Gå til innhold

Xandros vs. Linspire, hvilken er best og hvorfor?


zlinky

Anbefalte innlegg

Hvorfor er Xandros feil ende å begynne i?

 

Xandros er en linuxdistro som alle andre. Men i likhet med Novell og Red Hat inneholder den også ikkefri programvare. Er det at man kan kjøre MS Word eller windows spill gjennom cedega out of the box du reagere på?

Nei, såvisst ikkje. Det er folk sin slappe holdning og trua på at Linux er kjempevanskeleg og at

Windows er det einaste OSet som duger. -- Akuratt som om Windows er så utruleg enkelt. Det er jo

heilt feil. Slike ting er subjektive, og har mykje med erfaring å gjere.

 

Det at ein trur at Windows har gjort alt på den rette måten, og ikkje vil sjå korleis ting fungerer i Linux

er ein dårleg haldning. -- Det gjer meg ikkje stort, MEN; når folk kjem å klagar på at «Linux suxxorz

omgz!!11» så kan eg ikkje bli anna enn irritert. Dei har ikkje satt seg inn i det, som alltid. - Men har

dei óg brukt ein Windows-wannabe så er det ein type «utvanna» Linux. Det kostar ikkje noko å prøve

Linux-alternativ før ein prøver Windows wannabe linuxdistroer.

 

Men. Det er kome litt feil ut frå mi side. Eg er ikkje så mot dei som det kan sjå ut som. I bunn og

grunn blir det at eg heller anbefalar andre OS. Det som gjer meg lettare irritert med desse distroane

er at dei ikkje følgjer standard «unix-vei» -- og byggjer på mykje «gal oppførsel».

 

Eg har imidlertid høyrd at den nyaste XandrOS er kome ganske langt, - og er ein mykje betre Linux-

distro no, enn kva han var før. No er han ikkje berre sterkt utvatna Windows. :) Men. -> Ubuntu ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Na poster jeg fra linspire. Foler ikke at det er en windows-klone i det hele tatt egentlig. det er mer som en skreddersydd og idiotsikker linux. og en veldig kommersiell linux... brukervennligheten vil jeg si er nesten bedre enn hos windows. OSet var ferdig installert med et par museklikk, og det tok bare ca 8 1/2 minutt! Satte i den gamle disken hvor jeg hadde xp installert, og den ble automatisk mountet. og i motsetning til feks fedora som jeg har testet tidligere, trengte jeg ikke installere en ting for a spille av mp3filer.

 

neste skritt na er a fa installert norsk sprakpakke :p men da tror jeg at jeg trenger en CnR konto, og det har jeg ikke tenkt til a opprette. blir vel ikke til at jeg bruker Linspire lenger enn til jeg har lastet ned Xandros eller Ubuntu :yes: av de to er det nok ubuntu som frister mest, men det virker som det er litt uferdig enda..

 

fordeler; enkelt

 

ulemper; for skreddersydd

Lenke til kommentar
Na poster jeg fra linspire. Foler ikke at det er en windows-klone i det hele tatt egentlig. det er mer som en skreddersydd og idiotsikker linux. og en veldig kommersiell linux... brukervennligheten vil jeg si er nesten bedre enn hos windows. OSet var ferdig installert med et par museklikk, og det tok bare ca 8 1/2 minutt! Satte i den gamle disken hvor jeg hadde xp installert, og den ble automatisk mountet. og i motsetning til feks fedora som jeg har testet tidligere, trengte jeg ikke installere en ting for a spille av mp3filer.

Grunnen til at Fedora ikke inkluderer MP3-plugins er at RedHat, som "driver" Fedora, er basert i USA, der det ikke er lovlig å inkludere MP3-avspillere/plugins/codecs i programvare/OS hvis du ikke har betalt en høy! lisensavgift.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Fedora ikke inkluderer MP3-plugins er at RedHat, som "driver" Fedora, er basert i USA, der det ikke er lovlig å inkludere MP3-avspillere/plugins/codecs i programvare/OS hvis du ikke har betalt en høy! lisensavgift.

Grunnen er vel mer at RedHat er redd for rettsak. tror faktisk alle distroer har mp3 støtte utennom RedHat og de fleste distroer har base i USA.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Fedora ikke inkluderer MP3-plugins er at RedHat, som "driver" Fedora, er basert i USA, der det ikke er lovlig å inkludere MP3-avspillere/plugins/codecs i programvare/OS hvis du ikke har betalt en høy! lisensavgift.

