Gå til innhold

Lov om tiggere


Anbefalte innlegg

Diskusjonen burde handlet mer om ditt ufyselige menneskesyn enn hvor usmaklige du synes tiggere er.

 

Forsåvidt, ta en prat med en narkis. Det er stort sett hyggelige folk og de biter deg ikke :)

Støttes. Det ser ikke ut at det er så veldig mange som er 100% enig i det JoachimR sier.

 

Uansett, kan vel ønske deg god jul uansett. Kanskje du iløpet av høytiden får tenkt deg om og inviterer noen hjemløse hjem på saft og boller.

 

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, kan vel ønske deg god jul uansett. Kanskje du iløpet av høytiden får tenkt deg om og inviterer noen hjemløse hjem på saft og boller.

 

:yes:

Nå vil det nok regne dollarsedler den dagen JochimR inviterer en hjemløs hjem til seg. Tenk på lukta de blir å sette i huset.

Da tar han frem svampen og vasker dem :)

men back on topic:

ordne hagefest :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål, Jokke: Har du noengang tatt deg tid til å stoppe og snakke med en tigger, narkis eller alkis? Uten å virke for forhåndsdømmende så vil jeg anta at svaret ditt er nei.

Jeg har stoppet å snakket med uteligger/tigger/alkis før. De kan være trivlige de, men det betyr fremdeles ikke at jeg godtar hva de driver med da de tigger, eller at jeg ser nødvendigheten for det. Problemet med han jeg snakket med var at han var nettopp alkis og han brukte alle sine trygdepenger på alkohol. Får jeg mer respekt for han da? NEI jeg får MINDRE respekt for han. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor vi ærlige lovlydige hardtarbeidende folk skal fø på personer som ikke engang gidder å prøve å komme seg ut av helvete.

 

Jeg har i likhet med joachim et fond som står å venter på meg (blir utbetalt da jeg når en viss alder), og jeg planlegger ikke å gi EN øre av dette til tiggere. Dette er penger min far, og min farfar, har jobbet hardt for å opparbeide i over et halvt århundre.

Lenke til kommentar

Alkoholisme og narkomani er sykdommer, det er ikke bare å slutte å drikke eller ruse seg. Det er vansklig og det kan være smertefullt. Det er heller ikke lett å få hjelp. De fleste jeg har snakket med sier at de ønsker å slutte, men får ikke hjelp, og da er det nesten umulig å slutte å drikke, eventuelt ruse seg på heroin eller andre rusmidler.

 

Å forby tigging ellervege å ikke gi penger til tiggere hjelper ikke noe som helst. Det vil ikke føre til at tiggerne slutter å ruse seg. Mange vil fortsette å tigge, noen vil begynne stjele.

 

Forskjellen på deg og Jokke er at du i det minste har snakket med en tigger. At du ikke misliker tiggere fordi de er usmaklige i din fløyelsverden på oslos beste vestkant, men at du mangler respekt for de fordi de i dine øyne ikke gjør nok for å komme seg ut av helvete.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at jeg ikke lar en persons personlighet veie opp for handlinger. Bin laden kan for alt jeg vet være en kjempeålreit fyr, men jeg liker han ikke alikevel. Det samme gjelder tiggere, alkoholikere og narkomane. Jeg har opplevd at folk rundt meg har DØDD av narkotika og derfor kan jeg ikke fordra noen som driver med den slags. Om de er ålreite mennesker ellers er for meg totalt likegyldig. Jeg ønsker ikke å betale for at noen skal ødelegge livet sitt. Jeg synes det til og med er bedre med joachim sitt forslag om tvangsavrusning. Min familie har et par bein godt plantet innenfor helsesektoren i norge, så jeg har god oversikt over hva narkomane faktisk prøver seg på for å lure systemet, og jeg liker det ikke. Jeg mener fremdeles jeg har min fulle rett til å påstå at de skal ha i pose og sekk, og det begrenser seg ikke til det økonomiske.

 

Å be andre om penger til narkotika er utrolig frekt!

Lenke til kommentar

For å si det sånn , alt dette vil du forstå når du blir stor og selv kommer ut i virkelighetens verden , for der har du tydeligvis ikke vært .

 

 

Og den konklusjonen baserer du på hva jeg skriver i et forum ?

 

 

Jeg ønsker ikke at du skal få den skjebnen det er å bli ufør ,men det hadde ike vært så dumt om du ble arbeidsledig i et par år når du satt med hus ,hjem og familie du skulle forsørge , mulig pipen hadde fått en annen lyd .

