Gå til innhold

Problemer med LaCie 250gb ekstern..


vegard83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisker kan ikke repareres. Det er for ømfientlig mekanikk til at noen verksteder kan gjøre det. Eneste mulighet er å kjøpe ny. Trolig holder det med å kjøpe ny harddisk og ikke hele den eksterne boksen.

 

PS. Du kan jo ta ut selve harddisken og teste den i en PC, gjerne med IBMtools eller Seatools, men jeg tviler på at du klarer å redde ut noe data fra den.. Vel, det er verd et forsøk i hvertfall..

Lenke til kommentar

hvar den av eller på når den datt ned ?

Den skal tåle ett fall på 20 cm i avlslått tillstand, hvis den surret og gikk er det nok

værre.

Var den av når den datt ned ville jeg sendt den i retur, for det skal en slik en tåle. jeg har maken selv og har selv mista den ca. 1m (hadde den i hånda og glapp den) uten at den fikk noen skade. Det står dessuten i manualen at man skal være forsiktig, men den skal tåle endel også.

Det er jo en disk man skal kunne frakte med seg litt hit og dit og da er den konstruert for at den skal tåle littegrann

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Den skal tåle ett fall på 20 cm i avlslått tillstand

Nei, det står ingen steder noen garanti for at den skal tåle fall på 20cm, selv i avslått tilstand. Det at din disk overlevde hele 1m har nok mer med underlaget og flaks å gjøre.

 

Det som står i spesifikasjonene er at disken skal tåle 300G i avslått tilstand og 65G i påslått tilstand. Dette er ikke tyngdekraften (1G) som den utsettes for i løpet av de 20cm med fall, men det den utsettes for i det øyeblikket den treffer bakken og bremses brått. Oppbremsingen er svært avhengig av hvor mykt underlaget er og hvor mye disk-kabinettet fjærer fallet. La oss si at fallet er 20cm og oppbremsingen skjer i løpet av 3mm inkludert fjæring i kabinettet og hakket den lager i et tregulv.

 

Hmm.. Nå husker jeg ikke formlene utenat, men det skal være ganske enkelt å regne ut hvor mange G det er snakk om.

 

En annen ting: Prøv å endre oppbremsingsavstanden fra 3mm til f.eks 10mm (teppegulv) eller fra 3 til 1mm (betonggulv uten belegg) så ser du hvor voldsomt forskjellig G-tallet blir. Det er derfor jeg sier underlaget spiller en vesentlig rolle.

Lenke til kommentar
Den skal tåle ett fall på 20 cm i avlslått tillstand

Nei, det står ingen steder noen garanti for at den skal tåle fall på 20cm, selv i avslått tilstand.

Nå er det ikke sikkert han snakket om garanti heller da ;) Kan hende han snakket om at disken i prinsippet burde ha tålt 20cm fall ;)

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter som et ærlig eksempel ikke sender denne disken tilbake på "garanti", er han nok 1 av 1000 når det gjelder slike brukerfeiler. Med mindre det ble et stort hakk i selve kabinettet på disken, og gulvlakk henger igjen (til eventuelle CSI-forskere), så kan nok ikke den butikken som solgte harddisken bevise at dette er en brukerfeil. Mest sannsynlig vil nok trådstarter få en ny harddisk på garantien.

 

Men, skjedde dette når harddisken var skrudd på? Eller helt avskrudd? Du kan jo selv sjekke produsentens spesifikasjoner over hvor mange G denne harddisken skal tåle når den står på, og av.

 

I utgangspunktet er jo dette en brukerfeil som tvilsomt dekkes av garantien, men dette kan vanskelig/umulig bevises. Så med mindre kunden selv oppgir til butikken at harddisken falt i gulvet, må butikken behandle saken som en defekt harddisk, som det dermed er garanti på.

