Gå til innhold

Støvsuging av pc


Anbefalte innlegg

Er de farlegt å støvsuga en pc?

Kan de føra te at någe går sont?

 

edit:

 

Sko støvsuga pc'en her en dag, fordi den var så fodle av støv. Eg kobla ut all strøm og ledninger bak i pc'en, og så begynte eg å støvsuga.

Når eg var ferdige å støvsuga så fungerte verken usb-portane, netverks-korte(innebygd i HK) og lyd-korte (innebygd i HK).

 

Skylles dette statisk elektrisitet, eller? :no:

 

Takker for svar.

Endret av NightMaree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er de farlegt å støvsuga en pc?

Kan de føra te at någe går sont?

 

edit:

 

Sko støvsuga pc'en her en dag, fordi den var så fodle av støv. Eg kobla ut all strøm og ledninger bak i pc'en, og så begynte eg å støvsuga.

Når eg var ferdige å støvsuga så fungerte verken usb-portane, netverks-korte(innebygd i HK) og lyd-korte (innebygd i HK).

 

Skylles dette statisk elektrisitet, eller? :no:

 

Takker for svar.

Hvis du har vært borti selve delene inni datamaskinen med støvsugeren så har du nok bæsja på leggen.

Lenke til kommentar

Hvorfor støvsuge inne i pcen? Syntest bare det er koselig med litt dyreliv inne i pcen, jeg :p (LES: hybelkaniner)

 

Må skaffe meg en sånn bløsebox.. Hva heter det? skal jeg bare spør etter "luft på box" neste gang jeg er på biltema

 

@trådstarter.. Sorre for at jeg hijacka tråden din

 

Nattinatt

 

/quit zzznoreeee

Lenke til kommentar
Den nye Swiffer kosten gjør sikkert susen! :thumbup:

 

"Kommer til overalt"

Er du gal! :ohmy:

Er ikke Swiffer en tørr duk som suger til seg støv med hjelp av statisk magnetisme? Hvis dette stemmer så betyr det av Swifferkluten gjør mer skade mot datakomponenter enn det en ullgenser ville ha gjort.

Skyt meg hvis jeg tar feil! :(:ermm:

Endret av kjaure
Lenke til kommentar
Den nye Swiffer kosten gjør sikkert susen! :thumbup:

 

"Kommer til overalt"

Er du gal! :ohmy:

Er ikke Swiffer en tørr duk som suger til seg støv med hjelp av statisk magnetisme? Hvis dette stemmer så betyr det av Swifferkluten gjør mer skade mot datakomponenter enn det en ullgenser ville ha gjort.

Skyt meg hvis jeg tar feil! :(:ermm:

Luzifer brukte sikkert det som populært kalles "Ironi" ;)

 

Swiffer er det dummeste man kan leke seg med inne i pcen med...

 

:xmas:

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å støvsuge med vanlige hus støvsugere inne i en PC eller annen elektronik som går på svaktsrøm!!! Dette grunnet statisk elektrisitet som bygges opp i munningen av støvsugertuten!

 

Det finnes spesialstøvsugere som er antistatiske, de har enten jording i tuten for å lede bort det som bygges opp der, men de fleste har gummitut eller plast tut av spesiellt type, pluss kanskje også jording. Våre teknikere på jobben har slike støvsugere i bilen.

 

Blir dyrt for en privatperson å kjøpe slikt når man da bruker den en gang i året. DA er det mye billigere med trykkluft på boks. Kjapp og effektivt. Ang det å få støv i halsen/lungene, kjøp en ansiktsmaske filter på biltema, jernia, clash olshon eller andre steder som selger slikt. Evt bruk ett tørkle foran munn og nese når du blåser rent.

 

Om man velger å bruke støvsuger så må man passe på at tuten ikke rører noe inne i PC'en, men da når tuten ikke kommer helt intill så mister den endel av suge evnen.

 

Men som sagt, anbefaler heller bruk av trykkluft på boks og så støvsug rommet etterpå eller bruk en spesialstøvsuger.

 

Selv har jeg brukt munnen veldig ofte, blås ut og hold pusten til ansiktet er borte fra støvmengden som virra opp. hehe.

 

PS. Rensa en PC'e til ei veninne nå. Hun har en en P4 2,0Ghz PC hvor CPU temp lå på 68grader med 100% load (Folding@Home kjøres på maskinen). Tok av hele kjøleribba og demonterte den (boxed kjøler fra intel) og rensa den godt. CPU temp lå da på 45 grader ca. :) Så støv er noe dritt. hehe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...