Gå til innhold

CRT vs LCD


gullf1sk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CRT.

 

Fullstendig overlegne når det kommer til fargegjengivelse og sortgjengivelse. Andre positive ting er oppdatering (null etterslep) og pris.

 

Det eneste grunnlaget jeg kan se for å kjøpe seg en LCD må være plass og design (samt at man aldri vil ha problemer med geometri).

 

Jeg kjøper ikke LCD før det har blitt både billigere og bedre en CRT (ytelse er alt, skjermene kunne vært dobbelt så tunge og 1 meter "dype" for min del).

Lenke til kommentar

Bruker LCD, hovedsaklig fordi jeg ennå ikke har sett en CRT med like godt bilde som LCD-ene mine (Eizo L568). Spessielt skarpheten er totalt overleggen alt jeg har sett av CRT.

 

Det er og en del andre fordeler med LCD, spessielt det at den ikke kan flimre og mindre 'stråling'.

 

Jeg har dog aldri hatt en skikkelig highend CRT, men det hadde kosta meg ~2 ganger prisen for LCD skjermen så det er uaktuelt.

Endret av haakoo
Lenke til kommentar
CRT.

 

Fullstendig overlegne når det kommer til fargegjengivelse og sortgjengivelse. Andre positive ting er oppdatering (null etterslep) og pris.

 

Det eneste grunnlaget jeg kan se for å kjøpe seg en LCD må være plass og design (samt at man aldri vil ha problemer med geometri).

 

Jeg kjøper ikke LCD før det har blitt både billigere og bedre en CRT (ytelse er alt, skjermene kunne vært dobbelt så tunge og 1 meter "dype" for min del).

Slutt å poste dårlige myter fra 90-tallet...

 

K :w00t:

Lenke til kommentar
CRT.

 

Fullstendig overlegne når det kommer til fargegjengivelse og sortgjengivelse. Andre positive ting er oppdatering (null etterslep) og pris.

 

Det eneste grunnlaget jeg kan se for å kjøpe seg en LCD må være plass og design (samt at man aldri vil ha problemer med geometri).

 

Jeg kjøper ikke LCD før det har blitt både billigere og bedre en CRT (ytelse er alt, skjermene kunne vært dobbelt så tunge og 1 meter "dype" for min del).

Slutt å poste dårlige myter fra 90-tallet...

 

K :w00t:

Propagandaen fungerer på sauene ser jeg...

Lenke til kommentar

CR Hvaforno' ?

Gått over til LCD de siste årene. Har selv en LaCie Photon 20" og jeg må si at bildet er knall. Etterslep i spill eksisterer ikke. So far har jeg hvertfall ikke opplevd det. En 20" CRT må du jo bygge ut kontoret for å få plass til og :p Med riktig kalibrering vil vel svart/svart verdiene o.l. være fine?

 

Prisen drar jo ned litt ja, men det koster å være kar. Ta en tur i banken neste gang du skal kjøpe skjerm :) Skal ha en LaCie til i begynnelsen av Mars. Da snakker vi rigg.

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Fargegjengivelse;

Du får det du betaler for, det finnes LCD som stiller f.eks LaCie sine CRT i skyggen,

og det er en av markedets beste CRT. Men disse LCD skjermene koster mye, men

både Eizo, LaCie og Apple har LCD skjermer som har kommet bedre ut enn

LaCie electronIVBlue 22 i tester, dette er da tester utført med tanke på bruk til

foto, grafikk, førtrykk etc.

 

Men prismessig er CRT best...

 

Den ulitmate skjerm om man er veldig opptatt av farger er proffskjermen (LCD)

Eizo nylig kom med, denne skjermen gjengir hele AdobeRGB fargerom.

og det er ganske rått, dagens skjermer bruker sRGB som dreper mye farge.

 

Eizo ColoeEdge CG220

 

Her er en sammenligning av profilene;

sRGBvsAdobeRGB.jpg

sRGB er i farger

AdobeRGB er i hvitt

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...