Gå til innhold

Hvorfor finnes Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men det er påfallende at mennesker har dødd for sin tro på noe som dere sier ikke finnes.

Det er ikke religionen sin skyld, men de som faktisk følger den mer enn slavisk. Det er en helt annen gjeng enn normale kristne ihvertfall.

Hva defineres som en "normal" kristen? Å stå i statskirka? Å tro på Gud uten å gjøre noe særlig mer ut av det? Ta en kirketur hver søndag? Være prest?

 

Jeg døpte meg før konfirmasjonen min, et par år tilbake. Kanskje det jeg har angret mest på til nå i livet. Mener Gud er oppspinn, Bibelen like full av fakta som Ringenes Herre, og Jesus en gøyal historie.

Lenke til kommentar

Jeg anser en normal kristen som en som tør å innrømme at han/hun er kristen. Husk de fleste kristne her til lands ikke samles på møter hvor de spiller gitar og synger kristne sanger. De drar heller ei på korstog for å spre kristendommen. Det er ENKELTPERSONER, men det virker som om enkelte ikke skjønner dette. Jeg prøver ihvertfall ikke å gjøre noen kristne, og jeg ønsker faktisk kristendommen ut av skolen, og bondevik ut av statsministerstolen...og jeg ER kristen.

Lenke til kommentar

Jeg er kristen...

Jeg går kun i kirken ca. annenhver julaften...

Kristendommen er en privat ting, det er hva du synes inni deg som er cluet. Du må tro.

 

Fornøyd?

 

 

Edit:

Dessuten anser jeg ikke Bibelen for ufeilbarlig, men at den nok er blitt påvirket av såvell finpussing på historier som ren oppdikting opp i gjennom tidene. Men de store dragene er sanne, det er det de ikke ser de som angriper kristendommen og påpeker små detaljer nevnt av en eller annen person for X antall år siden der X går mot uendelig. Plutselig skal hele kristendommen felles av små detaljer? tenk en gang til.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Alle eldre religioner har over tid dannet seg et usårbart forsvar av vage definisjoner og tolkninger som kan vri og vendes på til enhver fordel. På denne måten kan man avfeie enhver påstand som kan skade religionen din.

 

Begynner å stusse litt på et par saker, jeg vil si at Ghandi var like kristen som de som kaller seg kristne, men som ikke tror noe særlig på det som står i bibelen. Når man sier at man er kristen og tror ikke på bibelen, men en universell kraft som er guddommelig, så har vel dette egentlig ikke noe med kristendom å gjøre? Vil tørre å påstå at en fellesnevner for kristendom er å tro på Jesus Kristus. Man tror på en Gud, men er man kristen for det? Vil tro at dette kommer av at hvis man tror på noe guddommelig, så er man automatisk kristen av den grunn at man tilhører en kultur med kristne tradisjoner. Prøver å vise et skille mellom å tro på at det er en gud og tro på kristendommen.

 

Vet ikke hvor klart dette ble.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forklare hvorfor det finnes en gud, men jeg skal forklare hvorfor noen tror at det gjør det. Helt siden mennesket kom til jorda har det alltid vært mange ting vi ikke kan forklare. Hvem er jeg ? Hvor kommer jeg fra? Hvordan ble universet og jorda til? etc. På tross av den stadige vitenskaplige fremgangen så kan vi fortsatt ikke besvare disse spørsmålene med annet enn ganske løse teorier. Jeg tror at selv om vi ikke har funnet - og kanksje aldri kommer til å finne en forklaring på disse spørsmålene så finnes det en vitenskaplig forklaring på det hele. Hele grunnen til at noen folk tror det finnes en gud er at de prøver å forklare noe de ikke vet. De ignorer vitenskapen og tar den minste motstands vei. Det er igrunn ganske lett å tenke at det finnes en gud og at hvis man gjør som det står i bibelen eller koranen eller hva som helst så kommer man til himmelen. Men det er hele er bare ønsketenkning som ikke har grunnlag i noe som helst. Jeg så forresten på den store iq testen og der kom det fram at de sterkt religiøse hadde i gjennomsnitt over 20 mindre i iq enn de som ikke var religiøse i det hele tatt. Dette kan ha sammenheng med at de dummeste har lettere for å sluke et religiøst budskap uten å være kritisk til det de lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...