Grunnen er vel mer at RedHat er redd for rettsak. tror faktisk alle distroer har mp3 støtte utennom RedHat og de fleste distroer har base i USA.

De fleste?

Ubuntu = USA, og har ikke støtte

Mandrake = Frankrike

SuSE = Tyskland

Slackware = Tyskland?

Gentoo = Tyskland

Lenke til kommentar
Grunnen til at Fedora ikke inkluderer MP3-plugins er at RedHat, som "driver" Fedora, er basert i USA, der det ikke er lovlig å inkludere MP3-avspillere/plugins/codecs i programvare/OS hvis du ikke har betalt en høy! lisensavgift.

Grunnen er vel mer at RedHat er redd for rettsak. tror faktisk alle distroer har mp3 støtte utennom RedHat og de fleste distroer har base i USA.

De fleste?

Ubuntu = USA, og har ikke støtte

Mandrake = Frankrike

SuSE = Tyskland

Slackware = Tyskland?

Gentoo = Tyskland

RedHat = USA

Slackware = USA

Debian = USA

*BSD = USA

Gentoo = USA

Suse = USA (Siden de er kjøpt opp.)

 

Mandrake = Fransk

Lenke til kommentar
SUSE har vel heller ikke det, om jeg ikke husker feil.

Jo, SuSE har MP3-støtte out-of-the-box.

Jo du har rett.

Jeg skrev basert på det jeg husket fra en test av Fedora og SUSE i Linuxmagasinet 2 2004, og husket ikke helt korrekt.

 

SUSE har derimot (også av lisensårsaker) ikke MPEG-støtte, slik at man ikke kan se DVD-filmer out of the box.

Hørtes litt merkelig ut, med tanke på at MP3 er et MPEG-format, men det står så i testen.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Fedora ikke inkluderer MP3-plugins er at RedHat, som "driver" Fedora, er basert i USA, der det ikke er lovlig å inkludere MP3-avspillere/plugins/codecs i programvare/OS hvis du ikke har betalt en høy! lisensavgift.

Grunnen er vel mer at RedHat er redd for rettsak. tror faktisk alle distroer har mp3 støtte utennom RedHat og de fleste distroer har base i USA.

De fleste?

Ubuntu = USA, og har ikke støtte

Mandrake = Frankrike

SuSE = Tyskland

Slackware = Tyskland?

Gentoo = Tyskland

RedHat = USA

Slackware = USA

Debian = USA

*BSD = USA

Gentoo = USA

Suse = USA (Siden de er kjøpt opp.)

 

Mandrake = Fransk

Tipper Novell's SUSE-avdeling fremdeles er basert i Tyskland.

Lenke til kommentar
SUSE har vel heller ikke det, om jeg ikke husker feil.

Jo, SuSE har MP3-støtte out-of-the-box.

Jo du har rett.

Jeg skrev basert på det jeg husket fra en test av Fedora og SUSE i Linuxmagasinet 2 2004, og husket ikke helt korrekt.

 

SUSE har derimot (også av lisensårsaker) ikke MPEG-støtte, slik at man ikke kan se DVD-filmer out of the box.

Hørtes litt merkelig ut, med tanke på at MP3 er et MPEG-format, men det står så i testen.

Stemmer at DVD støtte ikkje er out-of-the-box. Er berre snakk om å legge inn ein annan versjon av Xine.

Lenke til kommentar

når det gjelder "windows"-distroer. De er gjerne de som sikter på å gi en "lett" overgang fra windows til linux, og blander ting fra begge systemene. Og resultatet er ikke pent. Ser kanskje pent ut, men er ikke pent.

 

Tenk litt på de båt/bil hybridene som er bygd opp igjennom tidene. Du ender vanligvis opp med en jalla-konstruksjon som kjører maks 50 km/t på land, og tåler ikke bølger på sjø. Win-distroene er litt i samme kategori. Det blir miks og triks som ikke klarer noen av delene bra. Og brukerene blir deretter.

 

De fleste som kommer fra windows er miljøskadet, og tenker på feil måte når det kommer til linux. (Stjerne-eksempel er jo at windows folk er lært opp til at det er *umulig* for vanlige dødelige å forstå error-beskjeder, og de vil ikke engang forsøke å forstå dem) Å la dem ture i vei på linux akkurat som de gjorde i windows, gir samme resultatet som når man prøver å kjøre bil med båt. Det er tross alt en ny ting, og man må lære det for å få det til skikkelig.

 

Snarveier skaper bare problemer senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...