Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Artikkel: Vi "modder" to WLAN kort.. *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du annbefaler Atheros brikker, 5001/2 og 5004 X og G, men hvordan er 5005UG brikkene som man kan finne i en del accesspunkt, routere, minipci og USB2.0 dongler?

 

det som er, er det at USB dongle vil passe meg best, og da har jeg bare funnet en Netgear Model WG111T usb sak som har atheros brikke tilsalgs her i norge, hos databutikken.com for 493,-. Denne usb saken bruker en Atheros 5005UG brikke, så hvordan vil den fungere?

Lenke til kommentar
Jeg ser du annbefaler Atheros brikker, 5001/2 og 5004 X og G, men hvordan er 5005UG brikkene som man kan finne i en del accesspunkt, routere, minipci og USB2.0 dongler?

 

det som er, er det at USB dongle vil passe meg best, og da har jeg bare funnet en Netgear Model WG111T usb sak som har atheros brikke tilsalgs her i norge, hos databutikken.com for 493,-. Denne usb saken bruker en Atheros 5005UG brikke, så hvordan vil den fungere?

Det tør jeg ikke svare på, men sålenge det dreier seg om atheros så ville jeg ikke vært så alt for skeptisk til utstyret. Bare positivte erfaringer med utstyr fra produsenten

 

AR5005: http://www.atheros.com/pt/AR5005Bulletins.htm

Lenke til kommentar
Det tør jeg ikke svare på, men sålenge det dreier seg om atheros så ville jeg ikke vært så alt for skeptisk til utstyret. Bare positivte erfaringer med utstyr fra produsenten

 

AR5005: http://www.atheros.com/pt/AR5005Bulletins.htm

oops..

 

ble litt rot her, og jeg blingset, databutikken.com har kun WG111 ikke WG111T som er den med atheros 5005UG brikken, og prisen har jeg hentet fra WG311T.. :blush:

Atheros siden må nok ta litt av skylden for rotet fordi i deres databaser så står det på siden at USB2.0 enheten er modell WG311T mens de linker til WG111T.

 

hva slags brikke WG111 bruker det vet jeg ikke.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Det tør jeg ikke svare på, men sålenge det dreier seg om atheros så ville jeg ikke vært så alt for skeptisk til utstyret. Bare positivte erfaringer med utstyr fra produsenten

 

AR5005: http://www.atheros.com/pt/AR5005Bulletins.htm

oops..

 

ble litt rot her, og jeg blingset, databutikken.com har kun WG111 ikke WG111T som er den med atheros 5005UG brikken, og prisen har jeg hentet fra WG311T.. :blush:

 

hva slags brikke WG111 bruker det vet jeg ikke.

Kan lønne seg å vente litt med å kjøpe kort akkurat nå for tiden..

 

..for d-link har kommet med en ny fin fin serie kort, basert på de siste chipsettene fra Atheros.

 

Har snakket med MPX.no som vil bli å ta disse inn etterhvert.

 

D-link: http://www.dlink.com/products/airpremierAG.asp

Lenke til kommentar

heh..

 

jeg tok og skrev ut den siden med det topcom wlan kortet til 190kr på elkjøp og tok meg en tur innom for å høre om de hadde den. der var det hard motbør å få der gitt! nei, det kortet der hadde de ikke, og dei var motvillige til å bestille ett for meg. og ikke kunne de helt forstå hvorfor jeg ville ha akkurat det kortet heller, for det var såpass gammelt, tregt og dem påstod at det hadde så lav rekkevidde, samtidig som dem prøvde å prakke på meg ett mye dyrere kort.. gode gamle elkjøp.. ikke før jeg forklarte at jeg hadde ingen intensjoner om å bruke kortet i det hele tatt, men heller å plukke deler fra kortet og hive restene i søpla samt at jeg garanterte dem at de aldri kom til å se meg og det kortet igjen i butikke gikk dem med på å bestille inn ett eksemplar til meg ;)

Lenke til kommentar
den d-link usb saken, har sett på den jeg og, men det er ingen butikker her i norge som har den etter det jeg har funnet på prisguiden.

 

tror du MPX vil ta inn den usb saken? viss så, så kan jeg vente noe før jeg bestiller meg en usb wlan dongle :)

Hrmf... slikt finn man sjølvsagt kun dagar etter at man har kjøpt seg usb-dongle!

 

Forresten, er det mogleg å bruke passiv usb-kabel til slike, så sant den ikkje er for lang? Utan å få for stort effekt-tap?

Lenke til kommentar

Til dere som ikke vet hva dere skal gjøre med "donor" kortene deres:

 

donor.jpg

Lodd 2meter med lavtapskabel (hfx1336) rett på kortet som erstatning for manglenede plugg..

 

donor2.jpg

..og lag deg en liten 2dbi antenne på enden av denne. Her slipper du tap i plugger og får en extern antenne som nesten ikke har tap fra kabel. Ble kraftigere enn orginalt :w00t: Kabelen kjører du bare ut i en ledig PCI slot under kortet, selger kortet på bildet hvis noen kunne tenke seg dette

 

NB! Modd aldri uten en "bjørnunge" tilgjengelig (bakgrunn bilde nr.2) ;)

post-61-1103212654_thumb.jpg

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Har et Nokia C110 liggende, og tenkte jeg skulle lodde på en kabel med BNC kontakt på. Jeg ble litt usikker på hvordan antennen egentlig fungerer på denne, da det var litt spesielt lagt opp... I starten tenkte jeg at de to banene som går ut fra den skjermede delen var skjerm og senter (tenker coax), men så er det jo noen transistorer og smd motstander etter det... Jeg har lagt ut noen bilder. Hvis det er uklart hvor noen baner går på printkortet, kan jeg streke over med paint.

 

Bilder

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Har et Nokia C110 liggende, og tenkte jeg skulle lodde på en kabel med BNC kontakt på. Jeg ble litt usikker på hvordan antennen egentlig fungerer på denne, da det var litt spesielt lagt opp... I starten tenkte jeg at de to banene som går ut fra den skjermede delen var skjerm og senter (tenker coax), men så er det jo noen transistorer og smd motstander etter det... Jeg har lagt ut noen bilder. Hvis det er uklart hvor noen baner går på printkortet, kan jeg streke over med paint.

 

Bilder

kom meg ikke inn på ftp`en din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...