Gå til innhold

Half life 2, bra eller "dårlig"?


Anbefalte innlegg

Vist historien er så utrolig bra som du sier, da burde jeg huske mer av historien fra 1ern, men det gjør jeg ikke.

Jeg kan jo ikke noe for at du husker dårlig. Hele poenget med disse spillene, og som gjør dem så spesielle, er at man må bruke hodet, ikke bare plaffe ned osv.

Dine uttalelser om spiller tolker jeg som om det var for vanskelig for deg, og at du ikke forsto det godt nok eller studerte tingene rundt deg. Det er også mye mer med Gman enn at han bare "dukker opp". Les dette thredet, for eksempel.

Og historien er ikke kort. Enten så whiner dere om at historien er syltynn og kjedelig, eller så er den alt for lang. Bestem dere.

Machz: Du har så idiotiske argumenter (nåja, det er ikke det en gang) at det er meningsløst å svare, egentlig..

 

*Et eksempel er å skyte stikkontakter for å fjerne den "elektriske veggen". Litt banalt?

Poeng :p

Pluss at ledningene minner litt om sånne svære Duplo-klosser. I størrelse, altså. Og så enkelt konstruert som de er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som påstår at storyen er dårlig må åpne øynene litt syns jeg. HL/HL2 er spill som er åpen for tolkning og du blir aldri direkte fortalt hva som foregår. Dette er noe som gjør HL serien så unik. Dette er noe du skal prøve å finne ut av selv. Regner med at HL3 setter mange pusslebiter på plass.

 

Jeg laget en tråd om historien osv. for å prøve å utdype historien osv. Om dere vil ta en titt igjennom den så stikk hit:

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=330437

Lenke til kommentar

Til dere som har sett trailernetil half-life 2, legger dere merketil hvor mange ting det er som de har klippet bort?

 

F.eks:Den blå tentakkelen som spidder en combine soldier mens du snakker med alyx.

At du kan kaste en håndgranat under en kontainer så den faller i hue på masse combine.

At en strider slår høl i veggen hos dr. kleiner.

 

Det er jo mye som kunne vært bra som de har tatt bort, ikke sant?

Lenke til kommentar
Til dere som har sett trailernetil half-life 2, legger dere merketil hvor mange ting det er som de har klippet bort?

 

F.eks:Den blå tentakkelen som spidder en combine soldier mens du snakker med alyx.

At du kan kaste en håndgranat under en kontainer så den faller i hue på masse combine.

At en strider slår høl i veggen hos dr. kleiner.

 

Det er jo mye som kunne vært bra som de har tatt bort, ikke sant?

Kommer vel kanskje i en expansion, bare i en annen setting ;)

Lenke til kommentar
Til dere som har sett trailernetil half-life 2, legger dere merketil hvor mange ting det er som de har klippet bort?

 

F.eks:Den blå tentakkelen som spidder en combine soldier mens du snakker med alyx.

At du kan kaste en håndgranat under en kontainer så den faller i hue på masse combine.

At en strider slår høl i veggen hos dr. kleiner.

 

Det er jo mye som kunne vært bra som de har tatt bort, ikke sant?

Det var såkalte tech-demoer.... Var bare for å demonstrere hva Source kunne gjøre.

 

EDIT: Og Hydra'en ble fjernet fordi AI'en var for vrien.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Machz: Å si at historien i HL-serien er syltynn vitner bare på din egen uvitenhet. Historien i og for seg er ganske rett frem i spillene dersom man går hjernedød og kaster motstandere vegg-i-mellom, men på grunn av måten historien blir fortalt så blir ikke alt presentert på et sølvfat. Man må tenke, finne småbiter av informasjon og sette sammen slik at man ser hva som har skjedd, skjer, og muligens hva som kommer til å skje. Dette passer nok (dessverre) ikke for alle spillere, men heldigvis er gameplayet generelt bra (ihvertfall i mange sine øyne, du får ha din mening der uansett :)) slik at også skyt-alt-du-ser-spilling er mulig for de som ikke vil ha med seg historien, eller som ikke klarer det.

