Gå til innhold

Xandros vs. Linspire, hvilken er best og hvorfor?


zlinky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff!

Jeg vil ikke kalle det distroer engang, de der to ødelegger GNU/Linux ryktet med å rote til og forsøple med alt for mye nybegynnevennlighet og jalla-windows-ting, jeg ville heller valgt Windows 95 framfor Xandros eller Linspire/Lindows :/

hadde vel egentlig forventet en del poster som dette, hardcore linuxfans er som regel litt hårsåre ;)

 

er fornøyd med windows sin kompabilitet og brukervennlighet, så det er derfor jeg vil ha en "windows"distro. men siden det samtidig er linux håper jeg på å lære meg det etterhvert, så kan jeg jo velge en annen distro senere om jeg føler for det. Grunnen til at jeg ønsker å prøve noe annet er at jeg er møkk lei ustabilt OS som må reinstalleres annenhver måned, med påfølgende aktivisering og oppdatering etc etc...

 

dumt ikke flere tenker som mortal :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke noe galt med distroer som prøver å gjøre det enkelt for nybegynnere å komme igang, men derimot distroer som innbiller folk at de får en slags linux/windows-hybrid har jeg lite til overs for. Vi snakker om 2 totalt forskjellige operativsystem her. Vil man gå over til linux må man gå "all the way" som det heter :)

Lenke til kommentar
Huff!

Jeg vil ikke kalle det distroer engang, de der to ødelegger GNU/Linux ryktet med å rote til og forsøple med alt for mye nybegynnevennlighet og jalla-windows-ting, jeg ville heller valgt Windows 95 framfor Xandros eller Linspire/Lindows :/

hadde vel egentlig forventet en del poster som dette, hardcore linuxfans er som regel litt hårsåre ;)

 

er fornøyd med windows sin kompabilitet og brukervennlighet, så det er derfor jeg vil ha en "windows"distro. men siden det samtidig er linux håper jeg på å lære meg det etterhvert, så kan jeg jo velge en annen distro senere om jeg føler for det. Grunnen til at jeg ønsker å prøve noe annet er at jeg er møkk lei ustabilt OS som må reinstalleres annenhver måned, med påfølgende aktivisering og oppdatering etc etc...

 

dumt ikke flere tenker som mortal :thumbup:

Windows-lignende distroer har _ikke_!!!!! bedre hardware support enn mer Linux'ishe distroer. Og hvis du tenker Windows når du bruker Linux, selv en av de Windows-nære distroene, ender du i trøbbel. Enten bruk Windows, eller bruk en ekte Linux-distro!

Lenke til kommentar

Dei «windowsdistroae» er ikkje stabile. Ein har masse problem med dei o.l. -- Bruk

ekte Linux som fleire seier her - eg anbefalar Ubuntu sterkt, - sjølv om han framleis har

ein del fødsels-«feil».. Er ikkje heilt god enno. Men den kjem til å bli utruleg god.

 

Enkel og god LINUX, - ikkje noko WIndows-wannabe. Eg brukar Linux fordi eg ikkje

brukar Windows, - ein linux-wannabe-windows er ein utruleg dårleg løysing. Kvifor

øydelege eit typisk linuxgrensesnitt på den måten? Neinei. Bruk ein enkel distro, ja,

- windowsdistro? Nei. Du vil ikkje like Linux, du vil få feil intrykk...

 

Då kan du like godt køyre XPde til Linux -> http://xpde.com/shots.php -- uff

Lenke til kommentar

selv om ingen ser ut til å anbefale det tror jeg likevel jeg kommer til å gå for en "brukervennlig" distro. å lære seg linux kan på noen måter fortone seg som å lære dos på nytt og måtte tippe seg fram til hver eneste kommando. jeg vil ha linux med klikk-installer-klikk-kjør :yes:

 

gimper: jeg tror jeg skrev posten du quotet litt tvetydig, men jeg trodde ikke at rene linux-distroer var mindre hardware kompatible enn linspire/xandros. det jeg mente var at man har mindre kompabilitetsproblemer om man kjører windows (mot feks nettsider, spill, og programmer som feks photoshop) enn om man bruker linux.