 

 

Jeg har aldri vært arbeidsledig, men jeg har dog gjort mye rart av jobber som ikke akkurat betegnes som høystatusyrker - avisbud, kasserer i butikk, gartnerassistent, lagermann, gjerne i kombinasjon 60 timer i uken. Jeg vet at det er mange som virkelig er arbeidsledige, men gud bedre så mange det er som er arbeidsledige fordi de ikke gidder å stå opp om morgenen.

 

 

Det er enkelt å sitte bak pcèn på gutterommet å være eplekjekk ,men virkeligheten kan fort bli en annen selv for deg  :hmm:

 

 

Det der ligner mer på et dårlig personangrep enn et fornuftig bidrag i en diskusjon.

 

Tilslutt vil jeg avslutt med et sitat fra en artikkel i Aftenposten:

 

 

- Når du kommer hit er det masse fasiliteter: penger, bosted. Folk ser at de som jobber bare får litt mer penger. Da vil noen si: Vi får nesten like mye penger uansett - det er ingen vits i å jobbe.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article933684.ece

Lenke til kommentar
Og den konklusjonen baserer du på hva jeg skriver i et forum ?

 

Jah. Du skriver vel det du mener, gjør du ikke? :ermm:

 

men gud bedre så mange det er som er arbeidsledige fordi de ikke gidder å stå opp om morgenen.

 

Og dette vil du la gå utover de som ikke har noe i mot å stå opp om morgenen?

 

Det der ligner mer på et dårlig personangrep enn et fornuftig bidrag i en diskusjon.

 

Samme hva det ligner på så er det noe fornuftig i det. Det er mang en person som sitter på gutterommet sitt å prøver å være eplekjek. Dette ser vi spesielt godt på de innleggene som bare er skrevet for å provosere. Men også mange andre innlegg her inne er av en art i hvert fall ikke jeg hører folk si in real life.

Lenke til kommentar
Og den konklusjonen baserer du på hva jeg skriver i et forum ?

 

Jah. Du skriver vel det du mener, gjør du ikke? :ermm:

 

 

Eh, ja, tror du jeg skriver noe jeg ikke mener? Å påstå "For å si det sånn , alt dette vil du forstå når du blir stor og selv kommer ut i virkelighetens verden , for der har du tydeligvis ikke vært ." utifra hva jeg poster på et forum er like teit som å se i kaffegruten og påstå at snekkern er en gammel AKP-ml'er uten utdannelse.

 

 

men gud bedre så mange det er som er arbeidsledige fordi de ikke gidder å stå opp om morgenen.

 

Og dette vil du la gå utover de som ikke har noe i mot å stå opp om morgenen?

 

 

Jo mer attraktivt tilbudene for de som av ulike grunner ikke har arbeid får, desto flere vil selv velge å være arbeidsløse.

 

 

 

Det der ligner mer på et dårlig personangrep enn et fornuftig bidrag i en diskusjon.

 

Samme hva det ligner på så er det noe fornuftig i det.

 

Så hvis jeg sier at du er en kommunistisk skrulling som mener at alle skal ha det like bra uten at du selv produserer noe av den kaken du vil fordele, så er det også noe fornuftig i det?

Lenke til kommentar
Og den konklusjonen baserer du på hva jeg skriver i et forum ?
Jah. Du skriver vel det du mener, gjør du ikke? :ermm:
Eh, ja, tror du jeg skriver noe jeg ikke mener?

 

Nei. Så hvorfor er det da rart å trekke konklusjoner på det du skriver?

 

Å påstå "For å si det sånn , alt dette vil du forstå når du blir stor og selv kommer ut i virkelighetens verden , for der har du tydeligvis ikke vært ." utifra hva jeg poster på et forum er like teit som å se i kaffegruten og påstå at snekkern er en gammel AKP-ml'er uten utdannelse.

 

Vel... det var ikke jeg som påsto det. Men jeg synes den allikevel var treffende.

 

Jo mer attraktivt tilbudene for de som av ulike grunner ikke har arbeid får, desto flere vil selv velge å være arbeidsløse.

 

Pisspreik. Nekter jeg å tro.

 

Men som du sier selv. Du har aldri vært arbeidsledig.

Tror du hadde hatt gått av å være arbeidsledig et år jeg. :thumbup:

 

Så hvis jeg sier at du er en kommunistisk skrulling som mener at alle skal ha det like bra uten at du selv produserer noe av den kaken du vil fordele, så er det også noe fornuftig i det?

 

Trenger ikke det. Men dette vet du alvorlig talt.

 

Burde i hvert fall vite det. :roll:

Lenke til kommentar
Det kommer til å bli stor forskjell i praksis. Mange som ikke driver med det fordi det er ulovlig. Og vi snakker heller ikke bare om oslo, men hele Norge. Når tilgjengligheten økes, økes forbruket. Problemet kommer bare til å øke i omfang hvis vi legaliserer narkotika. Heller ty til avrusningstilbud til alle.

