Gå til innhold

Er det rart folk hater USA?


Anbefalte innlegg

Er det rart folk hater USA?

 

Ja, absolutt. Uten dem ville Norge kanskje vært en del av et Stor-tysk rike, eller Soviet... Hva som er best, vet ikke jeg.. Marshall-hjelpen, offensivene i WWII, etc etc, har gjort USA til et elsket land.

Nååja, tror nå Hitler hadde tapt WW2 selv om USA ikke hadde gått inn, og vi hadde klart oss uten Marshall-hjelpen. Gjennoppbygningen hadde tatt mye lenger tid, men det hadde nok gått.

 

De har jo allerede FOXnews så de er jo godt gang i USA. Godt at det er litt kristisk sans i europeerne enda, med unntak av FRP, og taktmarsjgjengen på hw.no med JBlack, Sexion og farke is spissen som forsvarer overgriperne i USA samme hva.

Du glemte JoachimR :yes:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er positivt at amerikanerne innser at det er ideer som beveger verden. :thumbup:

Det er det reneste vissvass.

Overbevisende argumentasjon! :w00t:

 

Mange er opptatt av å gi religionen skylda for krig i verden.Og religionen har også skylda,men vi glemmer hva idialistene,nasjonalistene og interessene har forårsaket av krig og jævelskap.Det blir feid under teppet.Kan det være noen som har interesse av å gjøre det?

Krig er en konsekvens av irrasjonelle ideer. Religion er bare én avart av slike.

 

I USA er det et vidstrakt kulturproblem. Dette reflekteres ved blant annet gjenvalget av George W. Bush, som er blant de verste presidentene landet har sett.

Fordi? Jeg kan da komme på mange som har vært betydelig verre, for eksempel fascisten FDR, som sørget for å forlenge depresjonen med mange år.

 

Husk: 

De har det verre enn oss.

:!:

 

Er ikke da Bush&co like menneskefiendtlig hvis idéene dems går ut på akuratt det samme , å knuse og ødelegge andre mennskers idéer, relegion og samfunn?

Er ikke de gode like menneskefiendtlige som de onde, når begge forsøker å vinne over hverandre?

 

Propaganda fra den kanten er vi vitne til hver eneste dag; der er følgelig ingen nyhet. Jeg anbefaler alle å lese bøkene til den amerikanske samfunnskritikeren Noam Chomsky.

Etter å ha lest hans famøse forsvar av 9/11 i boken med samme navn, tenker jeg at jeg lar være å lese mer av terroristspyttslikkeren Chomsky.

Lenke til kommentar

Ikke alle identifiserer seg med det landet de bor i.Et land er en ide og et system.I virkeligheten så eksisterer det bare mennesker.Jeg er ikke normann,men bor på et geografisk sted man har valgt å kalle Norge.Av mangel på noe bedere støtter jeg "norgekonseptet".Og EU vil være et skritt i bedere rettning.

USA er hverken svart eller hvit og heller ikke Irak.Vanskelig å heie på en ridder.

Jeg velger å ta avstand fra dreping og propoganda.Løgn og fanteri.

Lenke til kommentar
Det er positivt at amerikanerne innser at det er ideer som beveger verden. :thumbup:

Det er det reneste vissvass.

Overbevisende argumentasjon! :w00t:

Ikke at din argumentasjon var noe bedre.

 

Forsåvidt så mener jeg det er forandringer i produksjon som i størst grad forandrer verden.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Fordi? Jeg kan da komme på mange som har vært betydelig verre, for eksempel fascisten FDR, som sørget for å forlenge depresjonen med mange år.

 

Som er blant de verste presidentene landet har sett .

Ikke "den verste presidenten landet har sett "

Mener dette er ganske selvsagt, selv om det i bunn og grunn smelter ned til mitt objektive syn på saken. Se på USAs økonomi i øyeblikket. Blomstrer den, som under Clinton? (Jeg liker ikke Clinton nevneverdig mye heller.)

