Gå til innhold

Flomkatastrofen i Asia - Robin Hood-virksomhet?


Anbefalte innlegg

Hvor går grensen??

Hvis du stjal 100kr fra meg, vill jeg mått la være å spise på TGIF og heller spise spaghetti i morra. Vil du ikke si at det går utover meg?

 

Staten stjeler mer enn de trenger i form av skatter, faktisk skalert mer dynamisk enn det latterlige påfunnet her, og de kunne donert mer av de pengene hvis vi absolutt skal gjøre det.

 

100 kr er mye for noen, mens andre ikke ville plukket det opp på bakken. Prek filantropiens sak i en staselig galla, så vil du gjøre mer godt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Philanthropy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor går grensen??

Hvis du stjal 100kr fra meg, vill jeg mått la være å spise på TGIF og heller spise spaghetti i morra. Vil du ikke si at det går utover meg?

 

Staten stjeler mer enn de trenger i form av skatter, faktisk skalert mer dynamisk enn det latterlige påfunnet her, og de kunne donert mer av de pengene hvis vi absolutt skal gjøre det.

 

100 kr er mye for noen, mens andre ikke ville plukket det opp på bakken. Prek filantropiens sak i en staselig galla, så vil du gjøre mer godt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Philanthropy

Ingen vondt av å spise spagetti en dag.

Lenke til kommentar
Ingen vondt av å spise spagetti en dag.

Det stemmer, og det er sjelden jeg tar meg råd til å spise på restaurant, men det allikevel regnet som 'dårligere' å spise spaghetti hjemme enn en stor biff, whatever ute på restaurant.

 

Poenget mitt er at vi behøver ikke ta fra oss som merker forskjellen, men overbevis de rike om at de kan gi fra seg litt. Og viktigst av alt: Det må være FRIVILLIG.

Hadde jeg hatt mye å rutte med, og var noen år eldre enn jeg er i dag, hadde jeg nok ringt støttetelefonen, oppptil flere ganger.

Lenke til kommentar

Hva om vi skulle gjøre det samme med alle slike veldedige formål? Snike oss til telefoner hos folk for å redde regnskogen, bana i irak, afghanistan, afrika, AIDS offer, kreftforeningen, foreningen for folk med hjerteproblemer, kreftforeningen alle mulige sykehus osv? Det hadde blitt ganske dyrt det.

Hvorfor er dette så spesielt?

 

Kan du da si at det ikke går utover den som blir frastjålet pengene sine?

Lenke til kommentar
Du synes ikke folk bør for ta avgjørelsen om å bidra med penger selv?

Nei, min mening er at alle med inntekt over "addfigures" burde vært pålagt å gi en minstesum. Ærlig talt.

 

 

Har ikke alle med "inntekt over "addfigures"" allerede gitt en pålagt minstesum gjennom skatt?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke den rikeste i verden, men jeg vil likevel gjøre noe for å hjelpe ofrene i Asia. Derfor vurderer jeg, på _seriøst_ vis, en liten Robin Hood-kampanje, og foreslår egentlig at andre gjør det samme.

Den går utpå følgende:

 

Jeg går til diverse hus i nabolaget mitt, og sier jeg skal låne telefonen, med en eller annen unnskyldning som at jeg har glemt igjen husnøkkelen eller noe. Trikset er at jeg kamuflert ringer eksempelvis Teletopias felles giverlinje for flomofrene i Asia, på telefon 820 43 200. Da gir man automatisk 100 kroner, ikke sant..? :)

 

Man kan også eksempelvis gå innom diverse kafeer, bedrifter, butikker og andre instanser, og gjøre det samme der.

 

Personlig synes jeg faktisk denne planen var ganske bra, særlig hvis ganske mange kan gjøre dette. Det nytter hvis vi dytter, og det blir ganske mange penger av dette på en dag, selv bare hvis en person gjør det.

 

Jeg velger å si at vi stjeler litt fra de rike, og gir til de fattige. Det er ikke noe veldig straffbart vi gjør, og det er ikke så enkelt og bevise det; dessuten vil SVÆRT få ha skam til å gjøre det, etter mitt syn.

 

Robin Hood-metoder er ikke alltid så dumt, jeg ser ikke hva som er farlig med at jeg svir av Ola Nordmanns 100-200-300 kroner, ikke når det går til et så trengende formål.

