Gå til innhold

Flomkatastrofen i Asia - Robin Hood-virksomhet?


Anbefalte innlegg

En slik handling som trådstarter foreslår er jeg ganske sikker på er ulovlig. Kan en med større kunnskaper om jus bekrefte dette? Man stjeler jo tross alt fra folk man ikke kjenner (man kjenner ikke økonomien deres heller, forsåvidt), og gir til veldedig formål. Det er ikke greit å stjele penger (for dette er stjeling), selv om man gir pengene til veldedig formål.

 

Et godt poeng er det nevnte: "Hvorfor handle nå? tusenvis dør jo av sult, aids og krig hvert år."

 

Det bør være en prinsippsak. Ingen skal bestemme over penger du ærlig tjent inn.

 

Jeg oppfordrer allikevel alle til å gi så mye de kan!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen bemerkninger:

 

1.Fryktelig useriøs tråd. Særlig du Hardcore100%, du ror og ror, eller troller. Og har dessuten endel latterlige innspill.

2.En dårlig idé. Folk må velge selv om de vil støtte.

3.I stedet for dette tiltaket kan vi heller øke bistanden som kommer fra skattebetalerne. Skattesystemet er konstruert mye mer ideelt en din Robin Hood idé.

4.Tanken er god, jeg synes imidlertid ikke at målet helliger midlet i dette tilfellet.  Oppfordrer alle til her på tråden til å gi noen gronker.

5.Hvilken relevans hadde opprettelsen av tråden hvis du ikke mente det i utgangspunktet?

1. Det var kun en ide til utluftning, jeg var ute etter deres meninger, noe jeg fikk. Jeg ror meg alltid iland så godt jeg kan. Dessuten er de latterlige innspillene igjen bare produkt av latterlige innspill.

 

2. Ja,klart. Folk kan gjerne velge om de vil ta seg råd til å være snille, eller de kan la være. Alt etter som vi vil ha en viss verdensfred eller ikke, denne ignorante holdningen som ganske mange har, er tross alt ikke veldig lysbetont for verdens fremtid. Eller er det bare jeg som ser slik på det? ;/

 

3. Er egentlig skattesystemet så ideelt oppbygd? Juridisk sett er det kanskje himmel og hav mellom mine (hypotetiske) metoder og det, men man har vel aldri sett klager på skattesystemet i Norge så, I guess..? Men du har en god tanke der, det er ikke så altfor dumt skattesystem i Norge, afterall ;)

Al Capone-avatar er vel neppe noe særlig overbevisende hjelpemiddel med tanke på ærlig arbeid, uansett da, men la gå XD

 

4. Ja, jeg har vel forsåvidt sett meg enig i at det neppe er lurt å gjennomføre denne ideen, og vil med dette gi den samme oppfordringen som du kommer med; at folk kan ringe og gi noen slanter.

 

5. Hm. Jeg sa ikke at jeg ikke mente det, det var bare hypotetisk ment, og folk er jo både enige og uenige; jeg ville ha meningene deres..

Endret av Hardcore100%
Lenke til kommentar
Vil også nevne at det fthomassen skrev mens jeg postet, at en heller bør øke statsstøtten (som allerede er så stor at enhver skattebetaler allerede har betalt en viss sum). Gjennom skattesystemet har en jo tross alt godt (og kontrollerbart og lovlig) system for rettferdige fordelinger av innbetalinger.

Ja, bevares. Skattesystemet er ganske fair med tanke på dette; en god ide er det jo. Men jeg kan ikke påstå jeg vet 100% at hver krone og øre havner på en rettferdig og korrekt plass, men man må vel ha såpass tillit.

 

However, jeg tror neppe at styresmaktene vil pålegge noe ekstra spesielt for denne katastrofen, da må det bli generelt fremover.

Lenke til kommentar
Akkurat som du beviste i din første post? :yes:

Nei.

Jeg er ikke gavmild med andres penger av den enkle grunn at det har jeg ingen rett til.