 

Antikapitalist:

Propaganda fra den kanten er vi vitne til hver eneste dag; der er følgelig ingen nyhet. Jeg anbefaler alle å lese bøkene til den amerikanske samfunnskritikeren Noam Chomsky.

:yes: Absolutt. Fantastisk taler, fantastisk forfatter. Imponerende kildehenvisning, og stor språklig innsikt.

 

PelsJacob:

Etter å ha lest hans famøse forsvar av 9/11 i boken med samme navn, tenker jeg at jeg lar være å lese mer av terroristspyttslikkeren Chomsky.

 

Terrorspyttslikker... akkurat. Forsvar av 9/11? Forsvar av angrepet, eller de uskyldige ofrene?

Chomksky er en fantastisk forfatter, og han har en enestående evne til å se ting fra flere, og uselviske, standpunkter.

 

Jeg er usikker på hva du refererer til, men jeg regner med at du enten har misforstått, eller mistolket Chomskys uttalelse. Chomsky er faktisk den samme mannen som ropte for å slippe en atombombe i Mekka. Hvorfor? For å skape reaksjon. Chomsky er en av de fremste intellektuelle i USA i dag, og bør ikke undervurderes

Endret av Fasces
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Synes ikke jeg lenger. Makan til tåpelig sak. Man ser seg altså nødt til å ta ibrukt løgner og feilinformasjon for å kunne "omvende" folk.

Sa du syns det er heller bedre at folk i Midt-Osten tror at USA voldtar unger i Irak og at de stjeler oljen i Irak? Det er snakk om counter-propaganda, a rette opp bildet av det USA egentlig gjor, fordi anti-USA propaganda gjennomsyrer den muslimske verden, for a ikke snakke om resten av verden. De fleste i Norge har ikke peiling pa hva som egentlig har skjedd, eller hvorfor ting har skjedd, som folge av propaganda. Na onsker USA a sla tilbake. Ser ingenting galt ved det, bortsett fra om de gar for langt med det.

 

Hmm, Roy Freddy Andersen ja... Nå kommer Seixon til å eksplodere
Faktisk sa er denne artikkelen helt grei.

 

Nååja, tror nå Hitler hadde tapt WW2 selv om USA ikke hadde gått inn, og vi hadde klart oss uten Marshall-hjelpen. Gjennoppbygningen hadde tatt mye lenger tid, men det hadde nok gått.
Ja, og krigen hadde sikkert vart et par ekstra ar, og dermed kostet kanskje et par hundretusen mer menneskeliv. Men pytt pytt, ikke sant? Ma jo ikke gi USA kred for noe?

 

Absolutt. Fantastisk taler, fantastisk forfatter. Imponerende kildehenvisning, og stor språklig innsikt.

Og totalt mangel pa logikk, samt historieloshet, og bruk av de fleste debatteknikker. Han er flink til a lure folk, ja. Akkurat som Michael Moore.

 

Chomksky er en fantastisk forfatter, og han har en enestående evne til å se ting fra flere, og uselviske, standpunkter.

Na kodder du, sant? Han ser alt fra samme standpunkt. Chomsky er en "linguistics" professor, men han tror han har peiling pa historie og alt annet.

 

Chomsky er en av de fremste intellektuelle i USA i dag, og bør ikke undervurderes
Han er flink til a bruke strawman argumentasjon, og mange andre teknikker som de fleste political hacks anvender. Flink til a hjernevaske er han gitt.
Lenke til kommentar
Sa du syns det er heller bedre at folk i Midt-Osten tror at USA voldtar unger i Irak og at de stjeler oljen i Irak? Det er snakk om counter-propaganda, a rette opp bildet av det USA egentlig gjor, fordi anti-USA propaganda gjennomsyrer den muslimske verden, for a ikke snakke om resten av verden. De fleste i Norge har ikke peiling pa hva som egentlig har skjedd, eller hvorfor ting har skjedd, som folge av propaganda. Na onsker USA a sla tilbake. Ser ingenting galt ved det, bortsett fra om de gar for langt med det.

