Eirik261 Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 Skal kjøpe ny maskin, hva vil være raskest, en raptor disk eller raid oppsett med vanlige sata disker?
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 16. desember 2004 Skrevet 16. desember 2004 (endret) Glem det Endret 16. desember 2004 av F-r-e-d-r-i-k
Eirik261 Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Skrevet 17. desember 2004 Ingen som vet dette? Trenger litt seriøs hjelp her........trodde dette var stedet å få det?
KHJ79 Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 en raptor vil være veldig rask (iaf 74gb utgaven) raid vil ha høyere max hastighet, så på flytting av store filer m.m vil raid bli noe raskere, men på små filer så vil den raske access tiden til raptor gjøre den et bedere valg. så jeg hadde gått for en raptor som systemdisk og en 200gb eller noe til lagring istedne for en raid løsning som oxo matematisk vil være mer en dobelt så styr mulighet for feil på.
sveinsel Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 (endret) en raptor vil være veldig rask (iaf 74gb utgaven) raid vil ha høyere max hastighet, så på flytting av store filer m.m vil raid bli noe raskere, men på små filer så vil den raske access tiden til raptor gjøre den et bedere valg. så jeg hadde gått for en raptor som systemdisk og en 200gb eller noe til lagring istedne for en raid løsning som oxo matematisk vil være mer en dobelt så styr mulighet for feil på. Vet du dette så må du utdype hastigheter ved striping 16bits..... Hvis det er et bygderykte du forfekter så si det. "matematisk vil være mer en dobelt så styr mulighet for feil på." Hvor har du dette fra :!: Endret 17. desember 2004 av sveinsel
Blacksheep Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 (endret) En Raptor 74 vil være jevnt over raskere som systemdisk på grunn av sin korte søketid. En Raptor 36 mot Raid 0 er litt både og, søketiden er mye bedre enn mot raid 0 på 7200rpm men raiden vil slå den og kansje et lite hakk forbi Raptor 74 når det kommer til ren overføringshastighet av store filer, men det avhenger jo selvfølgelig av hvilke disker som står i raid. Hva skal du bruke disken(e) til ? Hvis du skal ha OS på den/disse så anbefaler jeg Raptoren. Raid er både hatet og elsket her på forumet, men anbefaler ikke raid 0 med mindre du har meget god peiling på data, og interesserer deg for å teste det ut. Raid 0 KAN gi høye overføringshastigheter feks fra en PC til en annen, eller fra et Array (array = samlingen av disker i en RAID) til et annet array i samme PC Men høy overføringshastighet krever raske disker i begge ender. RAID 0 kan gi en rask "PC" som følge av dette da den også generelt skriver og leser på seg selv raskere enn en enkel 7200rpm ville gjort. Det er ofte litt styr med raid å en del ting man må være klar over........ For å avslutte, så er du, i den grad jeg kan påstå det, best tjent med en Raptor, av de to alternativene. Edit : en liten ord endring, prøve å avverge misforståelser Endret 17. desember 2004 av Blacksheep
sveinsel Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 (endret) En Raptor 74 vil være jevnt over raskere som systemdisk på grunn av sin korte søketid. En Raptor 36 mot Raid 0 er litt både og, søketiden er mye bedre enn mot raid 0 på 7200rpm men raiden vil slå den og kansje et lite hakk forbi Raptor 74 Og hvorfor ikke raptor 74 i RAID stripe 16 ?? Da får man Ca. 140 Gb med verdens raskeste disk. Vet du at Raptor har 5 års garanti, og er beregnet på å gå kontinuerlig i desse 5 åra? Edit: http://www.storagereview.com/comparison.html Endret 17. desember 2004 av sveinsel