Hvis trådstarter bestemmer seg for å ikke nevne dette til butikken, og får ny på garantien, er nok ikke dette det verste eksemplet som finnes. Folk vet å utnytte garantier og kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Den skal tåle ett fall på 20 cm i avlslått tillstand

Nei, det står ingen steder noen garanti for at den skal tåle fall på 20cm, selv i avslått tilstand. Det at din disk overlevde hele 1m har nok mer med underlaget og flaks å gjøre.

 

Det som står i spesifikasjonene er at disken skal tåle 300G i avslått tilstand og 65G i påslått tilstand. Dette er ikke tyngdekraften (1G) som den utsettes for i løpet av de 20cm med fall, men det den utsettes for i det øyeblikket den treffer bakken og bremses brått. Oppbremsingen er svært avhengig av hvor mykt underlaget er og hvor mye disk-kabinettet fjærer fallet. La oss si at fallet er 20cm og oppbremsingen skjer i løpet av 3mm inkludert fjæring i kabinettet og hakket den lager i et tregulv.

 

Hmm.. Nå husker jeg ikke formlene utenat, men det skal være ganske enkelt å regne ut hvor mange G det er snakk om.

 

En annen ting: Prøv å endre oppbremsingsavstanden fra 3mm til f.eks 10mm (teppegulv) eller fra 3 til 1mm (betonggulv uten belegg) så ser du hvor voldsomt forskjellig G-tallet blir. Det er derfor jeg sier underlaget spiller en vesentlig rolle.

Nei, jeg mener ikke at det er "garantert" men sunn fornuft tillsier at et "fall" fra 20cm burde en slik flyttbar disk tåle. Det står som du sier at den skal tåle 300G dette er relativt etter hva den treffer osv. som du sier.

En annen ting er at jeg tviler på om hardisken faktisk får 300G fra et fall fra 20cm, uten at jeg gidder regne på dette (regne ut masse/fart/akseleresjon osv :) er for lat)

Men det skulle heller ikke forundre meg noen som gidder ?

 

Uansett tror jeg eier får igjen på garantien enten han sier det som det er eller ikke.

Lenke til kommentar

hardisker kan reparese vis noen av følerne er skrapet bori disk platene,

leste det i Kcd..

en mann i sverige har spesiaisert seg på hardisker osv....

har tar 5000,- for å fixe en disk...!

 

regner med at det blir u aktuelt for deg... men det er vell mest for disker som har veeldig viktig matreale som må reddes eller no lignende.. :p

Lenke til kommentar

Fikk du formatert den og lagt inn data på den før du mistet den i bakken?

-Hvis ikke send den inn og forklar at du aldri fikk den til å virke, den laget bare rare lyder.

 

Hvis du allerede har fått kopiert data til den så ville jeg forklart at du akkurat hadde fått formatert den og begynt å kopiere data til den da den plutselig begynte å lage rare lyder og siden det har den ikke virket.

 

Kan alltid skylde på posten, de behandler aldri pakker på en fin måte :)

 

Hvis du ikke fikk noen stygge skraper, eller bulker i kabinettet så bør det gå bra.

Lenke til kommentar
takk for svar og hjelp..

jeg får ta en liten spansk en, og sende i retur til mpx.. ;)

Tabbe!

 

For det første, de fleste nettbutikker er blitt flink til å sjekke hva som skjer på forumet her når det gjelder klager. Og jeg tror de søker på butikk-navnet sitt for å finne ut om noen klager på de.

 

I ditt tilfelle annonserer du jo med hva slags disk det er. Slik at når de får inn disken din vil de nok antagelig bare le seg i hjel og sende deg en regning for unødvendig feil-søking sammen med kopi av denne tråden.

 

Jeg forstår jo at du ikke har lyst til å punge ut med nye 2000 kroner for en slik ekstern disk, men det får da være grenser :thumbdown:

 

Men lykke til, kanskje du tar dem på en god dag og du får en disk i erstatning. ;)

 

 

 

PS: Er det noen som vet hva slags harddisker som sitter i disse LaCie "kabinettene"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...