 

Så det er greit og bruke propaganda så lenge det er dei "gode" som gjør det? Historien gjentar seg sjølv. Sovjet er byttet ut med enn svakere motstander i Muslimske terrorister.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Så det er greit og bruke propaganda så lenge det er dei "gode" som gjør det? Historien gjentar seg sjølv. Sovjet er byttet ut med enn svakere motstander i Muslimske terrorister.

Ser du ingen forskjell pa propaganda som skal brukes for a opplyse om sannheten, eller tilintetgjore logner fra den andre siden i motsetning med direkte logner?

 

Eksempel:

 

al-Qaida: USA stjeler oljen i Irak

USA: Irakerene lever av oljepengene i Irak

 

al-Qaida lyver, og USA prover da a rette opp denne lognen med sin egen propaganda.

Lenke til kommentar
Som er blant de verste presidentene landet har sett .

Ikke "den verste presidenten landet har sett "

Jeg fikk med meg det, men jeg kan på ingen måte se hvordan du kan begrunne det rasjonelt.

 

Se på USAs økonomi i øyeblikket. Blomstrer den, som under Clinton? (Jeg liker ikke Clinton nevneverdig mye heller.)

Det var ikke Clintons fortjeneste at økonomien gikk bra da han var president. Han var imidlertid uheldig i den forstand at Republikanerne hadde flertall i Kongressen. Dermed fikk han gjennomført lite, og vi vet hva som skjer når politikerne holder seg vekke fra økonomien: Da går det bra.

 

Terrorspyttslikker... akkurat. Forsvar av 9/11? Forsvar av angrepet, eller de uskyldige ofrene?

Førstnevnte.

 

Chomksky er en fantastisk forfatter, og han har en enestående evne til å se ting fra flere, og uselviske, standpunkter.

Fantastisk forfatter, pøh. Jeg holdt på å sovne da jeg leste boken.

 

Chomsky er en av de fremste intellektuelle i USA i dag, og bør ikke undervurderes

Jeg undervurderer ham ikke. Han er en dyktig demagog, men det var Hitler også, uten at jeg trenger å like noen av dem av den grunn.

Lenke til kommentar
Han er en dyktig demagog, men det var Hitler også, uten at jeg trenger å like noen av dem av den grunn.

Bingo.

Have you guys ever heard Noam Chomsky speak? He is one of the most powerful and logical speakers I know of today, and his errors lie buried underneath mountains of very logical arguments, arguments usually devoid of emotions and delivered in a leveled monotone.
Lenke til kommentar
Synes ikke jeg lenger. Makan til tåpelig sak. Man ser seg altså nødt til å ta ibrukt løgner og feilinformasjon for å kunne "omvende" folk.

Sa du syns det er heller bedre at folk i Midt-Osten tror at USA voldtar unger i Irak og at de stjeler oljen i Irak? Det er snakk om counter-propaganda, a rette opp bildet av det USA egentlig gjor, fordi anti-USA propaganda gjennomsyrer den muslimske verden, for a ikke snakke om resten av verden. De fleste i Norge har ikke peiling pa hva som egentlig har skjedd, eller hvorfor ting har skjedd, som folge av propaganda. Na onsker USA a sla tilbake. Ser ingenting galt ved det, bortsett fra om de gar for langt med det.

*latterkrampe* Jeg sier da ikke at jeg mener USA ikke skal ta drive propoganda for å rette på bildet av USA. Vi snakker om bruk av løgner og feilinformasjon for å rette opp bildet av USA. Tenkt deg litt om her. Har USA fakta og bevis for at de ikke voldtar unger i Irak og at de stjeler oljen i Irak, så er det fritt frem for å komme med det. Har ingenting imot fakta. Det jeg missliker er bevist bruk av løgner og feilinformasjon slik det man tydligvis planlegger. Det vil bare gjøre en ting: øke hatet mot USA.