Hva er historien i HL2?

Du kommer til en by som blir styrt av en skikkelig badguy. Vi snakker om totaliær styre med alt det medfører + at det blir drevet div nasty greier på si inkl utenomjordiske greier osv.

Det er en motstandsgruppe som vil bekjempe alt dette og blandt dem er altså Freeman.

 

Dette skjønner jeg utfra slik spillet presenterer seg selv. Ikke noe veldig dype greier altså, men i grunnen helt greit for min del sånnsett.

Ørten spill har det på samme måte så her er ikke HL2 noe værre.

 

Problemet er hva de fyller inn mellom start og slutt.

Nå kan mange kanskje si at:"Hey hey, storyen er jo dødskomplisert", og det kunne sikkert bli skrevet en bok om det for alt jeg vet, men det spiller liksom ikke noe rolle fordi spillet presenterer ikke noe særlig mer og det blir også uinteressant fordi det har ikke noe å si for hvordan jeg må takle motstanderene.

Jeg kan selvsagt fantasere om en hel haug med ting om hvordan ting henger sammen, men det er ingenting som hindrer meg i det, i et hvilket som helst annet spill. Hva jeg fantaserer om har jo ingen betydning for spillets gang, og ikke trenger jeg heller å tenke ut noe spessielt, for det er jo ingen mystiske gåter som må løses.

Alt løses jo med gunneren når alt kommer til alt.

Mange skriver om at man må sette sammen småbiter osv...

Hvorfor må jeg det? Hva er det som jeg må/bør finne ut av som løfter opp storyen så voldsomt? Trenger jeg å vite noe av dette for å fullføre spillet eller hjelpe meg ut av kjipe situasjoner?

 

Man starter med at man må stikke av fra vaktene, og her fikk jeg faktisk en litt godfølelse. Kom litt i steming liksom.

Men så fulgte resten av handlingen som perler på en snor. Alt må gjøres i en linær rekkefølge. Joda man kan bevege seg hit og dit, men skal man til en kritisk plass så må man gå en helt fastsatt rute.

 

Ta Farcry som et eksempel:

Her kan du velge om du skal gå veldig nært fienden og ta en skikkelig CQB kamp eller du kan velge og holde deg på avstand, kanskje snike deg sakte inn, skyte litt og stikke av og velge en annen vinkling...kult

 

I HL2 derimot så kan du gå og ser ikke en kjeft, plutselig så passerer du et punkt og vips så dukker det opp en haug med slemminger. Nå er du veldig låst det blir bare mer eller mindre vill skuddveksling, kult...for 10 år siden.

En annen ting er at veier blir mirakuløst åpnet akkurat når du har skutt den siste slemmingen...

 

Jeg skal gi HL2 en sjangse til når min nye PC er klar. Det skal HL2/Valve ha. Det går faktisk ganske greit selv med min gamle rigg.

Lenke til kommentar

Half-Life 2 har ikke en dyp historie ved første øyekast. Det er som du sier Machz, en totaliært regime har tatt over jorden og Freeman må joine rebellene. Men i motsetning til andre spill lar utviklerne deg selv plukke ut små detaljer og sette dem sammen. Ingen andre spill får deg til å føle som du spiller hovedrollen. Og grunnen til det er at du aldri forlater øynene til den godeste Freeman. Det er et lite kunsttykke vil jeg si, tenk hvor mye informasjon utviklerne har lyst til å gi deg uten at det virker unaturlig.

 

Et eksempel er samtalen i Dr Kleiners lab. Se så naturlig det virker. Karakterene gir deg ikke masse unødvendig inforfmasjon, istedenfor blandes det inn litt humor og det gies noen enkle instrukser. Jeg har spillt gjennom spillet flere ganger og jeg synes disse sekvensene er blant spillets sterkeste sider. Selv om det samme skjer gang på gang. Men det er som med en velregissert film, du ser ikke den om og om igjen pga variasjonen. Du ser den på nytt fordi du elsker bestemte scener.

