Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT mail og spam problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har de siste ukene hatt problemer med at det dukker opp VELDIG mye spam mail HVER dag, for i overkant av 30 spam mails hver dag.

Skjønner ikke hvordan det er mulig, da jeg ikke legger igjen adressen min på noen sider, bruker den kun til private bruk.

Det jeg lurte på var at, har ngt i det hele tatt noen spamfilter på serverne sine???

Jeg har Norton Internet Security 2005. den fanger opp alle spam mailene, men det er litt irriterende å laste end all spammen på pcen så slette den.

Eller så må jeg på webmailen(som dem også har masse prob for tiden) logge der slette all spammen og la alle mailene jeg trenger blir liggende.

PS! Kan de spam problemet ha noe med dette å gjør?

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305142

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt masse trøbbel med mailkontoen min hos NGT. Webmailen fungerer bare i 5% av mine forsøk på å logge inn der, og jeg får ca 200 spam-mail om dagen som tar sin tid å slette. Heldigvis har jeg raskt nett på PC'en og bruker Mozilla Thunderbird for å lese og filtrere mailen (ca 99% av spam'en og 1% av den resterende posten filtreres ut...)

Hvis du sitter med ISDN eller en liknende linje der du vil slippe å laste ned spam'en, bør du skifte mailadresse. Hvis du har bredbånd og kan la maskinen laste ned e-post og spam kontinuerlig gjennom døgnet uten at det koster deg noe ekstra i form av tellerskrittt e.l., går det greit, men jeg vil anbefale deg å finne en mailklient som filtrerer bra (om du ikke er fornøyd med Norton IS da) og lar deg slette all spam med 1 klikk.

Jeg tror ikke NGT har noe spamfilter på serveren, nei. Da hadde ikke alle disse mailene kunnet slippe igjennom. Det lyser jo spam av dem...

Skrevet
Jeg har selv hatt masse trøbbel med mailkontoen min hos NGT. Webmailen fungerer bare i 5% av mine forsøk på å logge inn der, og jeg får ca 200 spam-mail om dagen som tar sin tid å slette. Heldigvis har jeg raskt nett på PC'en og bruker Mozilla Thunderbird for å lese og filtrere mailen (ca 99% av spam'en og 1% av den resterende posten filtreres ut...)

Hvis du sitter med ISDN eller en liknende linje der du vil slippe å laste ned spam'en, bør du skifte mailadresse. Hvis du har bredbånd og kan la maskinen laste ned e-post og spam kontinuerlig gjennom døgnet uten at det koster deg noe ekstra i form av tellerskrittt e.l., går det greit, men jeg vil anbefale deg å finne en mailklient som filtrerer bra (om du ikke er fornøyd med Norton IS da) og lar deg slette all spam med 1 klikk.

Jeg tror ikke NGT har noe spamfilter på serveren, nei. Da hadde ikke alle disse mailene kunnet slippe igjennom. Det lyser jo spam av dem...

Jeg for iallefall 20-30 spams pr dag, jævlig irriterende.

Hvorfor kan ikke Nextgentel ha en spam filter på serverne sine sånn som nå Telenor har hatt og skal utvide den

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305322

Som Norges nest største ADSL leverandør bør dem hvertfall ha det.

Ikke alltid lett å finen fram til normal mail blant 30 spam mails.

Skrevet

Hvis du brukker modem/ISDN kan du jo bruke et slikt program som Mailwasher. Det laster ned tittelene på mail og kan brukes til å sende spam i retur og sleppe å laste det ned

Skrevet
Hvis du brukker modem/ISDN kan du jo bruke et slikt program som Mailwasher. Det laster ned tittelene på mail og kan brukes til å sende spam i retur og sleppe å laste det ned

ISDN!

Kan umulig ha isdn når jeg nevner at Nextgentel burde ha spamfiler på servene sine :whistle:

Skrevet

Nå er vel tjenesten til Telenor en betalingstjeneste.. den virker i allefall ikke på min online.no-konto.

Jeg henger meg på anbefalingen av MailWasher. Selv sitter jeg på 10mbit og har god nytte av dette programmet, i tillegg driver jeg "utstrakt" whitelisting av mailadresser jeg har kontakt med.

Jeg har også, etter at jeg fjernet online-mailadressa mi fra nettet klart å minimere antallet spam-mail fra 200+ om dagen til kanskje 30-80 om dagen.

Skrevet

jeg henvendte meg til ngt ang spam som var begynt å komme. De sa jeg måtte abonnere på deres spamfilter for å bli kvitt disse. Selv synes jeg de burde tatt ansvar for å vaske spam uten at en må betale ekstra for det.

Skrevet
jeg henvendte meg til ngt ang spam som var begynt å komme. De sa jeg måtte abonnere på deres spamfilter for å bli kvitt disse. Selv synes jeg de burde tatt ansvar for å vaske spam uten at en må betale ekstra for det.

Betale for spamfilter??

hvor kan man gjøre d og hvor mye koster d aldri hørt om d.

Men uansett dårlig å måtte betale for d.

Skrevet

På Telenor Online hadde jeg 50-60 spam om dagen, pluss flere virus mail hver dag. Virusene var ikke noe problem, de tok virussjekkeren seg av, men spammen var irriterende. Ja, jeg kunne brukt er spamfilter, men jeg er enig med de som sier at det burde filtreres hos ISP'ene. Det er eneste måten å ta knekken på ondet.

Merk at problemet ikke var at jeg hadde offentliggjort epost-adressen. Spammen kom som bulkmailer adressert til en bunke som hadde brukernavn som begynte på geir..., så de var antagelig autogenerert. (Siden brukernavnene på online (i hvert fall stort sett) er på 6 tegn, er det bare å generere alle kombinasjoner, og ha en rutine som står og prøver dem etter tur. De man får feilmelding (User unknown) på dropper man, de andre er gode.)

Siden jeg sa opp den kontoen får jeg ingen (en eller to i uken) hverken på mine Nextgentel adresser eller mine firmaadresser. Life is good...

Jeg bruker flere adresser nå. En som kun går til venner og kjente, en reservert for kunder jeg kan stole på. Også har jeg adresser jeg bruker til å registrere meg på forum osv. Da kan jeg enkelt skifte disse hvis det skulle begynne å komme mye spam, siden de ikke brukes av kunder eller venner jeg ikke ønsker å miste kontakten med.

Problemene IT-avisen nevner har jeg også opplevd, men de har nok ingenting å gjøre med at du mottar spam.

Geir :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...