Gå til innhold

Får hangup-s under spilling.


Rafael

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Siden det er ferie så tenkte jeg å spille litt NWN. Siden jeg hadde problemer (som nå er løst),

så oppdaterte jeg programvaren på maskinen for å se om det kunne løse problemet. Nå ser det

ut til at oppdateringen (ironisk nok) har skapt et nytt problem.

 

Det har seg slik at under oppdateringen så oppdaterte jeg (blant annet) også nvidiadriveren, til

1.0.6629(-r1). Om dette er kilden til problemet eller ikke, er jeg ikke sikker på. Problemet er

at hver gang jeg spiller (NWN) så kommer det etterhvert hangups som varer mellom 15-30

sekunder. Alt output/input stopper og popper plutselig tilbake igjen. Dette skaper jo stor

frustrasjon, og jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Har samtidig lagt merke til at det

kommer noen spesifikke beskjeder i kernelloggen som lyder som følgende:

Dec 23 15:12:04 [kernel] NVRM: Xid: 23,  L1 -> L0
               - Last output repeated twice -
Dec 23 15:14:24 [kernel] NVRM: Xid: 8, Channel 00000002
Dec 23 15:14:58 [kernel] NVRM: Xid: 23,  L1 -> L0
               - Last output repeated twice -
Dec 23 15:25:01 [kernel] NVRM: Xid: 8, Channel 00000002
Dec 23 16:08:12 [kernel] NVRM: Xid: 23,  L1 -> L0
               - Last output repeated twice -
Dec 23 17:16:00 [kernel] NVRM: Xid: 8, Channel 00000002

Jeg vet for å være helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Har søkt litt på nettet, og funnet en

del folk som har det samme problemet (med omtrent de samme feilmeldingene i kernelloggen).

Dog ingen fix på problemet.

 

Takk for at du leste igjennom,

- Rafael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare tragisk nytt til deg. Problemet er heftig diskutert på nvnews.net-forumet, Gentoo-forumet og diverse mailinglister, men ingen løsning har dukket opp.

Det er helt tydelig at det har med X.org i kombinasjon med Nvidia-kort og Nvidias egne drivere å gjøre.

 

Det eneste jeg vet utover det er at når dette skjer hos meg (nøyaktig de samme symptomene som du beskriver), viser top over SSH at det er X som har blitt gal og slåss med spillet om CPU-kraften (X karrer til seg rundt 50%, så spillet går hakkete). Det ser også ut til at å klokke ned kortet (nvclock) kan hjelpe bittelitt, men det bare utsetter problemet i beste fall. Dette med nedklokkingen gjør at vi i lang tid har blitt avvist av Nvidia som en tullete gjeng med døende kort som heller bare burde kjøpe nytt. Mengden av folk som diskuterer dette på nvnews.net-forumet sier imidlertid at dette ikke er tilfelle.

 

Akkurat nå vet jeg ikke om det er stort annet å gjøre enn å vente på at Nvidia fikser problemet. Det kan hende det ligger i X.org eller i kernelen, men så lenge Nvidia satser på å holde sin teknologi proprietær, er det deres eget ansvar.

 

Edit: En eventuell revertering tilbake til XFree86 4.3.0 kan kanskje være en nødløsning?

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Ugh. Jeg leste din post på gentoo-forumet også før i dag før jeg nå innså at det var

deg som postet der. Det er fryktelig at en slik feil skal ødelegge (så langt) ferien min,

spesielt nå som jeg har delvis dedikert den til litt spilling.

 

Det er dog kanskje bedre at jeg finner på noe annet, selv om jeg akkurat nå ikke

synes det er så galt å spille litt NWN rett før julen går inn. Og XFree86 4.3.0 er

dessverre ikke en løsning, vil ikke, orker ikke. Da foretrekker jeg heller å vente

på en eventuell løsning til problemet.

 

Tusen takk for hjelpen, og spesielt takk for at du (gspr) informerte meg om hvor

stort dette problemet egentlig er.

 

- Rafael

Lenke til kommentar
Det er dog kanskje bedre at jeg finner på noe annet, selv om jeg akkurat nå ikke

synes det er så galt å spille litt NWN rett før julen går inn. Og XFree86 4.3.0 er

dessverre ikke en løsning, vil ikke, orker ikke. Da foretrekker jeg heller å vente

på en eventuell løsning til problemet.

Høres kjent ut ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...