Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis internet via trådløst-nettverkskort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vet at det er et dumt spørsmål, men jeg vil egentlig bare få avkreftet det.

En venn av meg menta det det var mulig å koble seg gratis opp på internett ved hjelp av et trådløst nettverkskort nesten hvor som helst - gratis og lovelig.

Finnes det noe jeg ikke har hørt om eller?

- Jeg tror 'n mener at han snylter på nettet til andre uten å vite det selv.

Er det noen som vet om det finnes noe?

Er det egentlig ulovelig å snylte på linjen til andre hvis den ligger åpen?

mvh. Morten

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vist det er en tråløst nettverk der du bur og den nettverke har ikke satt opp WEP key

da kan du koble til den nettverke

er det lovlig det vet eg ikke men du kan spør han som eige den nettverke

om å få lov til å bruke det

Endret av wilai
Skrevet

Er ikke så utrolig vanskelige å knekke de trådløse nettene lenger da ;) , men uansett vil nå si at det blir som å stjele å koble seg innpå naboens usikra nett og surfe på hans regning selv om det er dumt av han å la det være åpent.

Skrevet
Tviler på noken med trådlaust nettverk har noko som helst interesse for at andre folk bruker det gratis.

Da burde de jo sørge for å beskytte seg...

Ikke misforstå, jeg forsvarer ikke slikt misbruk, men det er jo litt naivt å la være å beskytte seg, fordi alle egentlig er 'høflige og snille' hele tiden.

Wish

Skrevet
vist det er en tråløst nettverk der du bur og den nettverke har ikke satt opp WEP key

da kan du koble til den nettverke

er det lovlig det vet eg ikke men du kan spør han som eige den nettverke

om å få lov til å bruke det

Bruker ikke WEP key lenger, men er forholdsvis vanskelig å koble til nettet hos meg uansett :)

Eller, har ihvertfall skjult SSID, og bare tillater noen MAC-adresser, så føler jeg meg sikker nok, uten WEP key.

Så man kommer ikke inn på alle nettverk som ikke bruker WEP :)

Skrevet

Hovedgrunnen til WEP er å kryptere trafikken slik at ingen skal kunne snappe opp og spionere på nettrafikken din.

Skal du sperre nettet ditt for andre brukere, slik at du er sikker på at ingen bruker din båndbredde, er låsing av MAC-adresser det beste.

Jeg kjører MAC-lås og ikke WEP, men du kan selvfølgelig kjøre begge deler.

Det tungvinte med MAC-låsing er at du må inn i routeren din og godkjenne alle kort som skal koble seg opp.

Skrevet
Tviler på noken med trådlaust nettverk har noko som helst interesse for at andre folk bruker det gratis.

Kan jo være.. har selv lekt med å åpne deler av båndbredden min for å se om det var noen som gadd å bruke det via trådløst. Bør i det minste prøve å gjøre nettet privat (som f.eks kalle det noe som tilsier det) om en ikke vil andre skal bruke det.

Gjest Slettet-10579
Skrevet (endret)

Du kan jo lese denne tråden, folk er uenige i svaret på spm. ditt og diskuterer vilt.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=266623&hl=

Finner jeg ut at noen snylter på nettet mitt, utilsiktet eller ikke, politianmelder jeg de for enhver form for datakriminalitet jeg kan. Om ikke de blir dømt, er det ihvertfall registert en anmeldelse på dem, og slikt gjør seg jo på en CV.

Endret av Slettet-10579
Skrevet
Om ikke de blir dømt, er det ihvertfall registert en anmeldelse på dem, og slikt gjør seg jo på en CV.

Hvorfor skulle en anmeldelse plage CV-en?

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Hvor lett tror du det er å få sikkerhetsklarering i enkelte jobber, f. eks forsvaret, dersom du er anmeldt for datakriminalitet?

Skrevet
Hvor lett tror du det er å få sikkerhetsklarering i enkelte jobber, f. eks forsvaret, dersom du er anmeldt for datakriminalitet?

Så hvis jeg skulle plage noen så kunne jeg levere en grunnløs anmeldelse og ruinere deres muligheter?

Hvis en anmeldelse ikke resulterer i hverken etterforsking eller dom så kan jeg vanskelig tro at den betyr noe som helst.

Skrevet

Jeg selv mener at det er som å stjele hvis du ikke har tilatelse til å bruke en annen sin linje, men det var egentlig ikke det jeg lagde tråden for å diskutere.

Jeg lurte på om det finnes noe "større" nett hvor alle og en hver kan logge seg på og surfe (uten å snylte på andre)?

Skrevet

haha? tenk litt da? det er først når du er dømt at det får noen som helst konsekvenser, ellers kan jeg jo løpe ned til politiet å anmelde deg nå, finne på noe så "ødlegger" jeg framtida di.. hmm..

Skrevet

haha? tenk litt da? det er først når du er dømt at det får noen som helst konsekvenser, ellers kan jeg jo løpe ned til politiet å anmelde deg nå, finne på noe så "ødlegger" jeg framtida di.. hmm..

Det hadde i allfall vært kjipt om det kommer på rullebladet inntil de har sjekket opp i saken :dontgetit:

Skrevet

Om du finner ei lommebok på veien, skal du ta pengene, eller levere den inn?

Om du finner eit usikra nettverk, skal du bruke det eller hjelpe eigaren med å sikre det?

Blir litt det samme synest eg, og det er ikkje alle som har kunnskaper til å sikre det, eller i det heile tatt er klar over at det er mulig.

Skrevet

Ingenting dukker opp på rullebladet, så lenge man ikke er dømt. Dette bør jo ikke være så vanskelig å forstå grunnen til.... :roll:

Og hvorfor skulle politiet bry seg om noen har brukt nettverket ditt, så lenge ingen skade er skjedd..? Sletter de noe eller gjør noe virkelig ulovelig stiller saken seg anderledes, men at noen har "lånt" internett-linja fordi du satt den fullstendig åpen for gud-og-hvermann gir de fullstendig **** i...

Til topic:

Nei, det er ikke mulig. Finner du et åpent nettverk (som det er endel av, spesielt i byer), kan man utnytte seg av linjen.. Altså, det er ingen selvfølge at man har "gratis" internett-tilgang med WLAN.

Gjest Slettet-10579
Skrevet (endret)

Så hvis jeg skulle plage noen så kunne jeg levere en grunnløs anmeldelse og ruinere deres muligheter?

Hvis en anmeldelse ikke resulterer i hverken etterforsking eller dom så kan jeg vanskelig tro at den betyr noe som helst.

Ja. For gledens skyld, dersom de er inne på mitt nettverk, som de ikke skal være.

På den annen side, tror du virkelig sikkerhetsstaben er interessert i å løpe noen risiko f. eks. med våre kommunikasjonssystemer, ved å la en som er anmeldt for datakriminalitet få tilgang til sensitive opplysninger og systemer? Neppe. Det er nok folk inne likevel.

Jeg mener at trådstarter bør endre topic til "hvordan få gratis tilgang til nett ved ulovlig bruk av andre sine nett, fordi jeg er for gjerrig til å betale."

Snyltere er tapere.

Endret av Slettet-10579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...