Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har akkurat fått innstallert og testa kortet nå (ja jeg har fått det). Fungerer glimrende!! Ingen kompatiblitets problemer hos meg (jeg har Twinmos ram...) Har testet litt overklokking av CPU, litt tricky bios, men kjører nå en 3500+ på 2500 MHz og ramen på 208@2-3-3-10 (ikke spør meg hvordan jeg fikk denne hastigheten, men etter en flaske rødvin går d meste...)

For dem som har tenkt å bruke Thermalright XP-120 på dette hovedkortet, så bør dem smøre seg inn med tålmodighet, for det var en sinnsykt komplisert affære!

Tok meg ca 20min å få på plass ribba, og den må ut hvis jeg har tenkt å skifte ram brikker.

Ellers er jeg storfornøyd, masse stasj i bundelen med kortet, og en knirkefri innstallasjon, tror det er første gang jeg innstallerer ny hardware og alt fungerer tipp topp når jeg trykker power knotten.

Kjører forøvrig kun et 6600gt kort foreløpig, skal ha nytt skjermkort når lommeboka tillater det, men gikk for det aller billigste for å begynne med.

Skal teste mer utover natta.

 

Bare spør hvis dere lurer, skal prøve å svare så godt jeg kan

Lenke til kommentar

VIKTIG!

 

Jeg fikk mitt kort i går, :dribble: og nå ser ting ut til å være på plass. Her er en viktig ting som jeg hadde gått glipp av:

 

- Kortet trenger en 24 pins strømkontakt. Fyttegrisen for en nedtur da jeg fant ut dette.

 

MEN!..

 

Det funker med en 20 pins kontakt. (fant en link på internett som fortalte dette..har rotet bort adressen) Du må plassere den slik at det blir 4 kontakter "ledig" i nedre del av kontakten som er festet til HKet. Adaptret er bestillt likevel, men det funker uten.

 

Første testrunde gav 54 fps på aquamark med et enkelt 6600gt kort. Gleder meg til lommeboka sier at jeg kan leve meg inn i SLI sin verden.

Lenke til kommentar
VIKTIG!

 

Jeg fikk mitt kort i går, :dribble: og nå ser ting ut til å være på plass. Her er en viktig ting som jeg hadde gått glipp av:

 

- Kortet trenger en 24 pins strømkontakt. Fyttegrisen for en nedtur da jeg fant ut dette.

 

MEN!..

 

Det funker med en 20 pins kontakt. (fant en link på internett som fortalte dette..har rotet bort adressen) Du må plassere den slik at det blir 4 kontakter "ledig" i nedre del av kontakten som er festet til HKet. Adaptret er bestillt likevel, men det funker uten.

 

Første testrunde gav 54 fps på aquamark med et enkelt 6600gt kort. Gleder meg til lommeboka sier at jeg kan leve meg inn i SLI sin verden.

I denne testen står det om 20pins ATX-kontakt.

Lenke til kommentar

Har den pakka med 2x512MB som du linker til, kjører den nå på 208MHz@2-3-3-10 og 3volt, fønker helt topp. Fryktet i det lengste at minnet ikke ville kjøre på AMD64, siden mange har slitt med nforce3 chipsettet og TwinMos, men det ser ut til å passe som hånd i hanske på nforce4 (merkelig egentlig siden minnekontrolleren sitter i cpuen og ikke i chipsettet...)

 

Har lest på xtremesystemsforum at noen sliter med å kjøre prime95 med winchester kjerne cpu, selv på stock hastighet. Driver å tester dette nå, har overklokket til 2.5GHz og prime95 har kjørt en halvtime til nå.

Poster senere resultat på Prime95.

Lenke til kommentar
Har den pakka med 2x512MB som du linker til, kjører den nå på 208MHz@2-3-3-10 og 3volt, fønker helt topp. Fryktet i det lengste at minnet ikke ville kjøre på AMD64, siden mange har slitt med nforce3 chipsettet og TwinMos, men det ser ut til å passe som hånd i hanske på nforce4 (merkelig egentlig siden minnekontrolleren sitter i cpuen og ikke i chipsettet...)

 

Har lest på xtremesystemsforum at noen sliter med å kjøre prime95 med winchester kjerne cpu, selv på stock hastighet. Driver å tester dette nå, har overklokket til 2.5GHz og prime95 har kjørt en halvtime til nå.

Poster senere resultat på Prime95.

Takker mirrormatch! 3 volt? Kva er stock, 2.75?

 

Men flott uansett!

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar

Stock er vel 2.5v +- 0.2v. Har kjørt dem på et NForce 2 oppsett på 2.9volt i over et halvt år, og dem blir ikke varme engang. Tipper det er helt trygt å kjøre dem på 3.0 volt.

Vil forøvrig anbefale Thermalright XP-120 kjøleren på det aller varmeste. Med en medium Papst vifte ligger load temperaturen under Prime95 nå på 43grader, med en romtemp på 23. Meget bra!

Lenke til kommentar
Har ikke alienware pushet SLI-maskiner på markedet i noen måneder nå?

Det ser ut som det ja

Husk at det er stor forskjell på ferdigmaskiner og komponenter. F.eks. solgte jo Dell maskiner med ATi X800 SE i lang tid før det ble tilgjengelig (er det det nå?) som enkeltkort...

 

mirrormatch:

Takker varmt for oppdateringen på XP-120. :w00t: Har sett at Thermalright oppgir A8N SLI som kompatibel, men jeg stoler ikke helt på dem. ;) Dessuten er det greit å være forberedt på at det blir en skikkelig innsats som må til.

 

Men et annet raskt spørsmål: Hvordan ser det ut med chipsettkjøleren og muligheten for å bytte den ut med noe større (passiv)? Vil den kollidere med skjermkortet, tror du? Og blir den veldig varm, slik at passiv kjøling går dårlig?

Lenke til kommentar

Chipsettkjøleren blir VARM, ja.

Tror passiv kjøling skal gå bra, selv med en stor ribbe (det må man vel egentlig ha), siden kjøleren sitter i mellom pcie slotene.

Den vil dog være veldig nære det nederste skjermkortet.

Kjøleren som sitter på stock er liten og snurrer med fryktinngytende 8500rpm, men bråker ikke nevneverdig.

Vet ikke helt hvordan en stor passiv kjøler vil passe med to 6800 ultra eller gt, siden jeg ikke er helt sikker på hvor lange disse kortene er. Mitt ene (og veldig alene) 6600gt kort er ikke så langt at det rekker bort til kjøleren.

 

Angående XP-120 kjøleren, kommer det vel litt an på hvilket kabinett man har. Jeg har et chieftec fulltower, og der er det en plate som deler kabinettet på tvers rett over hovedkortet. Det krevde en god porsjon fintenkning og en enda større porsjon bannskap før den var på plass, men etter at man har funnet ut hvordan man gjør det så var det ikke så vanskelig. Man må se litt bort fra det som står i innstallasjonsmanualen og heller satse på brutal makt for å få satt på de to første festene, men hovedproblemet er at ribba er så stor at det blir vanvittig trangt, og man kan (ihvertfall ikke jeg) ikke montere ribba før man setter hovedkortet i maskinen. Mulig dette er enklere hvis man en hovedkort skuff man kan montere alt i for så å sette det i maskinen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd AI NOS? Og fungerer det i praktisk?

 

Boost performance when you need it the most!

Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource.

Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS™ (Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS™ reacts much faster to satisfy your unending need for speeds.

 

Høyres ikkje dumt ut, men er dette erstatning for Cool 'n' Quiet? Er ikkje det samme sausen? Altså justering av multiplikator?

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...