikke å installere noen drivere under installasjon. Mange hovedkort produsenter har også en ekstra kontrolller på hk'et og den må man som regel installere drivere til, men disse ligger som regel på en cd som følger med hovedkortet, og installeres i win, etter man har gjort dette får man tilgangt til sata diskene som er koblet til. Så til hvor mange disker du får plass til. Man får plass til 2 ide enheter pr ide kanal. Og man får bare plass til en sata enhet pr kontakt. Trenger du mer så kan du bare kjøpe en pci kort med til koblinger for ekstra hardisker enten sata eller pata. Det er som du sier nesten ingen merkbar forskjell på en sata vs en pata. Men en regel jeg lever etter er at jeg lar alltid os-disken få en tilkobling for seg selv enten pata eller sata. Personlig ville jeg valgt en sata og en raptor disk til å kjøre os'et på da den har 10000rpm. Den er ikke altfor stor, men passer perfekt til formålet, har hatt en slik selv og har planer om å kjøpe en ny snart. Håper dette hjelper jeg deg littt.

Lenke til kommentar

Takker for svaret ..

 

så du mener at jeg kan ha :

 

4 - IDE disker + 4 S-ATA disker samtidig?

 

 

 

Siterer fra MSI sine produktsider:

 

-Two independent SATA controllers, for four drives

 

- An IDE controller on the NVIDIA nForce4 Ultra chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO,

Bus Master and Ultra DMA133/100/66 operation modes.

 

- Can connect up to 4 IDE devices

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker på om man må installere drivere for å få tilgangt til sata diskene. Før så måtte man trykke på f6 under win install for å legge inn egne drivere til sata kontrollen, nå er sata kontrollen bygget inn i brikkesettet på hovedkortene og man trenger ikke å installere noen drivere under installasjon.

Om jeg forstår deg rett, kan jeg da slippe å legge inn ekstra drivere når jeg skal installere windows på en s-ata disk? Jeg har et MSI K8N NEO2 Platinum hovedkort, er det noen som vet om sata kontrollen er bygget inn i brikkesettet på dette kortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...