Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Artikkel: Vi "modder" to WLAN kort.. *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Bra guide ArticOC!

 

Et spørsmål, hvor får man kjøpt den tynne antennekabelen, RP-SMA og vinkel SMA'en? Noe webshop, eller er det kjøpt lokalt?

 

Dec.

Hakke peiling :p

 

Alle delene jeg brukte i prosjektene er rester etter andre modifikasjoner jeg har gjort på diverse AP og klientadaptere.. Mye jeg har styrt med tidligere, men ikke har tatt meg tid til å nevne i forumet.

 

Artikkelen er egentlig ikke noen spesifikk guide, se heller på den som noe som gir inspirasjon til dine egene modifikasjoner.. mye av det jeg gjorde kan gjøres annerledes, er bare fantasien som setter grenser :thumbup:

 

En av delene (RP-SMA pluggen til SMC kortet), ble kjøpt hos elfa.se

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Hvor i svarte balla får du kjøpt SMC2536W-AG?? Finner det ikke i prisguiden her på HW.

 

EDIT2: Hvordan fikser man SMC2536W-AG kortet til å sende på mer enn 100mW?  :hmm:

 

Dec.

Spm #1

Kjøpte kortet mitt brukt for 400kr. opprinnelig kjøpt hos Flexi Data

 

Prisguide

 

Spm #2

Du velger/setter sonen til USA i driveren, da får du høyere output

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Bra guide ArticOC!

 

Et spørsmål, hvor får man kjøpt den tynne antennekabelen, RP-SMA og vinkel SMA'en? Noe webshop, eller er det kjøpt lokalt?

 

her har du både pligg og kabel og antenne :) faktisk ikke så ille pris :p

 

nettop vært med og modda et topcom kort nuh med disse delene...

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

Blir billigere å slakte et slikt kort bare for delene omså.. der har du jo både tynn koaxial og vinklet RP-SMA plugg for kretskortmontasje :p 195kr. kommer du ikke langt med på f.eks elfa.se

 

Kunne du vise noe bilde av kortet du modda? hadde vært gøy å se..

Lenke til kommentar
Oppfordring til podene som går på elektro linja, få fatt i en radio amatør sender, og lag et filter som gjør det mulig å sende wlan signaler. Si det er i forbindelse med "Bredbånd til Distriktene" så får du sikkert statsstøtte til prosjektet og...

Tja. hadde bare staten giddet å støtte bredbånd i distriktene så ..

 

Men det å mekke om en amatørradio til wlan er nok ganske så ugjennomførbart for vanlige elektronikere. Det kreves en gankse avansert brikke for å ta seg av moduleringa og forsterkninga av signalet. Denne brikken er ikke akkurat overkommelig å lage på hobbyrommet.

Lenke til kommentar

Glimrende bildeserie og forklaring igjen ArticOC.

 

Er vel på tide å modde MSI-kortet mitt snart. Tenker jeg mekker en fast antenne dirkete på PCMCIA-kortet uten RP-SMA. Da sparer jeg en bestilling fra elfa. Det at kabelen alltid vil sitte fast i kortet kan jeg leve med. Tar bare ut PCMCIA-kortet når jeg ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Glimrende bildeserie og forklaring igjen ArticOC.

 

Er vel på tide å modde MSI-kortet mitt snart. Tenker jeg mekker en fast antenne dirkete på PCMCIA-kortet uten RP-SMA. Da sparer jeg en bestilling fra elfa. Det at kabelen alltid vil sitte fast i kortet kan jeg leve med. Tar bare ut PCMCIA-kortet når jeg ikke trenger det.

Vi finner vel på en "super" løsning når du kommer hjem tiil jula ;)

Lenke til kommentar

Kunne du vise noe bilde av kortet du modda? hadde vært gøy å se..

Det ble veldig likt det topcom kortet ditt... med ekstern plugg... men vi lodda pluggen på undersida... på den måten trengte vi bare ett hull igjennom på "plussen" så satte vi nærmest pluggen rett på jordinga på baksida...

 

Bilde(215).jpg

 

bilde(216).JPG

Endret av Spydz
Lenke til kommentar
Ble ikke SYKT mye bedre, men du merker god forskjell mellom det modda kortet og et orginalt et..

 

Fikk ikke inn wlan i klasserommet før, men nå går det nesten så det griner  :D

 

 

Tror du at hvis man bruker et anna chipset, at man får bedre resultat?

Ja, sensitiviteten på de forskjellige chipsettene varierer.. det realtek kortet dere har er brukbart, men Atheros baserte kort har bedre sensitivitet. Tror dere burde bytte antenne!

 

Men kortene kommer i flere generasjoner:

AR5001

AR5002 (X og G)

og det siste som er AR5004X som du bl.a finner i D-link DWL-530AG og AR5004G som er i Topcom kortet jeg modda

 

X = a/b/g, G = b/g

 

Sensitiviteten øker for hver generasjon

For mere info: http://www.atheros.com/pt/AR5004Bulletins.htm

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Ble ikke SYKT mye bedre, men du merker god forskjell mellom det modda kortet og et orginalt et..

 

Fikk ikke inn wlan i klasserommet før, men nå går det nesten så det griner :D

 

 

Tror du at hvis man bruker et anna chipset, at man får bedre resultat?

Du får vel bedre resultat hvis du tilpasser impedansen i den nye antennen. Regner med at antennen som er på kortet er bra tilpassa fra før av, og at mye av effekten går ut i refleksjonstapet.

Lenke til kommentar
Ble ikke SYKT mye bedre, men du merker god forskjell mellom det modda kortet og et orginalt et..

 

Fikk ikke inn wlan i klasserommet før, men nå går det nesten så det griner  :D

 

 

Tror du at hvis man bruker et anna chipset, at man får bedre resultat?

Du får vel bedre resultat hvis du tilpasser impedansen i den nye antennen. Regner med at antennen som er på kortet er bra tilpassa fra før av, og at mye av effekten går ut i refleksjonstapet.

Refleksjonstapet ville jeg ikke bry meg så mye om, antennen og kablene du putter på kortet etter mod bør selvfølgelig være 50ohm. Hele poenget er å putte på ekstern antenne! Kortet vil også virke uten extern antenne etter mod, dette fordi chipsettet velger den antenna som har best signal (i realtime) til en hver tid, og antenne no.2 er fortsatt funksjonabel

 

Hvis jeg skulle valgt å modde et nytt kort hadde jeg gått for Topcom kortene på 108Mbit, koster deg ikke skjorta

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Skal du kjøre noen distansetester med disse også? :)

Allerede gjort.. linket opp til AP som lå over 3km unna med begge kort, selvfølgelig med kraftig antenne i ene enden (min). AP benyttet orginal antenne.

 

Antennen fra verdensrekorden i bluetooth ble benyttet, denne antennen er også forbedret kraftig siden rekorden ble satt, bruker et annet design på biquad. Dette for å redusere uønskete side-lober. Husk! signalene er bestandig relative i forhold til støyen..

 

HPIM0258.JPG

 

Tar inn over 120 AP`s fra balkongen min med kortene :thumbup:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...