Gå til innhold

Byttet hovedkort, plutselig treg pc


exmith2k

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg har Intel Pentium 4 2,55Ghz, 1GB med ram... Pcen har aldri vært treig før men så byttet jeg nettopp hovedkort, fra et msi kort til Aopen AX4B Pro-533 .....

Nå stresser pcen og bruker lang tid på å lixom åpne winamp og webleser osv...

Kan dette ha noe me at hovedkortet er dårlig? Det ser jo ikke så dårlig ut ihvertfall....

 

 

Også lurte jeg på ein ting til, jeg har 2 vanlige IDE uttak på kortet, også er det 2 til som er gule åsså står d ATA 133, hva kan jeg bruke dem til? Jeg prøvde 2 harddisken i de portene men pcen fant dem ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg anntar at du ikke byttet uten å reinstallere OS? ..

 

Har du sjekket at hovedkort-drivere er installert?

 

-Stigma

Har formatert å lagt inn os på ny og lagt inn driveren til hovedkortet....

Sku trodd jeg hadde 10Mb ram :cry: eller dårlig cpu, for pcen stresser sånn me små oppgaver... Men bruk av cpuen går ikke opp på mer enn ca 30% så den jobber ikke på spreng heller.. Rare greier :hmm:

Lenke til kommentar

Når du bytter hovedkort er det nesten å anbefale at du reinstallerer operativsystemet. OS har vært installert for et annet hovedkort, med et annet chipset og da vil det ha litt problemer med å takle overgangen til et nytt. Så min anbefaling for å fikse dette problemet er rett å slett bare å reinstallere OS.

 

Etter at du har reinstallert OS'et er det å anbefale at du enten installerer driverrutinene for chipsetet som ligger på den medfølgende cd'en eller at du laster ned en nyere versjon fra nettet og installerer denne hvis det er en tilgjengelig.

 

De gule portene som du beskriver regner jeg med er RAID porter, uten at du skal ta meg på ordet med det. Jeg har jo ikke sett specs'a på kortet :)

 

 

Håper du får fikset dette, og God Jul :)

 

EDIT: Ahh, du hadde svart mens jeg skrev ser jeg :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar
Også lurte jeg på ein ting til, jeg har 2 vanlige IDE uttak på kortet, også er det 2 til som er gule åsså står d ATA 133, hva kan jeg bruke dem til? Jeg prøvde 2 harddisken i de portene men pcen fant dem ikke..

Regner med at dette er pluggene til en ekstra HD/RAID kontroller, du må installere driverne til denne for at HDene skal funke. Og nei, HDene må ikke stå i RAID for at du skal kunne bruke dem.

 

Dersom du har reinstallert OSet, så ligger problemet mest sannsynlig i BIOS, sjekk at den har identifisert CPUen riktig, funnet alt RAMen etc.. Og eventuelt gå inn på Aopen sine sider og last ned nye drivere og BIOS.

 

Oppstod problemet umiddelbart etter at du hadde reinstallert OSet? Eller oppstod det etter at du hadde installert ett spesielt program? Dersom du ikke husker vil jeg anbefale å prøve på ny.

Lenke til kommentar
Den winamp er ihvertfall en virusbærer. :thumbdown:

tull, Winamp er mest sannsynlig det mest brukte programmet(gratis) til MP3 spilling og med mindre du har lastet det ned fra ett eller annet suspekt sted skal det ikke være noe problem med virus(mulig du har vært uheldig og tilfeldigvis fått en pakke med virus, men det er garantert ikke med overlegg.). Har det selv på begge maskinene mine og har hatt det i flere år med forskjellige antivirus programmer og aldri fått virus. Det jeg vil fraråde folk mot derimot det er å laste ned skins til winamp og MP3 umotivert fra alskens rare sider, de som ligger hos winamp er trygge.

 

Videre er han ikke kvitt virus dersom han har flere partisjoner, vil anbefale en eller annen form for antivirus programvare og fraråde å bruke kaaza, emule etc. hvertfall dersom du ikke han antivirus programvare.

Lenke til kommentar
http://www.vr-zone.com/reviews/AOpen/AX4GPro/

 

du kan sjekke denne for tips... det er en test av kortet.

Vett du hvordan jeg kan koble til Harddisker til de gule IDE 133 kontaktene.........Bilde på den siden..!

 

Står på siden om kortet: "Promise PDC20276 ATA-133 RAID Controller supporting up to 4 hard drives"

 

Hva er det?

Endret av exmith2k
Lenke til kommentar
Her lukter virus .....

Den winamp er ihvertfall en virusbærer. :thumbdown:

Virus?? Han har jo nyformattert...

 

Jeg tipper han mangler noen drivere....

 

Hvilket kort har du byttet til, og hvilke drivere bruker du?

Dette står i oppstarten av pcen:

 

"MBUltra133 bios is not installed because there are no drivers attached"

 

Kan det ha noe å si med at det går treigt?

 

Jeg har laste ned drivere fra Aopen si hjemmeside og..

Lenke til kommentar
hmm, det der ser ut som at du mangler ATA drivere ja...? (correct plz)

 

Hvilket hovedkort har du. Aopen sine sider har sannsynligvis gamle drivere (ikke vet jeg om de er de rette heller)

 

Si hva slags hk du har, og jeg kan gi deg link til driverne du trenger :)

Jeg har Aopen AX4B Pro-533

 

Takk :p

Lenke til kommentar
Den winamp er ihvertfall en virusbærer. :thumbdown:

tull, Winamp er mest sannsynlig det mest brukte programmet(gratis)

Ikke vær fullt så bastant................... :cool:

Jo, men dette er ett unntak og ikke regelen... Det finnes ikke mange programvarer som på ett eller annet tidspunkt ikke har hatt problemer med virus og som jeg også nevnte kan skins være ett problem.. Da ikke bare til Winamp..

 

Mht RAID kontrolleren tror jeg ikke dette er årsaken til evnt problemer med hastighet og hvertfall dersom du ikke har noen enheter koblet til den.

 

Du er sikker på at den ikke sier at BIOS ikke er installert fordi det ikke er noen "drives" attached? i motsetning til "drivers"... Uansett må det nok kobles til en HD for at BIOSen skal aktiveres, det må jeg på mitt HK(dvs til RAID kontrolleren).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...