Gå til innhold

Brette det Norske Flagg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta flagge ned.

legg det ut på bakken.

Piss på det, drit på det.

Hell bensin over det.

Brenn det opp.

Støvsug asken.

Skyll asken ned i dass.

 

Og hvis du lurte så er eg ikke nasjonalist nei! :p

 

 

Et flagg betyr mye, jeg elsker flagg. Jeg er glad i flagg som betyr noe for meg. Et flagg skal ikke mistes i bakken. Et flagg betyr faktisk noe! Tråkker du på et flagg, tråkker du på en hel nasjon!

Et flag er et stykke tøy. Punktum.

Nei, du tråkker ikke på en hel nasjon.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ta flagge ned.

legg det ut på bakken.

Piss på det, drit på det.

Hell bensin over det.

Brenn det opp.

Støvsug asken.

Skyll asken ned i dass.

 

Og hvis du lurte så er eg ikke nasjonalist nei! :p

 

 

Et flagg betyr mye, jeg elsker flagg. Jeg er glad i flagg som betyr noe for meg. Et flagg skal ikke mistes i bakken. Et flagg betyr faktisk noe! Tråkker du på et flagg, tråkker du på en hel nasjon!

Et flag er et stykke tøy. Punktum.

Nei, du tråkker ikke på en hel nasjon.

:green:

 

For meg spiller det egentlig liten rolle hvordan man bretter et flagg. Tror ikke noen kommer og kaster deg mellom skjærsilden om du bretter feil. :p

Lenke til kommentar
Et flag er et stykke tøy. Punktum.

Nei, du tråkker ikke på en hel nasjon.

Sist jeg hørte er det i Norge en lov som forbyr å håne andre lands flagg.

 

Forøvrig ble det vist på fjernsynet, i beste sendetid, at en person ble skutt ned fordi han prøvde å rive ned at flagg. Dette var på Kypros. Mange har sterke følelser for flagg, også i Norge, ikke minst fordi vi ikke kunne heise flagget fritt mens vi lå under andre land. Mulig du ikke føler det slik, men sjekk gjerne den som måtte sikte på deg med våpen i et annet land.

Lenke til kommentar

Vel, nå har eg ingen planer om å gjøre mitt ytterste for å skade/brenne flag. For å så fall så hadde flaggene betydd noe for meg. Eg er enig i at flag har en symbolsk betydning for noen, men å se på dem som hellige blir litt absurd for meg.

 

Og for de som ikke skjønte det, "oppfordringen" som eg skrev i sted var en spøk ;)

Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over at det var mulig du spøkte, men temaet er såpass brennhett i så mange land at jeg ville slå på bremsene.

 

Andre lands flagg er som sagt beskyttet, men lovverket nevner ikke det norske, vet igrunnen ikke hvorfor. Symbolikk er viktig i mange land, kanskje de fleste, her er vel Norge (igjen) anderledeslandet. Unntaket til unntaket er flagget og nasjonalsangen; til og med humorister vegrer seg for å spøke med disse.

 

Tilbake til utgangspunktet for tråden: jeg har tidligere spurt om korrekt bretting for flagget (USA har sin egen regel her), men fikk ikke noe særlig klargjørende svar. De fleste jeg spurte sa det skal brettes i 90 grader (ikke delvis 45 grader som for USA sitt flagg), og at tilslutt skal det røde være den eneste farven som vises ut.

Lenke til kommentar
Fins flaggregler

 

For eks at flagges skal brennes når det ikke skal brukes mer.

ble fortalt en gang at alle fargene skulle skilles (rives fra hverandre), så skulle hver farge brennes hver for seg, så skulle asken begraves i tre separate hull....

 

når det gjelder sammenbretting av flagg er hovedregelen være at kun det røde på flagget skal synes når det er ferdig brettes. Jeg vet ikke om dette er ifølge "boken", men slik pleier nå jeg å gjøre det (bør være to stykker): Vet ikke om dette er en god forklaring, men kan legge ut tegninger for å illustrere hvis dette er ønsket)

 

1) stå på hver deres side og hold flagget i hjørnene.

2) brett det i to/på midten (slik at det blir smalere).

3) brett det en gang til på midten slik at det blir ganske smalt. gjør dette slik at det er mest rødt på undersiden mens "krysset" i korset er på oversiden. (Dette er litt viktig med hensyn til å "skjule" alt untatt rødt).

4) brett flagget en gang til, men denne gang gå mothverandre og møtes på midten slik at det blir kortere.

5) brett flagget så sammen.

6) surr taustumpen som henger under flagget rundt flagget er par ganger

Stemmer det du sier. Vi måtte brenne flagget en gang. Makan til stress har jeg ikke vært borti. Nå måtte det gjøres fordi jeg mistet det i bakken rett fremfor brigaderen på leiren. Flere DHOer som så det uten å bry seg.

 

Brettingen din høres bra ut. Kun det røde skal vises.

Skal brettes tre ganger på midten i bredden, før det brettes en gang på midten i lengden. Men så skal det ikke brettes, men rulles i sammen.