 

Det var derimot innlysende fra denne tråden at du liker ideen om å gi bort penger du ikke har noen rett til. Det krevde dermed ikke noen kreativ innsats fra min side å påpeke det, men kun de aller mest elementære analytiske evnene. Dette, igjen, burde være relativt innlysende.

 

Derimot krevde det muligens, muligens ikke, en viss kreativ innsats fra deg å komme opp med eksempelet om julegaver og fars kredittkort -- og det var derfor jeg lurte litt på hvorfor akkurat det eksempelet kom så lett til deg.

Endret av kevral
Lenke til kommentar
Så i bunn og grunn mener du at pengestøtten til nødhjelp fra statens side er altfor liten (her: 100 kr per husholdning i dette enkelte tilfellet), derfor mener du vi bør ta ulovlige metoder til verks.

Tja. Det var den enkle versjonen.. ;/

 

Det beste hadde jo vært å fått en landsomfattende støtteordning gjennom noe høyere skatt eller lignende.

Men, uansett hva vi måtte finne på uansett, er det jo bare snakk om å kjøpe seg samvittighet. Nesten uansett, iallefall.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke gavmild med andres penger av den enkle grunn at det har jeg ingen rett til.

 

Det var derimot innlysende fra denne tråden at du liker ideen om å gi bort penger du ikke har noen rett til. Det krevde dermed ikke noen kreativ innsats fra min side å påpeke det, men kun de aller mest elementære analytiske evnene. Dette, igjen, burde være relativt innlysende.

 

Derimot krevde det muligens, muligens ikke, en viss kreativ innsats fra deg å komme opp med eksempelet om julegaver og fars kredittkort -- og det var derfor jeg lurte litt på hvorfor akkurat det eksempelet kom så lett til deg.

Åh, glad i deg også ;-*

 

Det eksemplet mitt var bare et eksempel, tatt helt ut i luften, godt mulig du syntes det var kreativt uttenkt og måtte vært veldig nøye planlagt; men det var det altså ikke :)

Lenke til kommentar
Noen bemerkninger:

 

1.Fryktelig useriøs tråd. Særlig du Hardcore100%, du ror og ror, eller troller. Og har dessuten endel latterlige innspill.

2.En dårlig idé. Folk må velge selv om de vil støtte.

3.I stedet for dette tiltaket kan vi heller øke bistanden som kommer fra skattebetalerne. Skattesystemet er konstruert mye mer ideelt en din Robin Hood idé.

4.Tanken er god, jeg synes imidlertid ikke at målet helliger midlet i dette tilfellet.  Oppfordrer alle til her på tråden til å gi noen gronker.

5.Hvilken relevans hadde opprettelsen av tråden hvis du ikke mente det i utgangspunktet?

1. Det var kun en ide til utluftning, jeg var ute etter deres meninger, noe jeg fikk. Jeg ror meg alltid iland så godt jeg kan. Dessuten er de latterlige innspillene igjen bare produkt av latterlige innspill.

 

2. Ja,klart. Folk kan gjerne velge om de vil ta seg råd til å være snille, eller de kan la være. Alt etter som vi vil ha en viss verdensfred eller ikke, denne ignorante holdningen som ganske mange har, er tross alt ikke veldig lysbetont for verdens fremtid. Eller er det bare jeg som ser slik på det? ;/

 

3. Er egentlig skattesystemet så ideelt oppbygd? Juridisk sett er det kanskje himmel og hav mellom mine (hypotetiske) metoder og det, men man har vel aldri sett klager på skattesystemet i Norge så, I guess..? Men du har en god tanke der, det er ikke så altfor dumt skattesystem i Norge, afterall ;)

Al Capone-avatar er vel neppe noe særlig overbevisende hjelpemiddel med tanke på ærlig arbeid, uansett da, men la gå XD

 

4. Ja, jeg har vel forsåvidt sett meg enig i at det neppe er lurt å gjennomføre denne ideen, og vil med dette gi den samme oppfordringen som du kommer med; at folk kan ringe og gi noen slanter.

 

5. Hm. Jeg sa ikke at jeg ikke mente det, det var bare hypotetisk ment, og folk er jo både enige og uenige; jeg ville ha meningene deres..

