Gå til innhold

Hvorfor skjermkort til 3-5000 kr


vix

Anbefalte innlegg

Har prøvd 2 stk skjermkort ,ved spill av HL2 og CS:S og ser nesten ingen forskjell

kortene er Ati 9500 128 mb ram og Nvidia 6800GT (ultra)256 mb ram

Spille opplevelsen var stor med begge kortene og det "legget" mer ved bruk av nvidia kortet ,trolig fordi HL2 gjenkjente dette som ett High end kort.

Er det meg det er noe i veien med ,eller er det vesentlig større forskjell i andre spill

jeg bruker 20"lcd 1280x1024 32bit oppløsning, merker ikke noe til lav fps.

Jeg merket heller ikke noe betydelig forskjellom AA og AF instillingene ble halvert.

Endret av vix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
må være du som ikke ser så godt :p Jeg gikk fra 9800 Pro og merket en veldig stor forskjell på alle spill :w00t:

Ja litt merkelig det ,også jeg gikk ifra 9800 pro kort ,og syntet bilde kvaliteten ,ikke minst støyen var langt bedre ,men fikk ikke prøvd 9800 kortet i HL2.

Da jeg senere spilte med Ati 9500 kortet syntes jeg også dette var overaskende bra.

Jeg kan prøve en direkte sammenligning mellom 9500 kortet og 6800gt kortet ,og se om jeg endrer mening. :roll:

Lenke til kommentar

"Noen" er av den oppfatning at spill kun duger i xxx antall FPS, og at skjermkortet kan være med å øke dette magiske tallet. Selv er jeg av den oppfatning at et nytt skjermkort kan brukes til å justere opp grafikken og fortsatt ha akseptabel framerate. Jeg spiller i 1600*1200 med full grafikk på HL2, det gamle skjermkortet mitt hadde nok svettet litt med disse innstillingene.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
"Noen" er av den oppfatning at spill kun duger i xxx antall FPS, og at skjermkortet kan være med å øke dette magiske tallet. Selv er jeg av den oppfatning at et nytt skjermkort kan brukes til å justere opp grafikken og fortsatt ha akseptabel framerate. Jeg spiller i 1600*1200 med full grafikk på HL2, det gamle skjermkortet mitt hadde nok svettet litt med disse innstillingene.

Grafikken blir flott med en slik oppløsning ,men motstandren blir vanskligere å treffe jo større oppløsningen blir :(

Lenke til kommentar

Så du mener at ati 9500 holder like godt i svingene som et 6800 GT kort,selv med AA/AF på.hva har 9500 i båndbredde 10-12 mot 6800 GT har 32,prøv og spille hl 2 i 1280x1024 4xAA på og 8xAF.bruk gjerne "fraps"(fps)når du spiller,vil tippe 9500 går knapt runt,mens 6800 GT holder 60-90(eller mere)..

Lenke til kommentar
Og du......kjor skjermen din i 1600x1200. 20 tommers LCD skal det.

Bruker ikke 1600x1200 i spill ,spillerene jeg skal treffe blir jo håpløst små.

Prøv å spill cs på ,1600 x1200 ,og prøv deretter på 1024 x 768 ,langt lettere da.

Har lest på tomshardware at 20 tommere bør kjøres i 1280 x1024 i spill ,hverken mer eller mindre

Endret av vix
Lenke til kommentar
Så du mener at ati 9500 holder like godt i svingene som et 6800 GT kort,selv med AA/AF på.hva har 9500 i båndbredde 10-12 mot 6800 GT har 32,prøv og spille hl 2 i 1280x1024 4xAA på og 8xAF.bruk gjerne "fraps"(fps)når du spiller,vil tippe 9500 går knapt runt,mens 6800 GT holder 60-90(eller mere)..

Som jeg akkurat hadde skrevet ,så var forskjellen meget stor ,skjermkortene kjørte ikke med samme AA-AF,det ble brukt innstillinger valg av HL2, for hvert av kortene. Som du sier har ikke 9500 kortet sjangs til å bruke samme innstillinger som 6800 kortet

Lenke til kommentar

Selv ønsker jeg meg kraftigere skjermkort for å kunne kjøre spill i høyere oppløsning. Godt mulig det ikke blir så mye lettere å treffe motstandere, men jeg setter pris på det visuelle og ønsker det så pent som mulig. Så får jeg heller lære meg å sikte bedre... (selv synes jeg nøyaktigheten øker i takt med oppløsningen)

Lenke til kommentar

De fleste spill i dag gjenkjenner skjermkortet, og stiller inn kvaliteten slik at man får optimal spillopplevelse på gjeldende PC. HL2 kan spilles på de tidligste generasjonene med T&L-skjermkort, men da merker man stor forskjell på teksturkvaliteten i forhold til highend skjermkort.

 

På mellomgode skjermkort (som 9500) så er ikke tapet av teksturkvalitet noe man savner i første omgang. Jeg oppdaget størst forskjell på "Helse-stasjonene". På medium teksturer så ser de ganske ille ut. På high teksturer så ser de fine ut.

 

Dessuten så er HL2 temmelig CPU-avhengig. Når du har en så bra CPU, så vil du ikke merke stor forskjell mellom R 9500 på medium (40-50 FPS i snitt, kanskje), og 6800 GT på high (80 - 90 FPS i snitt, kanskje). Du vil antagelig merke størst forskjell i CS:S, hvor det hjelper med bra HW for å overleve "duellene".

 

EDIT: slår man på AA og AF blir bildet ganske fort et helt annet, som en annen allerede har påpekt.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette med at det skal bli vanskeligere å treffe motstanderne i høyere oppløsning. Jeg synes tvertimot det virker motsatt! Da jeg prøvde noen gamle spill som wolfenstein på 1600x1200 klarte jeg plutselig å treffe folk på kjempeang avstand med vanlig maskingevær..siktinga bled mye mer nøyaktig! Knallfett med 1600x1200 rett og slett. Spiller nå tribes vengeance demoen med alt på fullt i 1600x1200...utrolig fett...neste gang kjøper jeg den overprisede toppmodellen, det er helt klart. Jeg merker jeg får så mye mer glede av høy oppløsning og max eyecandy, så til neste år vil jeg spørre det samme som deg bare at jeg vil slutte med "når man kan få dobbel ytelse med sli til 10 000kr?"

Lenke til kommentar
Og du......kjor skjermen din i 1600x1200. 20 tommers LCD skal det.

Bruker ikke 1600x1200 i spill ,spillerene jeg skal treffe blir jo håpløst små.

Prøv å spill cs på ,1600 x1200 ,og prøv deretter på 1024 x 768 ,langt lettere da.

Har lest på tomshardware at 20 tommere bør kjøres i 1280 x1024 i spill ,hverken mer eller mindre

Eller prøv 640x480, det er nesten som en cheat :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...