 

Ingen spill har tidligere klart å få frem karakterenes følelser som Half-Life 2 får til. Og det er ikke bare takket være den ekstreme teknologien. Gjennom samtalene karakterene fører forstår du hva slags mennesker de er. Barney er den småredde kjernekaren som liker å slå noen tørre vitser, Alyx er den vakre, småflørtende men hardbarka heltinnen, Dr Kleiner er den klumsete men intelligente professoren...

 

Jeg vil ikke si spill som bruker kutt-scener jukser, men de forer spilleren med informasjon som man egentlig ikke trenger. Dermed kan utviklerne lage en dyp historie, mens Valve måtte finne balansegangen. Hadde Dr. Breener på slutten av spillet forklart sin onde plan og hva som hadde skjedde de 10 årene ville det blitt helt idiotisk. Isteden legger utviklerne ut små detaljer om hva som har skjedd. Feks vet man ikke helt hvem den skjeggete propagandisten Dr. Breener er før Alyx nevner det da hun spaserer forbi en plakat av han. Genialt ;)

 

Og angående Far Cry's store spillområder. Det var det jeg likte best med det spillet, nemlig muligheten til å finne nye måter å planlegge angrepet sitt på. Det ville ikke vært mulig å gjort det samme i Half-Life 2 av denne grunnen:

 

-Half-Life 2 følger samme mal som 1'ern, nemlig sterkt regissert. Da er derfor ikke mulighet til å skripte alle mulige måter som spilleren kan gå frem på.

 

Jeg elsker Half-Life 2 fordi det er så gjennomført på alle mulige måter. Ja, det har sine mangler, men det har ingenting å si når de gir meg en så filmatisk opplevelse fra ende til annen. Det skjer alltid noe, hele tiden. Aldri noen dødpunkter, alltid noe å få hakeslepp av. Alltid en grunn og massevis av stilige detaljer.

 

God natt!

Endret av Campari
Lenke til kommentar
Half-Life 2 har ikke en dyp historie ved første øyekast. Det er som du sier Machz, en totaliært regime har tatt over jorden og Freeman må joine rebellene. Men i motsetning til andre spill lar utviklerne deg selv plukke ut små detaljer og sette dem sammen. Ingen andre spill får deg til å føle som du spiller hovedrollen. Og grunnen til det er at du aldri forlater øynene til den godeste Freeman. Det er et lite kunsttykke vil jeg si, tenk hvor mye informasjon utviklerne har lyst til å gi deg uten at det virker unaturlig.

 

Et eksempel er samtalen i Dr Kleiners lab. Se så naturlig det virker. Karakterene gir deg ikke masse unødvendig inforfmasjon, istedenfor blandes det inn litt humor og det gies noen enkle instrukser. Jeg har spillt gjennom spillet flere ganger og jeg synes disse sekvensene er blant spillets sterkeste sider. Selv om det samme skjer gang på gang. Men det er som med en velregissert film, du ser ikke den om og om igjen pga variasjonen. Du ser den på nytt fordi du elsker bestemte scener.

 

Ingen spill har tidligere klart å få frem karakterenes følelser som Half-Life 2 får til. Og det er ikke bare takket være den ekstreme teknologien. Gjennom samtalene karakterene fører forstår du hva slags mennesker de er. Barney er den småredde kjernekaren som liker å slå noen tørre vitser, Alyx er den vakre, småflørtende men hardbarka heltinnen, Dr Kleiner er den klumsete men intelligente professoren...

 

Jeg vil ikke si spill som bruker kutt-scener jukser, men de forer spilleren med informasjon som man egentlig ikke trenger. Dermed kan utviklerne lage en dyp historie, mens Valve måtte finne balansegangen. Hadde Dr. Breener på slutten av spillet forklart sin onde plan og hva som hadde skjedde de 10 årene ville det blitt helt idiotisk. Isteden legger utviklerne ut små detaljer om hva som har skjedd. Feks vet man ikke helt hvem den skjeggete propagandisten Dr. Breener er før Alyx nevner det da hun spaserer forbi en plakat av han. Genialt ;)

 

Og angående Far Cry's store spillområder. Det var det jeg likte best med det spillet, nemlig muligheten til å finne nye måter å planlegge angrepet sitt på. Det ville ikke vært mulig å gjort det samme i Half-Life 2 av denne grunnen:

 

-Half-Life 2 følger samme mal som 1'ern, nemlig sterkt regissert. Da er derfor ikke mulighet til å skripte alle mulige måter som spilleren kan gå frem på.

