Gå til innhold

Hva bringer egentlig fremtiden?


Anbefalte innlegg

Min erfaring med filming og redigering er svært knapp, men det har ikke hindret meg i å reflektere over DV filmens livsløp. DV er jo et gammeldags medium, tenker da på bånd-teknologien. Dette mediumet er av erfaring utrolig tregt å kan kun brukes i real-time, dvs. mye venting på å hente ned råfilm til HD. DV har jo også andre svakheter, med tanke på mekanikken i kameraene som lett kan gå i stykker. Flere her på forumet kan vel også legge til andre negative sider med DV, støv i mekanikken, dårlig dv-kassetter++++?

 

Som en gryende filmentusiast går jeg med planer om å kjøpe eget kamera, det som stopper meg er nettopp DV problematikken. Så jeg venter i stedet på at den teknologiske utviklingen skal bringe HD baserte kameraer til en pris som er levelig. Alle kan vel være enige i at fordelene med et HD basert kamera er flere og bedre enn de til dv-kameraene!? Produksjonskostnader er en ting, men det viktigste er at man kan redigere filmen mens den ligger på kameraet. Firewire eller usb 2.0 gjør kameraet til en ekstern harddisk. Vektmessig vet jeg ikke hvordan det blir, heller ikke strømforbruket kan jeg uttale meg om...noen som vet?

 

Vet at JVC har kommet med microdrive baserte kameraer, men de er ikke helt det jeg er ute etter. Begynner nesten å lure på om kameraprodusentene har valgt å nedprioritere HD som medium siden dette kan medføre at kameraer blir veldig mye billigere, for vil ikke en HD gjøre kostnadene til nada av hva det er i dag eller hva?

 

Hadde vært artig med innspill på temaet her, kanskje noen kan spå i fremtiden?

 

:xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner egentlig ikke hva som er galt med miniDV. I forhold til microdrive og dvd kameraer, lagres jo filmen i en langt høyere kvalitet. Et miniDV bånd tilsvarer jo ca 20 GB. Da sier det seg selv at man må ha rimelig store hardisker, hvis man skal på en to måneders ferie f.eks.

Men det med at du slipper all mekanikken er jo en fordel.

Den som lever får se.

 

edit: Jeg synes det er langt mer spennende med hdv kameraer.

http://akam.no/art.php?artikkelid=10088

Endret av isen
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg også til HDHD-kameraer tar over. (Harddisk + High Definition). Evt. flashminneløsninger med høy kapasitet.

 

Problemet er vel at ingenting slår MiniDV-bånd på størrelse vs pris. I dag får man 13 GB for ca. 45 kroner. Tilsvarende størrelse på flashminne koster titusener av kroner.

 

DVD-plater er enda rimeligere, men her er den fysiske størrelsen og kanskje holdbarheten et problem.

 

Jeg er sikker på at båndløsninger vil bli umoderne i løpet av et par år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...