Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke få ADSL - Fullt i linjenett. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hjelp meg til å komme ut av denne knipa:

 

Bakgrunn:

- Hadde ADSL fra NGT, funket fint i ca 1 år.

- Plutselig reduseres hastigheten, til nesten 0

- NGT mener det er feil hos Telenor, og NGT kan ikke gjøre noe med det.

- Jeg kontakter Telenor. Joda, det er noe "rart" med linja, men det kan Telenor fikse, og gi meg ADSL

- Jeg avbestiller hos NGT og bestiller hos Telenor

- Et par dager før montør skal komme får jeg beskjed om at det ikke er kapasitet likevel. Jeg kan ikke få ADSL på min adresse!!!

- Det går noen måneder, og jeg får tips om at BlueCom har fikset et tilsvarende problem ikke langt fra der jeg bor.

- Kontakter BlueCom: De finner også noe "rart" på linja, men det skal la seg løse. Bestiller abb fra BlueCom

- Historien gjentar seg: Fullt på linjenettet, kan ikke levere ADSL!

 

 

Så, her er jeg altså stuck, uten mulighet for å få ADSL. Eller?

 

Har selvsagt kontaktet Telenor kundeservice, men ingen på "vanlig support" der kan gi meg noe fyldig svar (bare en standardbeskjed om at nettet er fullt, bla bla). Ble videresendt til noen ledere litt høyere opp i Telenorsystemet, men de var i møte så de skulle ringe meg tilbake. Det skjedde aldri...

 

Før jeg prøver å komme i kontakt med en av disse lederene igjen, så er det kanskje noen der ute som kan gi meg tips til gode argumenter til at dette ikke er akseptabelt. Grunnen til at jeg ikke kan godta at nettet nå er fullt, er at jeg hadde ADSL tidligere!

* Hvorfor sluttet det plutselig å virke hos meg?

* Ble jeg skubbet ut fordi jeg hadde NGT?

* Jeg har heller ikke fasttelefon, er jeg da ikke prioritert kunde hos Telenor, og de kan gi linjen til noen andre??

 

For å gjøre det ekstra kjipt: Jeg bor i tomannsbolig der naboen har ADSL. Så nært, men likevel så fjernt...

 

Jeg har skjønt det sånn at "er det fullt, så er det fullt". Det hjelper ikke at naboen har ADSL, eller at jeg bestiller telefon/ISDN for så å bestille ADSL. Det må rett å slett bli en ledig plass på linjen, eller at kapasiteten bygges ut.

 

Forbanna nå!!!

 

Så, har noen tips til hva jeg kan si til Telenor, eller hva jeg kan gjøre? Fyr løs!

 

Birkulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis linjenettet er fullt er det fint lite du kan gjøre.

Det må i såfall legges ned en ny transmisjonskabel på en eller fler av strekkningene mellom sentralen og ditt hus, det koster som oftest mye penger.

 

Du er garantert ikke blitt dytta ut i kulda pga at du brukte NGT. Telenor internett og telenor JARA (de som styrer nettleveranse til andre operatørerer) har fint lite med hverandre å gjøre.

 

Du kan prøve å bestille telefonlinje fra telenor, dette er de pålagt å levere. Når du så har fått denne linjen kan du si den opp og så bestille ADSL på denne linjen, det er i hvertfall en liiiten mulighet for at denne metoden vil virke.

 

Lykke til!

Endret av cazper_no
Lenke til kommentar
- Jeg avbestiller hos NGT og bestiller hos Telenor

Og det var her du gjorde den store tabben, det hadde antagelig latt seg gjøre og få fikset NGT-linjen din.

Du hadde ADSL, nå er du egentlig blåst i og med det ikke er kapasitet i området.

Juridisk har du ingen sak, det er ingen leveringsplikt og derfor kan du ikke gjøre så mye.