 

Jeg elsker Half-Life 2 fordi det er så gjennomført på alle mulige måter. Ja, det har sine mangler, men det har ingenting å si når de gir meg en så filmatisk opplevelse fra ende til annen. Det skjer alltid noe, hele tiden. Aldri noen dødpunkter, alltid noe å få hakeslepp av. Alltid en grunn og massevis av stilige detaljer.

 

God natt!

Amen

Lenke til kommentar
jeg synes at half life 2 har blitt ufortjent, rost opp i skyene, virker som det bare er grafikken som gjør at spillet blir bra?

 

vet ikke jeg, men jeg synes egentlig det var fordrøy å betale 300 kr for et spill man klarer på ca 14 timer......

synes egentlig ikke det var så bra som mange skal ha det til....

men det er sikkert bare meg...

 

så bare si deres mening!

ja, også dei 14.000 timene etter på med online spel....

 

Og CS:S

 

 

Synes det er verdt det!

Lenke til kommentar

Hmm, så absolutt alt som ville gjordt et hvilket som helst spill drittdårlig og kjedelig er det som gjør HL2 bra?

Skjønner ikke dette jeg.

Har veldig på følelsen at de fleste her hyper opp HL2 nettopp fordi det er HL2, og ser ikke kritisk på det i det hele tatt.

 

Men som sagt, når GF6800GT er på plass så skal spillet rundes en gang til. Kan tenke meg at det hjelper godt på opplevelsen av spillet.

Lenke til kommentar
Hmm, så absolutt alt som ville gjordt et hvilket som helst spill drittdårlig og kjedelig er det som gjør HL2 bra?

Skjønner ikke dette jeg.

Har veldig på følelsen at de fleste her hyper opp HL2 nettopp fordi det er HL2, og ser ikke kritisk på det i det hele tatt.

 

Men som sagt, når GF6800GT er på plass så skal spillet rundes en gang til. Kan tenke meg at det hjelper godt på opplevelsen av spillet.

Altså er det kun utseende som betyr noe? Hmmm :roll::no:

Lenke til kommentar
Hmm, så absolutt alt som ville gjordt et hvilket som helst spill drittdårlig og kjedelig er det som gjør HL2 bra?

Skjønner ikke dette jeg.

Har veldig på følelsen at de fleste her hyper opp HL2 nettopp fordi det er HL2, og ser ikke kritisk på det i det hele tatt.

 

Men som sagt, når GF6800GT er på plass så skal spillet rundes en gang til. Kan tenke meg at det hjelper godt på opplevelsen av spillet.

Sikkert enkelte som hyper om HL 2 grundig, men jeg mener absolutt at jeg ikke har blitt blendet av tittelen. For min del kan jeg nevne en hel del negative ting:

 

*Kjipt med respawning av fiender enkelte steder

*2 timer for kort

*Kunne likt å se armer/bein osv

 

Men spillet er såpass gjennomført på absolutt alle plan, at det blir umulig for meg å si at noe annet enn at dette er det et av historiens beste spill...

Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig ønske at det var snakking og litt sånn opplegg til at det skjer noe spennende snart.. Masse snakk på labratorium osv. Bli Skikkelig kjent med alle sammen.. Selvom det er noe av dette her så skulle jeg ønske det var mer.. Det med bilkjøringa synes jeg var kjedelig..

Lenke til kommentar

Half-Life 2 gjorde jeg meg ferdig med for vel over en uke siden. Spillet må jeg si var bra, det var spennende, grafikken var herlig, og atmosfæren fra det første spillet synes jeg de hadde klart å bevare på en fin måte. Så var det jo nostalgisk å møte gamle kompiser igjen! Alt i alt er jeg fornøyd, og vil si at det fjorårets beste singleplayer spill. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...