 

Jeg er eks. vaktsoldat.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt lignende historier fra dengang jeg selv var i militæret. Det var minst en flaggbrenning mens jeg var inne til førstegangstjeneste, har en mistanke om at det skjedde nærmest rutinemessig. Det var påfallende hvor mange som visste korrekt prosedyre for brenning av flagget... Det aner meg hvilken leir dere to var i, men jeg skal være snill og ikke si noe.

 

Forøvrig hadde vi en litt annen flagg-inkurie mens jeg var der, da befalselevene skulle heise flagget i hovedleiren under en viktigere seremoni. Alt gikk galt, med unntak av at flagget (utrolig nok) ikke gikk i bakken. Flagget skal nå toppen idet trompetsignalet er ferdig, så ikke her. De somlet, og musikken var genske ferdig, og flagget var ikke halvveis. Leirsjefen ble stram i maska. Flagget fires opp, mens elevene følger flagget med blikket, og helt synkront sklir hjelmene av hodene, og deiser i bakken. Sjefen blir merkbart rød i ansiktet. Kona hans, som har mer sans for humor, får latterkramper. Sjefen fråder av raseri. Mer skjer, men jeg gjør historien kort. De neste dagene blir de involverte befalsskoleelevene beordret til flere dager med kontinuerlig trening i korrekt heising og firing av flagget.

 

(Edit: rydde opp i for mange typoer.)

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Jeg tjenestgjør som vaktsoldat på Sessvollmoen og der pleier vi å rulle flagget når vi har tatt det ned.

 

Altså: man står på hver sin side, på langs av flagget, bretter en gang, to gang, tre gang, slenger de oppkutta delene (vi bruker oppkutta versjon av flagg) inn og ruller slikat man har festene ut. Da vil det være en rød rull som er enkel å heise.

Lenke til kommentar

Jeg synes man ser saken litt svart/hvitt her. Ytterpunktene kommer godt fram i utsagn av typen "flagget er bare et stykke tøy" og "flagget er nasjonen".

 

Jeg vil heller trekke fram respekt som det viktigste her. Flagget er et stykke tøy for materialistene. Allikevel vet vi at det representerer noe viktig for en god del mennesker. Av ren respenk for disse bør man kunne unngå å ødelegge eller snakke nedsettende om dette symbolet. Hvis man velger å gjøre dette viser det ganske godt hvilket modningsnivå man befinner seg på. Troll er også et ord som kommer naturlig i denne sammenhengen.

 

Det samme gjelder den andre veien. Det er flott at det finnes mennesker der ute som tror på en jordnær symbolikk, og som mener at nasjonen er viktig. Allikevel er det ikke nødvendig å hoppe i strupen på de som mener noe annet. Verden dreies konstant, og selv om nasjonalitetsfølelsen var sterkere før betyr ikke det at andre ikke er i sin fulle rett til å mene noe annet. Synd at de ikke tror på den samme symbolikke som dere, men av respekt for andre menneskers meninger bør de få ha disse i fred.

Lenke til kommentar
Jeg tjenestgjør som vaktsoldat på Sessvollmoen og der pleier vi å rulle flagget når vi har tatt det ned.

 

Altså: man står på hver sin side, på langs av flagget, bretter en gang, to gang, tre gang, slenger de oppkutta delene (vi bruker oppkutta versjon av flagg) inn og ruller slikat man har festene ut. Da vil det være en rød rull som er enkel å heise.

Er det fremdeles Kapt. Jarlsrud som er S.Off?

Og ja... Du kan takke meg og mitt vaktlag for at dere slipper å stå ute med AG3en. MP5en er en million ganger lettere å ha med ute i porten. :yes:

Lenke til kommentar

Hehe, sover på VBS-rommet nuh. Men av en eller annen grunn så er reveljevolumet skrudd ned...så jeg våkner ikke lenger av det :D Jeg har forøvrig tenkt å søke om overføring til en litt mer aktiv tjeneste...f.eks samband.

 

Hvordan klarte dere å skaffe MP5'er? Bare sa at det var mye bedre å stå ute med dem?

 

Jeg skal ha vakt denne uka (og juleaften! :( ), vet du om noen sprell vi kan gjøre for at uka skal gå litt fortere? :devil:

Lenke til kommentar

Vi sa at om det skulle hende noe inne på området og vi måtte rykke ut med skarp, var det bedre å bruke et våpen der prosjektilet ikke gjennomboret samtlige bygg på leiren. :!: Vet ikke om dere har problemer med biltyver nå, men det var et stort problem på den tiden. Jeg hang etter en bil i fart og dengte løs på sjåføren en gang. :cool:

Det endte opp med MP5, skuddsikker vest i stede for splintvest, trening i sibo, patruljeteneste og nærkamp en gang i uka.

Dere kan jo stille volumet selv på revelja da...

Jeg spillte Snap - I've got the power (eller hva den nå heter) på full guffe. Merka ikke selv at jeg gjorde det... Trodde bare det var radioen som stod på. :D

Satt selv vakt på julafta... Hvem har dere som DHO? Det er viktig at det er en kjekk DHO for at det skal bli kjekt. Vi var bare ute og krusa i MBen hele dagen i leoløypa. Spillte mye PS2, var på velferden, snøball krig, fanget mus og slapp løs på romma til folk ++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...