Gå til innhold

AMD røper fremtidens milepæler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte disse plansjene kunne være av interesse:

 

Dualcore Opteron:

kaigai03l.gif

"Toledo" vil altså komme på socket 939, men vil kunne brukes på socket 940 ved en bios-oppgradering hvis dette stemmer.

 

Ser imidlertid ut som dual-core ser ut til å vente på seg til slutten av 2.halvår 2005 i følge dette veikartet som pc-watch publiserer.

kaigai02l.gif

 

Jeg leste også noen rykter om socket 941/942 i forbindelse med dualcore, men ut fra dette ser det ut til at de ryktene kan avsannes.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Hva er denne "Venice" coren rett etter winchester da? Er det meningen av Winchester ikek skal produseres mer enn et kvartal? Det kan vel ikke stemme.

Jeg tipper det er en liten oppgradering av 90nm-kjernen. F.eks at den lar seg klokke bedre enn Winchester og kanskje støtte for SSE3. Hmm.. har på følelsen at det var en ting til :hmm:

 

Uansett godt å få bekreftet det slikkelig at dagens Socket 940 hovedkort kan brukes med dual-core. Socket 939 vil deremd sikkert også passe til "Toledo" selv om de ikke sier det rett ut.

 

Jeg er forresten spent på klokkehastigheten på disse doal-core CPU'ene. De må jo nødvendigvis være noe lavere enn tilsvarende single-core siden de skal presse hver kjerne ned i 47,5W.

Lenke til kommentar
Tenkte disse plansjene kunne være av interesse:

[...]

"Toledo" vil altså komme på socket  939, men vil kunne brukes på socket 940 ved en bios-oppgradering hvis dette stemmer.

"Toledo" er til Athlon 64 for sokkel 939, mens "Italy" er dual-kjerne Opteron for sokkel 940. Jeg regner med at disse kjernene vil være ganske like bortsett fra minnekontrolleren, der Opteron kun tar registrert DDR og har ChipKill-støtte mens Athlon 64 istedet bare støtter vanlig DDR.

 

Jeg leste også noen rykter om socket 941/942 i forbindelse med dualcore, men ut fra dette ser det ut til at de ryktene kan avsannes.

Jeg tror nok ikke AMD kommer med en ny sokkel før K10, altså generasjonen etter dual-kjerne hvor de sannsynligvis integrerer en helt ny minnekontroller som støtter både DDR, DDR2, DDR3 og FB-DIMM (kun for tjener-versjonene antakeligvis).

Lenke til kommentar
Jeg tror nok ikke AMD kommer med en ny sokkel før K10, altså generasjonen etter dual-kjerne hvor de sannsynligvis integrerer en helt ny minnekontroller som støtter både DDR, DDR2, DDR3 og FB-DIMM (kun for tjener-versjonene antakeligvis).

4 minnestandarder vil kreve enormt mange pinner. Jeg tror heller de bestemmer seg for to typer (DDR 2/3 og FB-dimm) men at de vil ha to CPU-typer, en for hver minnetype. F.eks kun FB-dimm til Opteron og kun DDR 2/3 til Athlon 64/FX.

 

Kjipt at FB-dimm ikke rettes inn mot stasjonære i første omgang siden det vistnok skal være ganske billig å implementere og har mange store fordeler over DDR 2/3

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ellers er det verd å merke seg at DDR2 ikke står på planen noe som vel var forventet.

AMD støtter nå offisielt også DDR2:

http://www.infoworld.com/article/05/01/03/...forvideo_1.html

The Au1200 chip is based on core technology licensed from MIPS Technologies Inc. It can run at 500MHz, supports DDR2 (double data rate 2) memory and consumes about 500 milliwatts of power during typical usage.

Mer om dette her: AMD Introduces the AMD Alchemy™ Au1200™ Processor, Forges New Era of Portable Multimedia

 

Au1200_block_diag_Lg.gif

 

Snakker om å integrere masse ting på prosessoren - nærmere "system-on-chip" kommer man vel neppe? :woot:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flere detaljer om AMDs fremtidsplaner har nå lekket ut:

 

AMD readies Taylor, Trinidad and Socket S1, M2

The Newark 62W core uses SSE3, the 754 socket, and will be built using 90 nanometre technology. That's the first half of this year.

 

Future projected chips include Taylor, a dual core two channel DDR-2 chip, performing at between 25W and 30W, and including security and virtualisation and embedded in the mysterious Socket S1. Toledo, another dual core processor, will consume 110W, but will also have a life as a notebook chip, as well as a desktop dual babe.

 

AMD is already planning a next generation mobile core - but that's slated for 2007 and may rely on some interesting form factors.

 

Trinidad, in contradistinction, is a desktop replacement mobile chip - scheduled for 2006, dual core, and using Socket M2, and powered at 62W.

 

The chip company has formed a "tiger team" to take on Intel and win - and is looking far into the future - perhaps as long as five years ahead.

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Svært interresant!

 

Intel og AMD ser ut til å være enige om retningen på utviklingen: Flere kjerner og flere tråder fordi det blir stadig vanskeligere å øke ytelsen på hver enkelt kjerne. K8-arkitektruen og Pentium-M-arkitekturen ser ut til å ha en lysende fremtid i multiple kjerner. Trolig også ulike versjoner av kjernene på samme brikke. AMD ser ut til å beholde L2 cachen på hver enkelt kjerne, men kan komme med delt L3 etter hvert. Stacking ligger langt frem i tid for CPU'er, men kan komme til minnebrikker om ikke så alt for lenge. Jeg likte særlig den delen om flere ulike kjerner på samme brikke. Noe ala Cell, bare litt lengre frem i tid og litt mer like kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...