 

Forøvrig stjeler ikke USA oljen fra Irak, de sender det heller ut på verdensmarkedet for å kontrollere oljeprisen og i tillegg forsøke å få den ned.

 

Edit: hva hadde du sagt om Russland startet prokomunistisk propoganda med bevist bruk av løgner og feilinformasjon for å fremme komunismen? Nei, du hadde ikke likt det nei... *momle noe om seriøsitet*

 

Edit#2: for å snu hele greia: hva hadde du sagt hvis noen plutselig startet anti-USA propoganda som inneholder løgner og feilinfomasjon? Igjen, jeg tipper du ikke hadde likt det. Tenk deg litt om før du sier at bruk av feilinfomasjon er ok. Skal USA ha lov til det, kan de ikke være noen kyllinger og bare mene at de selv har lov til det og ikke motparten. Det blir bare for dumt.

"Vi har lov til å bruke pistoler, rifler, maskingevær osv på fienden, mens fienden bare skal få lov til å bruke pil og bue på oss."

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Har USA fakta og bevis for at de ikke voldtar unger i Irak og at de stjeler oljen i Irak, så er det fritt frem for å komme med det.
:!:

Ja, du hadde na trodd at det fungerte slik, men som jeg beviser tusen ganger her pa forumet, hjelper det lite a komme med fakta, for de som er hjernevasket driter i fakta. Da ma det sterkere midler til.

Det vil bare gjøre en ting: øke hatet mot USA.
Bare om det feiler.
Forøvrig stjeler ikke USA oljen fra Irak, de sender det heller ut på verdensmarkedet for å kontrollere oljeprisen og i tillegg forsøke å få den ned.
:!:

USA sender ikke oljen ut, det er Irak som selger den som en selvstendig nasjon. Latterlig at du tror at Iraks bidrag til oljemarkedet kan kontrollere oljeprisene. Viser at du ikke vet mye om verken hva som skjer i Irak i forhold til oljen deres, eller oljemarkedet generelt.

 

hva hadde du sagt om Russland startet prokomunistisk propoganda med bevist bruk av løgner og feilinformasjon for å fremme komunismen? Nei, du hadde ikke likt det nei... *momle noe om seriøsitet*
Men det er akkurat det de gjorde, og en del folk i USA og andre deler av verden hjalp dem.

 

for å snu hele greia: hva hadde du sagt hvis noen plutselig startet anti-USA propoganda som inneholder løgner og feilinfomasjon?

:!:

Startet? Hvor har du vaert de siste 100 arene? Hvor har du vaert de siste 4 arene? Hva tror du nesten alle media oppslag i Europa driver med? Hvor har du vaert hen?

 

Igjen, jeg tipper du ikke hadde likt det.
Nei, for det har allerede skjedd, og jeg liker det ikke, spesielt nar folk fra USA og "oppegaende" mennesker i Norge hjernevaskes av det.

 

Tenk deg litt om før du sier at bruk av feilinfomasjon er ok. Skal USA ha lov til det, kan de ikke være noen kyllinger og bare mene at de selv har lov til det og ikke motparten. Det blir bare for dumt.

Newsflash: motparten har allerede gjort det. Hvorfor tror du USA engang tenker pa a gjore det? Det er ikke USA som startet med det i denne omgang. Motparten har allerede gjort det, sa sporsmalet ditt blir helt poengslost.

 

"Vi har lov til å bruke pistoler, rifler, maskingevær osv på fienden, mens fienden bare skal få lov til å bruke pil og bue på oss."

Jeg har ikke sagt noen ting i hele traden om at motparten ikke skal fa lov til a gjore det. De kan gjore det de vil de, og har allerede gjort det. Jeg misliker det fordi jeg syns det er sykt av folk a fremstille USA som noe det ikke er. Og jeg ser ikke at det er galt av USA a lyve tilbake for a balansere bildet av USA.