Lenke til kommentar

For en tullete tråd. Hvorfor er ikke f.eks. Ubuntu en såkalt "Windows-distro", da? Den installerte seg uten problemer, ga meg et pent skrivebord (tenk, en pen GNOME) der jeg kunne gjøre alt i GUI (pakkeoppgradering, nettverkstilkobling, alt mulig bare funket). Enheter kunne kobles til og fikk automatisk ikoner på skrivebordet. Trengte ikke skjønne en dritt. Høres fryktelig Windows ut på meg. Bleh, unger. Linux er Linux; bare fordi den er lett å bruke og gjør at Gentoo-brukere føler seg truet betyr ikke at den ikke er å anbefale.

 

Så hvorfor er Xandros en Windows-distro og ikke Ubuntu? Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
For en tullete tråd. Hvorfor er ikke f.eks. Ubuntu en såkalt "Windows-distro", da? Den installerte seg uten problemer, ga meg et pent skrivebord (tenk, en pen GNOME) der jeg kunne gjøre alt i GUI (pakkeoppgradering, nettverkstilkobling, alt mulig bare funket). Enheter kunne kobles til og fikk automatisk ikoner på skrivebordet. Trengte ikke skjønne en dritt. Høres fryktelig Windows ut på meg. Bleh, unger. Linux er Linux; bare fordi den er lett å bruke og gjør at Gentoo-brukere føler seg truet betyr ikke at den ikke er å anbefale.

 

Så hvorfor er Xandros en Windows-distro og ikke Ubuntu? Hvor går grensen?

vil gjerne ha kommentarer til denne?

 

mulig jeg kanskje burde vurdere ubuntu også da :p men jeg kjenner ikke til den, så jeg vet ikke hvilke fordeler/ulemper den har i forhold til xandros og linspire bortsett fra gnome da..?

Har iallefall lastet ned nyeste versjon av linspire fra hjemmesiden nå, gratis ;) så jeg kommer nok til å teste det først og de andre når jeg får tak i de.

 

med mindre noen faktisk kommer med en anbefaling da?

 

mortal, (jonas), drange_net: bra ikke alle skal være "original-politi" :)

Lenke til kommentar
selv om ingen ser ut til å anbefale det tror jeg likevel jeg kommer til å gå for en "brukervennlig" distro.  å lære seg linux kan på noen måter fortone seg som å lære dos på nytt og måtte tippe seg fram til hver eneste kommando. jeg vil ha linux med klikk-installer-klikk-kjør  :yes:

Distribusjoner som SuSE, Fedora og Ubuntu _er_ klikk-installer-og-kjør. De er bare mye mer stabile, mer testede, har store selskap i ryggen, mer funksjonsrike, mer polerte og har større communities, noe ikke "Windows-distroer" er. De er ikke distribusjoner der du må skrive inn linje på linje med kommandolinje-kommandoer før du kan få den til å fungere ordentlig.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Altså. Det «slime mold» osv skriver er heilt rett og det alle seier. Det trenger ikkje vere

Windows for at det skal vere brukarvenleg! Ærlig talt, Windows har SLETT IKKE monopol

på brukervenligheit! Det er mange ganger mykje meir brukervenlege miljø i f.eks Ubuntu.

 

Ei venninne av meg har køyrd Fedora i snart eit halvt år -- no flyttar eg ho over på

Ubuntu, same distroen som HEILE familien min køyrer. Så ikkje kom her med at distroen

må vere ein «windows»-lookalike for at ein skal bruke han.

 

Eg anbefalar, slik eg alltid har gjort; http://ubuntulinux.org -- enkel flott distro, sjølv

om eg ikkje køyrer han på hovudmaskina, der eg likar Arch betre - men Arch er for

avanserte brukare som kan Linux. På laptopen har eg imidlertid Ubuntu -- kvar distro

til sitt bruk. Og Ubuntu er den brukarvenlege :]

 

Men for all del, prøv Xandros og Linspire du, - men eg synest det er feil ende å starte i.

Ubuntu er for all del ikkje vanskeleg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...