 

Selv om dette kan sees på som litt dobbeltmoralistisk iogmed at det er ganske mange nordmenn involvert i dette, tør jeg påstå at dette her går til en MEGET god sak, dvs. at dette vil hjelpe de innfødte i Thailand og resten av Asia.

 

Er det noen som samtykker?

 

Takk.

jeg støtter deg fult, jeg skal prøve å gjøre det samma

bare tenk på hvor mange liv du redder for 100kr

 

stå på :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, for all del, støtt tyver, og slutt deg til dem.

Noen av dere kjeltiringer som har lyst til å gi meg navn / adresse, samt telefonnummer til deres lokale politistasjon ??

 

Hva enn formålet måtte være, forblir det kriminelt å ta andres penger til slike formål.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hardcore100%: Hvert 2,4 sekund dør det et barn under 5 år, av sult og fæle sykdommer. Hvorfor bryr du deg bare nå når en hendelse media bryr seg om nettopp har skjedd? Hva med alle som sulter i verden? AIDS? Sykdommer vi har vaksiner mot, men som er store problemer i andre deler av verden?

 

Hvorfor skal folk gi penger nå, og føle at de har gjort noe stort, og gjort verden til et bedre sted? Hvorfor får vi ikke vite om all dritten som skjer andre steder i verden?

 

 

Dessuten blir det feil å ta fra de som tilsynelatende har masse, du vet jo ikke hva de egentlig har. Da er det bedre å bruke av skattepengene, så yter alle ut i fra det de tjener, og derfor får man en mer retferdig fordeling (bortsett fra at ikke alle har lyst å gi da).

Lenke til kommentar

Åh som jeg koser meg når jeg leser svarene deres ;)

Hehehe, det var jo bare en idé. Hvorvidt den er etisk korrekt er jo en annen ting..

Det virket kanskje som den var veldig aktuell, og at jeg var ute for å redde verden (love and peace, 'ey?) Men jeg var vel aldri seriøst ute og vurderte denne her, jeg har for eksempel ikke fritid nok til å kunne gjøre det, dessuten bryr jeg meg neppe nok om det, uansett hva det måtte virke som. Det var bare en tilfeldig ide jeg fikk da faren min sa noe lignende..

 

 

Fint vi har bønnerøykende folk som banantiss som liker ideen da, og muligens er kapable til å gjennomføre den ;p

 

Sluffy, og delvis mais, legger frem et annet godt poeng.

Hvorfor bry seg så veldig om denne katastrofen, når sult og mangelsykdommer har vært dødsårsaker i svakere land, i utallige år?

Jeg er helt enig med problemstillingen deres, det eneste svaret er jo at tross alt media har "skylden", og at mange folk kjøper seg samvittighet ved å ringe 820-veldedighetsnr, er ikke noe å komme ifra.

 

Bevares, mange gir endel, og det er liksom ikke bare den enkle versjonen her som eksisterer (med å kjøpe seg samvittighet), folk engasjerer seg ganske mye, og er flittige til å gi.

Endret av Hardcore100%
Lenke til kommentar

Noen bemerkninger:

 

1.Fryktelig useriøs tråd. Særlig du Hardcore100%, du ror og ror, eller troller. Og har dessuten endel latterlige innspill.

2.En dårlig idé. Folk må velge selv om de vil støtte.

3.I stedet for dette tiltaket kan vi heller øke bistanden som kommer fra skattebetalerne. Skattesystemet er konstruert mye mer ideelt en din Robin Hood idé.

4.Tanken er god, jeg synes imidlertid ikke at målet helliger midlet i dette tilfellet. Oppfordrer alle til her på tråden til å gi noen gronker.

5.Hvilken relevans hadde opprettelsen av tråden hvis du ikke mente det i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Det er jo ulovlig :(

Det er ulovlig å brenne spill, musikk cd'er, dvd'er osv også. Men det er likevel mange som gjør det. ;)

 

Jævlig lett å være gavmild når det er andres penger man gir bort, ikke sant?

Det er mange mennesker som rett og slett ikke klarer å få opp øynene, og forstå at det kanskje ville vært greit å gi litt penger til de som har det mye mye verre enn seg selv. Siden disse menneskene ikke klarer å ofre en hundrelapp en gang, så er det kanskje på tide at noen hjelper dem med det. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...