Gå til innhold

CRT vs LCD


gullf1sk

Anbefalte innlegg

Hvordan da? Jeg har da ikke uttalt meg bråkjekkt i hverken den ene eller andre retningen. Jeg etterlyser bare litt faglig substans, ikke bare subjektivt oppgulp fra det som noen ganger kan virke som fanboys.

 

For all del - behold synes ditt og forsvar det, men jeg er mer ute etter hva folk som kan dokumentere kunnskap og relevans til temaet mener. Folk som ikke vet masse uttaler seg gjerne på et skjevt grunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, erfaring er det jeg bygger mine påstander på. Mulig det er feil, men det hindrer meg ikke fra å mene noe om det. ;)

Helt enig. Litt uenig hvordan "enden" og div andre mener at vi skal komme fram til svaret på crt vs lcd. Det er da egentlig opp til hver enkelt hvordan den personen oppfatter kvaliteten på forskjellige produkter. Det er da det som til syvende og sist bestemmer for hva denne personen trives best med.

 

Disse to forskjellige teknologiene har hver sine ulemper såfremst som hver sine posetive sider. Men per dags dato så kommer jo dette ann på bruksområdet.

 

Har f.eks en kompis som er 3d designer som sitter til daglig på en NEC/Mitsubishi DiamondPro DP2070SB-SV og nekter å bytte fordi han mener selv at denne passer ham mye bedre enn mange high end lcdér som firmaet han jobber for prøver å få ham til å bytte til.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min NEC 1770 NX i går og kjørte kloning av bilde mot min gamle Cyber Vision(?) ds69t (sikkert en dårlig skjerm, men fremdeles crt). NECen hadde skarpere bilde, bedre kontrast, bedre lysstyrke, dårligere i lavoppløst film.

 

Jeg liker LCD best etter jeg fikk min NEC med en Lion king size (kan det være denne som har gjort det?)

Lenke til kommentar

Veeeel, CRT er ikke uten feil de heller, men har selv begge deler - en Eizo T965 21" og en LaCie photon20visionII 20" LCD. Ettersom enkelte virker noe harde i kommentarene (vanskelig å unngå når tråden er like farlig som en ATi vs nVidia diskusjon), ønsker jeg å reservere meg og nevne at følgende er basert på personlig erfaring.

 

En stor CRT ser unektelig grov ut i lavere oppløsninger (<1024x768) enn LCD skjermene jeg har hatt, men man kan være heldig og treffe noen artige oppløsninger hvor dette ikke gjelder. På min gamle 19" HPm900 var dette 320x240, 512x384 og 960x720 såvidt jeg husker. Vanligvis får man et teknisk presist bilde, men et praktisk grovt ettersom "tomrom" oppstår horisontalt imellom for å matche oppløsning. Fyr opp en Commodore64 emulator, eller ta en titt i BIOS menyen, kommer ganske godt fram hvor jevn og kompakt fargefordelingen er på en LCD framfor en CRT. Hvor LCDen viser et vannaktig jevnt fordelt bilde, har CRT typisk langt grovere som fort gir et mørkere inntrykk av bildet (ettersom ikke alle linjene er benyttet). På min gamle 19" var dette som sagt oppløsninger som 960x720 eller 512x384, meget eksotiske :) På høyere oppløsninger forsvinner selvsagt denne effekten gradvis på CRT.

 

En annen artig detalj - fyr opp et spill som Thief 2 og panorer forbi en flamme i total mørke. Observer "halen" som oppstår på skjermbildet, en effekt som kan minne om motionblur av skarpt lys mot mørk bakgrunn. Dette har jeg ikke observert på LCD enda i samme grad. LCDen er noe ute av fokus (16ms) ved raske bevegelser, men virker jevnere framfor de voldsomme lyshalene på CRTen.

 

Skarpheten - 1600x1200 på LCDen er skarpere enn 1280x960/1280x1024 på CRTen. En enorm forskjell, de fleste er nok enige her at LCDer fort kan være skarpere enn en CRT. Effekten kan sammenliknes med å få briller første gangen (eller oppgradere gamle), og man tar en titt på grasset utenfor huset. Eller observere støy i TV bildet ifra sofaen :thumbup:

 

Helse :) Det måtte nesten nevnes, men all verdens refresh rate kan ikke redusere strålingen som kommer fra en CRT i forhold til en LCD. Det er fullt mulig en annen type negativ stråling blir avgitt ifra LCD skjermer, men har selv merket at jeg er både skarpere og mindre tung i hodet etter 5+ timers spilling, programmering, video redigering etc. på LCD skjermen. Rykninger/plager i øyene er helt vekk, selv om LCDen er mer lyssterk enn CRT skjermen. Ansiktet er heller ikke så tørt om morgenen etter en artig seanse forran LCDen.

 

Selvsagt - LCDen kan ikke sammenliknes med CRTen på sortnivåer i Doom3/ Thief 3, eller rush-følelsen man får ved 85+ FPS i Pure Pinball eller Trackmania :) Men må ærlig talt si LCDen har såpass mange fordeler at jeg vurderer å selge CRT skjermen til en venn av meg, og skaffe en LCD#2.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...