Lenke til kommentar

Jeg og familien hadde også bestilt telenor ADSL hjemme. Vi bestilte i midten av november, og når vi prøvde å ringe de for å høre hvorfor det tok så lang tid fikk vi som svar at det var noe galt med kabelen inn til huset, derfor kunne vi ikke få... Da sa pappa raskt fra at han kunne bytte kabelen med en gang, det var ingen problem. Men da sa plutselig personen i telefonen at det ikke var feil på kabelen likevel, det var ikke mer kapasitet på linja...

 

Du er ikke den eneste som er irritert... Hadde gledet meg å komme hjem til jula for å endelig kunne sitte på ei linje der jeg kunne gjøre noe annet enn å bare surfe...

Lenke til kommentar

Mitt råd er å inngå avtale med naboen din. Utvid naboens abbonement til et raskere, og del på regninga. Da får begge mye mer for pengene.

 

Hvis du ikke driver med KONSTANT fildeling og nedlasting står som regel linja mer eller mindre ubrukt. Da vil begge ha glede av en rask linje til en billig penge.

 

Da er det bare å dra en kabel fra naboens router og ta en telefon til leverandøren. Da kan du ha fiks ferdig internett imorra.

Lenke til kommentar

Bestill analog telefonabbonnement. Det er telenor forpliktet til å levere, selv om de må grave ny grøft og legge kabel for å få det til!

 

Når det er gjort bestiller du ADSL. Når den er på plass kan du si opp telefonabbonnementet, ikke før!

 

Men det er jo også en mulighet for at "fullt på linja" betyr fullt i ADSL-sentralen.

Da må de først bygge ut sentralen med flere posisjoner til modem-kort.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

For så vidt en ide det med å bestille et analogt telefon abo.

 

Bortsett fra at analog telefon kan leverer med å sette div utstyr på linja, f.eks en "Digital 11-kanaler" som gir 11 analoge telefoner ut men bare bruker 1 linje til sentralen. ADSL kan da selvfølgelig ikke leveres gjennom dette utstyret.

 

Derimot TROR jeg at Telenor har leveringsplikt på ISDN også - og en ISDN-linje kan ikke gå innom slikt utstyr. Verdt å prøve ?

 

|2mmy|

Endret av 2mmy
Lenke til kommentar
Del med naboen, utvid linja. Hva er problemet når naboen har ?

Jeg ville aldri ha delt linja mi med noen, vil ha maks fart og best mulig ping.

Har du f.eks 704/128 til tja 400 kr ? Så får du kanskje 4096/640 - 8192/640 til 800 kr ?

 

Du får altså raskere linje selv om du deler på 2 til samme/billigere pris ?

Lenke til kommentar

Det kan hende det er blitt fullt i sentralen, og da hjelper det ikke å bestille et telefoni abonement. Hvis det derimot ikke er noen ledige linjer inn til husstanden kan det hjelpe. Er vel lite trolig at kobberparet du brukte før inn til huset er blitt opptatt?

Vil tro at å dele med naboen vil være et godt alternativ.

Hvis det er fullt i sentralen må du vente på at noen sier opp sitt abbonement.

 

Øystein

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

 

 

Du er garantert ikke blitt dytta ut i kulda pga at du brukte NGT. Telenor internett og telenor JARA (de som styrer nettleveranse til andre operatørerer) har fint lite med hverandre å gjøre

 

Du kan prøve å bestille telefonlinje fra telenor, dette er de pålagt å levere. Når du så har fått denne linjen kan du si den opp og så bestille ADSL på denne linjen, det er i hvertfall en liiiten mulighet for at denne metoden vil virke.

 

 

Men hvorfor slutter plutselig ting å virke da? Det skal vel ikke være sånn at ingen skal være trygge på at man ikke plutselig blir tuppa ut? Noen må ha fått min plass i systemet, det er det som er så irriterende.