Cobos Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Sveinsel: Jeg ser at du kontinuerlig påstår at RAID 0 er mye bedre i en single-user situasjon. Jeg vil faktisk påstå det stikk motsatte. Gå for en rask 10k SATA disk laget for single-user bruk og IKKE RAID 0 og tilsvarende heller ikke SCSI disker (den raskeste 15k SCSI disken vil være 5% raskere omtrent i single-user bruk enn Raptor 74GB men prisforskjellen selv om du har allerede SCSI-adapteren er altfor stor til at det er hvert det, og dette fra en med en Seagate 15k3 selv). Gå å se på testene på storagereview.com på de forskjellige diskene du vurderer. Så merker du deg at bare de som reflekterer single-user er interresante siden du aldri vil få kø-dybden og kø-mønsteret som en server vil ha. Svenseil: jeg ser at du tidligere i tråden ønsket dokumentasjon, versegod: RAID test, men jeg kan jo spørre deg det samme kan du gi meg en seriøs og med vitenskapelig metode dokumentasjon på at RAID 0 er så bra for en vanlig bruker ? Angående det med sjanse for feil. Elementær statistikk. Hvis sjanse for å rulle 6 på en seks-sidet terning er 1/6 så er sjansen for å rulle to 6'ere på to sekssidere 1/36 (1/6 * 1/6 = 1/36) tilsvarende hvis sjansen for at en av diskene dine ryker er 1/100 (dette er en altfor stor sjanse sannsynlighet, men det gjør regninga lettere) så er sjansen for at du mister all data på et RAID 0 sett 1/100 og dette fører til at du mister dataene på begge diskene. Derimot hvis du har 2 like disker UTEN RAID er sannsynligheten for at du mister alle data på begge diskene 1/10000 altså veldig mye lavere... Cobos
sveinsel Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Sveinsel: Jeg ser at du kontinuerlig påstår at RAID 0 er mye bedre i en single-user situasjon. Jeg vil faktisk påstå det stikk motsatte. Gå for en rask 10k SATA disk laget for single-user bruk og IKKE RAID 0 og tilsvarende heller ikke SCSI disker (den raskeste 15k SCSI disken vil være 5% raskere omtrent i single-user bruk enn Raptor 74GB men prisforskjellen selv om du har allerede SCSI-adapteren er altfor stor til at det er hvert det, og dette fra en med en Seagate 15k3 selv). Hvorfor bringer du inn prisforskjel i argumentasjon om hastighet ???
el_cash Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Hvorfor bringer du inn prisforskjel i argumentasjon om hastighet ??? wild guess: jeg tipper at trådstarter må betale for hd-løsningen? dermed så kan pris vs ytelse bli interessant og verdt å nevne. personlig ville jeg valgt raptor 74 gb utifra tre kriterier: pris, stabilitet og sikkerhet. hvis dette er interessante kriterier for trådstarter også så er vel saken klar. hvorvidt vanlige 7200 rpm sata-disker i raid 0 vil være raskere enn raptoren er vanskelig å si, kommer selvsagt an på hvilke disker raptoren blir sammenlignet med. uansett hvilken retning det heller så kan jeg ikke helt se at raid-løsningen vil være veldig mye bedre, kanskje ørlite granne bedre eller dårligere enn raptoren. den ultimate løsning for hastighet er selvsagt å sette opp flere 15k3 scsi-disker i raid på en skikkelig serverløsning, men det spørs om behovet egentlig er der. dermed kommer vi tilbake til det store spørsmålet: hva skal trådstarter egentlig bruke pcen til?