Lenke til kommentar

Jeg hater ikke USA, jeg bare mener at styresmaktene har jugd og holdt både sitt eget land og resten av verden for narr. Et tvers igjennom korrupt styre, noe som er bevist flere ganger. Selvsagt gjør de gode ting, selvsagt er det bra å bli kvitt Saddam osv osv, men det oppgjør ikke for hvordan de sprer en overhysterisk frykt over amerikanere. Heldigvis begynner amerikanerne å skjønne hva Bush har holdt på med, så en får håpe at ved neste valg finner man et noe bedre alternativ enn Bush.

Lenke til kommentar

Demagog? Chomsky? Ja, nå regnet jeg vel ikke akkurat med en hyllest fra din side, PelsJakob. Rand og Chomsky står så langt fra hverandre som overhodet mulig. At selvtilfredse ultrakapitalister og amerikanere med skylapper har vanskelig for å like Chomsky kan jeg godt forstå. Sannheten om skyggesiden av USA's utenrikspolitikk er jo knapt mulig å fatte.

 

Skamplettene

  • 1951: Iran - CIA velter statsminister Mossadeq og gjeninnsetter sjahen, som er kommunsitfiendtlig. Sjahens sikkerhetsstyrker SAVAK opplæres i tortur.
  • 1951: Guatemala - CIA involverer seg i en kampanje mot demokratisk valgte Jocobo Arbenz. I ukene etter at Arbenz er styrtet forfølges kommunistene i landet. Tusenvis blir torturert og drept.
  • 1963: Irak - CIA støtter det ekstreme Bhaatpartiet (med Saddam Hussein i spissen) med den hensikt å ekspedere Abdul-Karim Kassem. Deretter gir CIA Bhaatpartiet en liste over kommunister i landet. Disse blir drept.
  • 1963: Vietnam - Presidenten i Sør-Vietnam, Ngo Dihn Diem, myrdes på USA's kommando fordi han var villig til å inngå forhandlinger med Nord-Vietnam.
  • 1965: Indonesia - CIA fremprovoserer et kupp som resulterer i at Sukarno veltes. General Suharto og "Den nye orden" tar over makten. I de påfølgende uker myrder Suhartos menn så mye som 500.000 mennesker, noe som ble gjort mulig fordi amerikanske myndigheter ga dem lister som navnga medlemmer av kommunistpartiet.
  • 1965 - 1973: Vietnam - Gjentatte overgrep mot befolkningen i Vietnam. Voldtekter og massedrap forekommer. Napalmbomber ødelegger 15% av all skog i landet.
  • 1973: Chile - CIA styrter og dreper den lovlig valgte sosialistiske presidenten Salvador Allende og innsetter i stedet diktatoren Augusto Pinochet. Tusener av chilenere dør i de påfølgende år.
  • 1979 : Nicaragua - Den amerikanskstøttede diktatoren Samozas faller, men amerikanerne er raskt på pletten og yter økonomisk hjelp til diktatorens dødsskvadron, Contra'ene. Ti år og 10.000 menneskeliv senere lykkes USA i styrte sandiniststyret. Også kjent som Iran-Contras-skandalen.
  • 1989: Panama - USA bestemmer seg for endelig å velte president Noriega, som CIA har hatt på sin lønningsliste helt fra 1966. Under invasjonen dreper man rundt 4.000 mennesker, og svir av en hel bydel.

All denne informasjonen er godt dokumentert og ligger tilgjengelig på nettet. Dødstallene vil variere, som de alltid gjør, men det kommer vel neppe som noen overraskelse. Det forundrer meg ikke om enkelte vil gjøre et poeng av dette. Faktum er likevel at amerikanerne, som mange andre, sitter med mye blod på hendene. Men målet helliger middelet, ikke sant? :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...