 

Har tenkt på det med å bestille telefon/ISDN, men det virker som ingen kan bekrefte eller avkrefte om dette vil virke. Kan jeg finne ut av det på forhånd? Noen andre som har hatt suksess med denne metoden?

 

 

 

(birkulf @ 16/12/2004 : 11:02)

- Jeg avbestiller hos NGT og bestiller hos Telenor 

 

Og det var her du gjorde den store tabben, det hadde antagelig latt seg gjøre og få fikset NGT-linjen din.

Du hadde ADSL, nå er du egentlig blåst i og med det ikke er kapasitet i området.

Juridisk har du ingen sak, det er ingen leveringsplikt og derfor kan du ikke gjøre så mye.

 

Det var umulig å forutse at dette skulle være en tabbe. NGT sa at dette var Telenors problem, og Telenor sa at dette skulle de fikse. Hvorfor skulle jeg ikke stole på det?

 

 

 

Del med naboen, utvid linja. Hva er problemet når naboen har ?

 

Det er nok dette som blir løsningen.

 

 

 

Birkulf

Lenke til kommentar
Det var umulig å forutse at dette skulle være en tabbe. NGT sa at dette var Telenors problem, og Telenor sa at dette skulle de fikse. Hvorfor skulle jeg ikke stole på det?

De som selger Online ADSL sjekker ikke noe slikt i detalj, dessuten sier de nesten hva som helst for og få til et salg. Har sett folk og bedrifter som har opplevd lovnader og "ikke noe problem" og som havner i samme klemme.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at analog telefon kan leverer med å sette div utstyr på linja, f.eks en "Digital 11-kanaler" som gir 11 analoge telefoner ut men bare bruker 1 linje til sentralen. ADSL kan da selvfølgelig ikke leveres gjennom dette utstyret.

Digitalt 2-kanal mener du vel ;)

 

Kan det være at trådstarter har veldig langt kabelstrekk fra DSLAM? Dersom han er helt i yttergrensene for avstand, kan det være linjen hans blir skvist ut etterhvert som det kommer flere og flere kunder på DSLAM. De som da har over eller helt på kanten av linjelengde, får da gradvis dårligere nett.

Lenke til kommentar

Ifølge en kamerat av meg som jobber i Sønnico, så skal det la seg gjøre å få ny linje så lenge man bestiller ISDN. Telenor er da nødt for å legge ny kabel til deg siden man ikke kan "dele" en ISDN linje. Prøv det!

 

Selv hadde jeg noe av det samme problemet. Fikk beskjed om at det var fult i linjenettet når jeg bestilte ADSL. Vurderte lenge å bestille ISDN selv, men bor i enebolig med 2 hybel leiligheter hvor nabo'n min har NGT, så vi valgte å skru opp til 3mbit, kjøre opp trådløst nettverk ..og i dag kan jeg ikke ha det bedre :D

Lenke til kommentar

Jeg bestilte ADSL av telenor i sommer, da jeg bestilte var det null problem å få adsl der jeg bodde..

Fikk beskjed om at jeg måtte vente 2-3 uker på montør. og dagen før montøren som "avtalt" skulle komme fikk jeg en sms av telenor, hvor det sto at de desverre ikke kunne levere adsl fordi sentralen var full.. Det er jo egentlig greit.. Men det som irriterer meg mest, det er at 2 dager etter at jeg skulle få, ringte naboen og bestilte adsl fra tele2, det tok nøyaktig 9 dager!

Og da jeg ringte telenor samme dag fikk jeg beskjed om at vi umulig kunne være på samme kabel, og ihvertfall ikke samme sentral.. :mad: Jeg bor på landsbygda.. Det er EN sentral her og telenor har IKKE gravd mer enn en kabel her.. Og da jeg spurte om det ville hjelpe å bytte leverandør, fikk jeg som svar at det var telenor som styrte og eide nettet så det ville ikke hjelpe en døyt.. På en irriterende arrogant måte.. Ja med telenor føler man seg skikkeli elska som kunde.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...