 

Narkomane bruker store summer på dop, og de summene må de få et sted. Enten gjennom tigging, hor eller (annen)ulovlig virksomhet.

Prostitusjon er ikke ulovlig. Jeg vet nå ikke helt om jeg går med på utsagnet ditt om at økt tilgjengelighet gir økt misbruk. Narkotikalovgivningen i Nederland er langt mer liberal enn i Norge, og allikavel så har nederlenderne langt færre dødsfall årlig enn i Norge, og det er ikke justert for folkemengden engang!. Det kan jo også legges til at norsk alkoholkonsum er någet spesielt sammenlignet med andre land, noe underlig når vi har verdens høyeste avgifter og sterke restriksjoner på når og hvor alkohol kan selges. Egentlig så hadde jeg sett at vi enten liberaliserte narkotika, eller at vi sendte alle narkisene til Svalbard på tvangsavrusning. Å legalisere tigging er en dødfødt og lite hensiktsmessig løsning på problemet.

 

Og ja, nå tar jeg utgangspunkt i at de som tigger er narkiser.

Lenke til kommentar
Og den konklusjonen baserer du på hva jeg skriver i et forum ?
Jah. Du skriver vel det du mener, gjør du ikke? :ermm:
Eh, ja, tror du jeg skriver noe jeg ikke mener?

 

Nei. Så hvorfor er det da rart å trekke konklusjoner på det du skriver?

 

 

Fordi grunnlaget for å trekke konklusjoner er noe svakt?

 

 

 

 

Jo mer attraktivt tilbudene for de som av ulike grunner ikke har arbeid får, desto flere vil selv velge å være arbeidsløse.

 

Pisspreik. Nekter jeg å tro.

 

 

Du finner neppe noen statistikk hos SSB som sier noe om hvor utbredt trygdesnylting er, men ærlig talt - hva tror du selv? Ser du ikke at det er litt underlig at vi har et gratis helsevesen og samtidig 301 000 personer på uføretrygd? Har du aldri møtt mennesker som skryter over at de nå har fått rett til å få arbeidsledighetstrygd som de skal benytte seg av ved første anledning?

Har du aldri møtt mennesker som sier opp en jobb totalt uten planer og bekymringer for hva de skal leve av etter oppsigelsen?

 

 

Men som du sier selv. Du har aldri vært arbeidsledig.

 

 

Det er vel fordi jeg har moralske problemer med å snylte på samfunnet. Jeg kunne utmerket godt ha stukket ned på Aetat og fått dagpenger istedenfor å stå opp om morgenen for å dra på jobb.

 

 

Tror du hadde hatt gått av å være arbeidsledig et år jeg.  :thumbup:

 

 

Det tviler jeg på. Ingen har godt av å dasse hjemme.

Lenke til kommentar
Fordi grunnlaget for å trekke konklusjoner er noe svakt?

 

Kanskje på tide at du lærer deg å skrive bedre innlegg da, vettu. ;)

 

Jeg tok det for gitt at du mente det du skrev.

 

Ser du ikke at det er litt underlig at vi har et gratis helsevesen og samtidig 301 000 personer på uføretrygd?

 

Nope.

 

Noen gang tenkt over hvorfor disse er på uføretrygd? Jeg synes det er ubestrittelig trangsynt av deg å mene at det er pga de vil ha "gratis" penger.

 

Det er vel fordi jeg har moralske problemer med å snylte på samfunnet.

 

Du får det virkelig til å høres ut som om de som går arbeidsledig liker det.

Tro ikke et sekund at du har bedre moral enn de som går arbeidsledig.

 

Har du aldri møtt mennesker som sier opp en jobb totalt uten planer og bekymringer for hva de skal leve av etter oppsigelsen?

 

Uten planer? Nope.

 

Men hvis det er slike mennesker du har hengende rundt deg burde du kanskje gjordt noe med det.

 

Det tviler jeg på. Ingen har godt av å dasse hjemme.

 

Men du antar allikevel at det er en overvelmende mengde mennesker som velger en arbeidsløs tilværelse, til tross for at det senker levevilkårene deres, bare for noen lusne kroner i fra staten hver månede?

Lenke til kommentar
Fordi grunnlaget for å trekke konklusjoner er noe svakt?

 

Kanskje på tide at du lærer deg å skrive bedre innlegg da, vettu. ;)

 

Jeg tok det for gitt at du mente det du skrev.

 

Ser du ikke at det er litt underlig at vi har et gratis helsevesen og samtidig 301 000 personer på uføretrygd?

 

Nope.

 

Noen gang tenkt over hvorfor disse er på uføretrygd?

 

 

Ja.

 

 

Jeg synes det er ubestrittelig trangsynt av deg å mene at det er pga de vil ha "gratis" penger.

 

 

Og hvis jeg personlig har møtt menneskener som ønsker å gå på uføretrygd istendenfor å jobbe?

 

 

 

Det er vel fordi jeg har moralske problemer med å snylte på samfunnet.

 

Du får det virkelig til å høres ut som om de som går arbeidsledig liker det.

 

 

Og du får det til å høre ut som om alle arbeidsledige er folk som ikke har noe reelt alternativ til å være arbeidsledig.

 

 

Tro ikke et sekund at du har bedre moral enn de som går arbeidsledig. 

 

 

Så du mener at folk som snylter på andre og folk som betaler skatt for at andre kan snylte har like god moral?

 

 

 

Har du aldri møtt mennesker som sier opp en jobb totalt uten planer og bekymringer for hva de skal leve av etter oppsigelsen?

 

Uten planer? Nope.

 

Men hvis det er slike mennesker du har hengende rundt deg burde du kanskje gjordt noe med det.

 

Det tviler jeg på. Ingen har godt av å dasse hjemme.

 

Men du antar allikevel at det er en overvelmende mengde mennesker som velger en arbeidsløs tilværelse, til tross for at det senker levevilkårene deres, bare for noen lusne kroner i fra staten hver månede?

 

Det virker som om du enten er vokst opp i et veldig beskyttet miljø, at du ser kun det du ønsker å se, eller at du virkelig tror at folk lever etter den sosialistiske klisjéen "yte etter evne, ta etter behov".

Lenke til kommentar
Og hvis jeg personlig har møtt menneskener som ønsker å gå på uføretrygd istendenfor å jobbe?

 

Så er det deres problem, ffs, og lite representativt for resten av de arbeidsledige. Forresten, vet du i det hele tatt hva ufør betyr!? En ufør person kan ikke jobbe pga sykdom. F.eks folk med dyp deprisjon, folk med alvorlig leddgikt osv. Samt de av dem som fremdeles kan gjøre noen arbeidsoppgaver og vil jobbe fremfor å sitte hjemme med sykdommen har seriøse problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet.

 

 

Og du får det til å høre ut som om alle arbeidsledige er folk som ikke har noe reelt alternativ til å være arbeidsledig.

 

Det tror jeg er en veldig selektiv tolkning av deg.

 

Men naturligvis. Siden jeg nå sier det, vil sikkert du si det samme. :roll:

 

Så du mener at folk som snylter på andre og folk som betaler skatt for at andre kan snylte har like god moral?

 

Ja. Hvorfor ikke? Det kan riktig nok være en pekepinn på at de har mindre moral. Men dette er bare et team.

 

Uansett er det latterlig av deg å bruke det som en leverage å si at du har moralske problemer ved å gå arbeidsledig (snylte på samfunnet). Du antyder jo at du har bedre moral, og trekker en enorm hop med mennesker over en kam.

 

Det virker som om du enten er vokst opp i et veldig beskyttet miljø, at du ser kun det du ønsker å se, eller at du virkelig tror at folk lever etter den sosialistiske klisjéen "yte etter evne, ta etter behov".

 

Heh, jee. Whatever. Bare svar på spørsmålet du.

 

sumptrollet; Det tviler jeg på. Ingen har godt av å dasse hjemme.

 

kag; Men du antar allikevel at det er en overvelmende mengde mennesker som velger en arbeidsløs tilværelse, til tross for at det senker levevilkårene deres, bare for noen lusne kroner i fra staten hver månede?

Lenke til kommentar
Jo mer attraktivt tilbudene for de som av ulike grunner ikke har arbeid får, desto flere vil selv velge å være arbeidsløse.

Pisspreik. Nekter jeg å tro.

Så du forkaster elementær samfunnsøkonomi? Når man øker lønningene, øker etterspørselen etter jobber. Dette gjelder vilkårlig om lønnen mottas for reelt arbeid, for parasittisme i det offentlige, eller for ingenting (trygd).

Lenke til kommentar
Det er likefullt, per i dag, bedre å være i fast jobb enn å gå arbeidsløs.

De fleste vil oppfatte det slik, ja. Det endrer imidlertid ikke på den økonomiske kjensgjerning at høyere lønn øker etterspørselen etter jobber. Hvorfor skulle det være noe unntak for trygd? Det er det ikke: Økonomiens lover er universale.

 

Så du forkaster elementær samfunnsøkonomi?

Jeg tror jeg gjør litt av hvert jeg, ifølge deg.

Så du innrømmer at du forkaster virkeligheten til fordel for dine personlige psykoser, og er ikke engang flau på egne vegne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...