Cobos Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Sveinsel: Jeg ser at du meget elegant hoppet over kommentaren min om å dokumentere påstandene dine om at RAID var bedre enn en enkel Raptor disk og istedet hang deg opp en sidekommentar jeg la til i parentes. Og som el-cash sier så er penger aktuelt siden det ALLTID er det. Personlig skulle jeg gjerne hatt alt i minne, dvs 70GB med minne til OS og programmer som er koblet til en UPS og backup til en harddisk. Det hadde vært raskt, men det ville også fort koste flerfoldige millioner derfor er det uaktuelt. Det er jo en kjensgjerning at man betaler veldig mye for de siste 5% med ytelse, jmf CPU-priser kontra ytelse. Så for å holde dette helt og holdent på ytelse, rangert etter ytelse 1. 15k SCSI disker i RAID 5 med proff SCSI cache kontroller 2. 1 stk 74GB SATA IDE Raptor disk til OS og programmer 3 2stk 7200 IDE i RAID 0. Alt dette da tiltenkt en-bruker ytelse Cobos
MrVilla Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 Jeg anbefaler en raptor 74Gb som OS-disk. Dette er en disk som er kjapp og forholdsvis billig med tanke på hastigheten. Enkelt og greit.
Blacksheep Skrevet 17. desember 2004 Skrevet 17. desember 2004 (endret) En Raptor 74 vil være jevnt over raskere som systemdisk på grunn av sin korte søketid. En Raptor 36 mot Raid 0 er litt både og, søketiden er mye bedre enn mot raid 0 på 7200rpm men raiden vil slå den og kansje et lite hakk forbi Raptor 74 Og hvorfor ikke raptor 74 i RAID stripe 16 ?? Da får man Ca. 140 Gb med verdens raskeste disk. Vet du at Raptor har 5 års garanti, og er beregnet på å gå kontinuerlig i desse 5 åra? Edit: http://www.storagereview.com/comparison.html Nå er det vel slik at trådstarter lurer på hva som vil være raskest av en raptor mot "vanlige" sata i RAID 0, Jeg tolker det dithen at han snakker om en av Raptor VS standard 7200rpm disk og ikke RAID med Raptor. 2 raptor være bedre en 1 raptor, 2 vanlige sata være bedre enn 1, men grunn til at jeg svarer som jeg gjør er at mange brenner seg på raid, og mister en mengde data. Jeg tror at de fleste tillfeller av tapt data skyldes brukerfeil. Jeg har et ganske åpent syn når det gjelder RAID og mener det er et alternativ, men....Det krever sitt av brukeren, ikke nødvendigvis der og da under oppsett av raid men i ettertid, da det virker for meg som det er her folk får trøbbel, om du skjønner... Når det kommer til denne krangelen om "sannsynlighet for for feil iom. flere disker" så prøver jeg å holde meg unna fordi jeg mener det ikke er særlig relevant. Hvis det man har liggende på 1 stk harddisk er så viktig at en ikke ønsker å miste det så tar man backup. Hvis det som ligger på et Raid 0 Array er så viktig at man ikke ønsker å miste det så tar man backup. Enkelt og greit. EDIT : Med det jeg skriver så prøver jeg å ikke avskrive RAID som alternativ, slik som enkelte her på forumet gjør. Jeg har prøvd det meste av forskjellig raid som fåes på dagens forholdsvis enkle kontrollere 0, 1, 5 osv. og kjører pr idag 2 array på raid 5. Jeg bruker pr idag Raptorer som systemdisker i alle mine maskiner, men har tidligere hatt RAID 0 på systemdisker (også Raptor) fordi det gir høyere ytelse enn en enkelt disk ville gjort, at det i enkelte situasjoner bare er snakk om noen få prosent spiller ingen rolle, så lenge det i snitt gir en raskere disk. og at jeg som bruker opplever RAID 0 som mere responsiv. Når jeg sier responsiv, kan man tenke over følgende : Ja disken bruker lengre tid på å finne sine aktuelle filer, men når den har funnet de så tygger den de unna fortere og oppveier den tapte søketiden. (Generelt) Endret 17. desember 2004 av Blacksheep
Eirik261 Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Skrevet 18. desember 2004 Tusen takk for veldig bra svar!!! Velger nok å gå for en enkel raptor i stede for en raid løsning med vanlige disker. Problemer med lagrede data er vel noe av det siste jeg vil drive med. Føler at det er hakket mer frustrerende enn andre ting. Raptor det blir....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå