Gå til innhold

Egen harddisk til operativsystemet?


bærger

Anbefalte innlegg

Ser at mange har en egen hardisk til OS. Hva er fordelen med det?

 

Dersom jeg har en gammel skraphaug av en IDE-disk. Bør jeg da stappe den i PC'n sammen med min S-ATA disk og bruke førstnevnte som systemdisk?

 

Og mens jeg først er i gang...hvorfor formaterer man en harddisk? Installerer Win XP for første gang på min harddisk og ser at den driver og formaterer. Det tar tydeligvis jæ.... lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig bruker du ikke en gammel, treg IDE-disk som systemdisk når du har en helt ny SATA-disk. Derimot kan man fint partisjonere opp en stor harddisk. Det kan gjøres allerede i installasjonen. Men det beste er å ha en liten og rask systemdisk. Selv bruker jeg en 15k SCSI-disk på 36.7 GB, men denne er svindyr, og ikke for folk flest. Jeg er bare kresen.

Lenke til kommentar

Når du formaterer oppretter du filsystemet (f.eks FAT, FAT16, FAT32, NTFS, EXT3 osv) og blanker du dataene til bare nuller. (eller enere, har egentlig lite å si). Siden den skal skrive til hver eneste sektor på hele disken kan det ta lang tid om du velger å formatere hele disken under installen. Det som heller er å anbefale er å dele disken opp i flere partisjoner og kun formatere den ene under installen, for så å quick formatere de andre etter at windows er ferdig installert.

 

Den første partisjonen som windows blir lagt på kan du sette til en plass mellom ti og tyve gigabyte for å være på den sikre siden, for jo mindre den er, jo raskere er det å defragmentere. Selv bruker jeg c:\ på 3GB.

Lenke til kommentar
Ser at mange har en egen hardisk til OS. Hva er fordelen med det?

Fordelen er ytesle. Harddisker er svært trege komponenter i forhold til resten av PC'n pga mekanikken. Hvis programmene man bruker jobber my på disken så lønner det seg å ha OS på en egen disk fordi da slipper programmene og OS'et å vente på hverandre for å få tilgang til disken. Ting går altså raskere og lettere med færre "hikk" der ting står i ro et øyeblikk.

 

Dersom jeg har en gammel skraphaug av en IDE-disk. Bør jeg da stappe den i PC'n sammen med min S-ATA disk og bruke førstnevnte som systemdisk?

Nei, gamle disker er trege disker.

 

Et annet alternativ er å ha to partisjoner på samme disk. Man vil ikke få noen ytelsefordeler av det, men det er utrolig kjekt når Windows kræsjer. Da kan man enten bare formatere hele C: uten å være rett for å tape noe data eller man kan kjøre backuop-image ac C: rett tilbake på minutter så fungerer alt som før igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...