1.Nuvel.

eg sa ikke at jeg ikke mente det
Ikke greit å diskutere med en som konstant forandrer mening. Du fortsetter dine latterlige innspill som
Åh, glad i deg også ;-*
. Du har mistet, i mine øyne svært mye integritet i denne tråden.

2.Du er ikke den ene som mener dette. Men vi har kanskje litt ulik måte å tilnærme også en løsning på; jeg for min del stemmer radikalt og jobber aktivt for å begrense tilslutning til partier som FrP som ikke ønsker å gi noe bistand.

3.Om skattesystemet er ideelt oppbygget kan jo diskuteres til vi har fråde i munnvikene, men det er ei heller poenget; det relevante er at skattesystemet er mye bedre enn din telefonrundetaktikk. For min del kunne skattesystemet vært enda mer progressivt. Var litt usikker på noen av formuleringer der og klarte derfor ikke heeelt å oppfatte hva du mente.

Ser Al Capone-poenget ditt, men han er faaaaen så feeet da! :D Bør kanskje bytte til Che Guevara eller noe annet stereotypt for oss raddiser.

4.Jeg prøver selv å gi en del av månedslønnen min til veldedig arbeid. Er ikke mer enn 300-400 kroner i måneden, men betyr jo enormt mye i den tredje verden. Jeg kommer ikke til å ta noe krafttak i noen særlig utstrekning nå. Og i særdeleshet fordi jeg er provosert over norske mediers dekning.

5. Slik jeg oppfatter det, blir det litt mange selvmotsigelser her.

 

mvh

 

Fredrik

 

PS! Anbefaler at du forsøker å være litt mer seriøs. Kan godt være sarkastisk, men ikke så sinnsykt fjortis.

Lenke til kommentar
1.Nuvel.
eg sa ikke at jeg ikke mente det
Ikke greit å diskutere med en som konstant forandrer mening. Du fortsetter dine latterlige innspill som
Åh, glad i deg også ;-*
. Du har mistet, i mine øyne svært mye integritet i denne tråden.

2.Du er ikke den ene som mener dette. Men vi har kanskje litt ulik måte å tilnærme også en løsning på; jeg for min del stemmer radikalt og jobber aktivt for å begrense tilslutning til partier som FrP som ikke ønsker å gi noe bistand.

3.Om skattesystemet er ideelt oppbygget kan jo diskuteres til vi har fråde i munnvikene, men det er ei heller poenget; det relevante er at skattesystemet er mye bedre enn din telefonrundetaktikk. For min del kunne skattesystemet vært enda mer progressivt. Var litt usikker på noen av formuleringer der og klarte derfor ikke heeelt å oppfatte hva du mente.

Ser Al Capone-poenget ditt, men han er faaaaen så feeet da! :D Bør kanskje bytte til Che Guevara eller noe annet stereotypt for oss raddiser.

4.Jeg prøver selv å gi en del av månedslønnen min til veldedig arbeid. Er ikke mer enn 300-400 kroner i måneden, men betyr jo enormt mye i den tredje verden. Jeg kommer ikke til å ta noe krafttak i noen særlig utstrekning nå. Og i særdeleshet fordi jeg er provosert over norske mediers dekning.

5. Slik jeg oppfatter det, blir det litt mange selvmotsigelser her.

 

mvh

 

Fredrik

Mine latterlige innlegg er bare protester imot alle som orker å slenge dritt/alltid skal eie meg slik; det blir bare så uvesentlig i den store sammenhengen.

 

Dessuten kan jeg neppe miste noe jeg aldri har hatt her. Integritet. ;p

 

Bah, jeg er klar over at jeg ble litt vel selvmotsigende og konstant skifter mening, problemet var bare det at den første posten ble litt vel dum, og at det da allerede var forsent å redigere fordi den allerede var sitert ;/

Jeg har vel aldri brukt nynorsk heller, forsåvidt. *peke på sitatet ditt*

 

Jeg har aldri prøvd å tilnærme meg den og tenke som så at denne ideen her var den klart beste løsningen, men jeg så bare Robin Hood-påfunnet som litt morsomt, det ble bare ikke vist sånn i startpostene mine.

Helt enig med deg politisk sett, iallefall.

 

Al Capone-poenget mitt var jo bare usaklig bull, det er ikke akkurat noe å henge seg opp i. ;p

 

PS! Anbefaler at du forsøker å være litt mer seriøs. Kan godt være sarkastisk, men ikke så sinnsykt fjortis

Fjortis er et meget dårlig uttrykk etter min mening. Værsåsnill og kall meg noe annet, noe du ikke taper på ved å kalle meg ;)

Lenke til kommentar
Mine latterlige innlegg er bare protester imot alle som orker å slenge dritt/alltid skal eie meg slik; det blir bare så uvesentlig i den store sammenhengen.

 

Dessuten kan jeg neppe miste noe jeg aldri har hatt her. Integritet. ;p

 

Godt poeng det med integritet. Men det handler litt om selvrespekt også da.

 

Bah, jeg er klar over at jeg ble litt vel selvmotsigende og konstant skifter mening, problemet var bare det at den første posten ble litt vel dum, og at det da allerede var forsent å redigere fordi den allerede var sitert ;/

Jeg har vel aldri brukt nynorsk heller, forsåvidt. *peke på sitatet ditt*

 

Alle kan gjøre feil jah. Du har endel gode poenger etterhvert og redder deg inn igjen, i mine øyne, på denne posten.

 

Ser at det ble ett fucka sitat jah! :D

 

Jeg har aldri prøvd å tilnærme meg den og tenke som så at denne ideen her var den klart beste løsningen, men jeg så bare Robin Hood-påfunnet som litt morsomt, det ble bare ikke vist sånn i startpostene mine.

Helt enig med deg politisk sett, iallefall.

 

Det er godt å høre. Skjønte etterhert litt av humoren i det. Ble litt carried away til å begynne med.

 

Al Capone-poenget mitt var jo bare usaklig bull, det er ikke akkurat noe å henge seg opp i. ;p

 

Forsøkte å respondere humoristisk også da... Er ikke noe jeg henger meg opp i ass! :p

 

Fjortis er et meget dårlig uttrykk etter min mening. Værsåsnill og kall meg noe annet, noe du ikke taper på ved å kalle meg wink.gif

 

Noen forslag?

 

mvh

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Jeg er ikke den rikeste i verden, men jeg vil likevel gjøre noe for å hjelpe ofrene i Asia. Derfor vurderer jeg, på _seriøst_ vis, en liten Robin Hood-kampanje, og foreslår egentlig at andre gjør det samme.

Den går utpå følgende:

 

Jeg går til diverse hus i nabolaget mitt, og sier jeg skal låne telefonen, med en eller annen unnskyldning som at jeg har glemt igjen husnøkkelen eller noe. Trikset er at jeg kamuflert ringer eksempelvis Teletopias felles giverlinje for flomofrene i Asia, på telefon 820 43 200. Da gir man automatisk 100 kroner, ikke sant..? :)

 

Hvorfor stoppe her..? Hvorfor ikke hacke seg inn i div norske banker, og sende hele beholdningene inn på kontoene til nødhjelp..? :D (Ironi modus)

 

Tanken på å gi støtte er god, hvis man ønsker det selv. Men å lefle med andres penger er vel ikke akkurat et sunnhetstegn. Uansett hvor god saken måtte være.

Hvis noen måtte ønske å donere hele sin livsbeholdning i støtte til andre som trenger det sårt er det greit, like greit som dem som ikke har lyst til å gi noe.

Lenke til kommentar
I stedet for dette tiltaket kan vi heller øke bistanden som kommer fra skattebetalerne.

Hvorfor mener du at folk skal få bestemme selv i dette tilfellet, men ikke i det andre? Hva gjør staten bedre enn at en tilfeldig banditt, all den tid resultatet blir det samme: at individet blir frastjålet penger til et eller annet godt formål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...