Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Artikkel: Vi "modder" to WLAN kort.. *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har ikke lest hele emnet, men vi har klart å surfe på trådløst nett på en distanse over 1 km.. (luftlinje).

 

hvis det er folk som er lokalkjent i bærum, så satt vi på kalvøya og hadde antennen på høvik ;)

Heh, kos å sitte på kalvøya om sommeren med trådløst nett da! Men må dere ikke farlig nærme nudiststranden for å se høvik? Hva slags utstyr brukte dere?

Lenke til kommentar
Til de som ikke ønsker å modde selv har jeg nå lagt ut  100mW kortet (SMC) for salg på bruktmarked, kortet egner seg meget godt til langdistanse-linker og selges da jeg akkurat har annskaffet meg et 200mW kort og ikke gidder å ha alt for mye "skrot" liggende

Hva slags kort er det du har skaffa deg som har 200mW? Blei hypp på å kjøpe det jeg... og hva med Link til D-link kort ?

 

Har denne noe bra senderstyrke?

 

Er klar for å kjøpe kort nå, tok å rappa en sånn rp-sma kontakt med ledning fra et ap jeg hadde liggende med to antenneutganger (trenger sikkert bare en) så nå jeg er klar for modding.

 

Skal bygge en sånn antenne snart også, selv om jeg har en del andre antenner liggende. :)

Lenke til kommentar

Fikk idag min wlan booster fra usa. Den var berewgnet for 9v dc, og medfulgte en amerikansk powersuply. Jeg fant da fram min gamle 9v dc adapter og plugget inn. ingenting skjedde, og det luktet svidd. Målte seff ikke adapteren før men etter, og den ga 16v dc ut, noe som resulterte i en svidd wlan booster til 1200kr.Faen!!! Men er det noen der ute som vet om det er et firma som reparere kretskort. Er vel bare 2/3 motstander som har røket, så det skulle vel la seg fikse. :cry:

Lenke til kommentar

hvis folk skal ha AP på 251mwatt, kan det gjøres ved og kjøpe wrt54gs til 700-800kr og flash den om og du får 251mwatt , (sveasoft.com)

har selv mange av dem og du kan velge antenne, støtter wds,client,qos, se på web siden og masse. og det er antenne plugg på antenne, begge. og lett og mekke poe til.

 

booster som brent :

det som er nok brent er nok "tryaken" esvart klos med 3 pinner, og diode(zener). brant min wlanbooster og men jeg tokk 12volt isteden for 9volt. :=)

 

koster ca 15kr for tryak trur det er nr LM7509 (er ikke siker men noe rundt der)

og senier diode er ca 1kr.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
booster som brent :

det som er nok brent er nok "tryaken" esvart klos med 3 pinner, og diode(zener). brant min wlanbooster og men jeg tokk 12volt isteden for 9volt. :=)

 

koster ca 15kr for tryak trur det er nr LM7509 (er ikke siker men noe rundt der)

og senier diode er ca 1kr.

men send bilde til meg på erik at ranvik.net så kan jeg se på det.

 

Den er iallefall ganske så sort hos meg ja. Brent.... Men sender deg noen bilder jeg.

Lenke til kommentar
Vet dere om noen relativt billige forsterkere til 2.4 ghz a? tenkte på forsterkere fra 500mW til 2W. Eller er det kanskje noen som har bygget en og har tegninger liggende?

 

Burdte ikke være så vanskelig hvis man har gått et år eller 2 på elektro det. :D

Alt ligger allerede i salg.

 

..men 2000mW, OMFG.. skal du med bærbaren din til månen?! :p

 

Vet det finnes forsterkere som leverer 5000mW, men glad jeg ikke er naboen din, blir litt overkill.. og også mye mulig de rundt deg vil få problemer.

 

Klart man kan bygge selv, men hvorfor oppfinne kruttet på nytt selv?!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

heisann heisann..

 

for det første, beklager så mye for en lovlig sen oppdatering på mitt moddeprosjekt.

 

jeg leverte d-linken til en kjenning som er tv-rep. og han lovte gull og grønne skoger og å lodde løs den kontakten på baksiden av kortet og lodde på en antenneledning var ikke noe problem. tiden gikk og jeg hørte ikke noe mer ifra han, så jeg tok meg en tur innom igjen, og gjett hva? han hadde ikke gjort det han sa skulle. han fortalte meg alt var så smått og han var redd for å ødelegge kortet og derfor hadde han ikke gjort noe, men han glemte å gi meg beskjed så jeg gikk i ett par uker å ventet på svaret jeg aldri fikk.. :shrug:

 

vel.. i går fikk jeg tak i en loddestasjon, trinnløs justering mellom 140c - 500c, en tinnsuger og lettflytende loddetinn og kastet meg ivei med jobben.

 

etter å ha forsøkt litt med å lodde løs kontakten på kortet så forsto jeg egentlig hvorfor han ikke ville gjøre noe med kortet. jeg fikk ikke til å lodde løs kontakten, selv med en loddestasjon og en meget tynn loddespiss (ca 1mm) så nådde jeg ikke loddepunktene på kontakten og jeg var redd for å klæsje på med tinn og varme så etter litt fundering så kom jeg fram til at her måtte det andre metoder til for å få løs djevelskapet...

 

dremel! :dremel:

 

dremel1.jpg

 

jeg slipte løs kontakten og jeg pusset meg ett område jeg hadde tenkt å bruke til jord

 

kabel1.jpg

 

men samme pokkern hva jeg gjorde så ville ikke loddetinnet feste seg og jeg tok da heller i bruk ett av loddefestene til gamlekontakten som ble fjernet.

 

kabel2.jpg

 

ferdig moddet..

 

bredt bilde

fin2.jpg

 

testresultater.

 

ingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

er ikke helt sikker på hva jeg gjorde galt men for meg etterpå når jeg var ferdig med å modde d-linken min så ville den ikke ta inn noe signal. når jeg monterte på antenneledningen (uten biquad'en) så fikk jeg ett signal på -90dB og når jeg monterte på biquad'en så steg signalet til ca -80. dette mot mitt eget AP som står bak en lettvegg ca 5m unna her hvor jeg sitter. til sammenligning så får LAN-Express kortet i laptopen ~55dB og dette kortet er totalt håpløst i å plukke opp signaler.

 

da jeg oppdaget at d-linken ikke kunne motta signaler så plukket jeg den i smådeler igjen, inspiserte loddingene og oppdaget en ting som jeg ikke så da jeg startet å modde enheten. den kontakten står i en sløyfe som er en del av den innebygde antennen og min mod ødela den sløyfen, derav intet signal..

 

jeg forsøkte å restaurere sløyfen og plugget kortet i laptopen, som jeg greidde å skubbe borti så den holdt på å dette i bakken, men det gjorde den ikke. laptopen stoppet da d-linken stuket seg i en kant mens d-linken tålte ikke sammenstøtet.. :cry::(:cry:

 

usb-pluggen var bendet i en 45 graders vinkel :cry: brister i pcben :cry: :cry: og en komponent (trolig en motstand) er borte.. :cry::wallbash::cry:

 

 

så.. :cry:

 

jeg må ha meg ett nytt wlan-kort... :wallbash:

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

indeed

 

klart,jeg fortsatt :devil: litt pissed :devil: pga d-linken døde men jeg har allerede begynt å se meg rundt etter andre altrnativer. trolig kommer jeg til å gå for ett pcmcia kort isteden for en usb-dongle.. rettere sagt, mest sannsynlig så kommer jeg til å gå på elkjip og plukke opp ett topcom kort av den samme typen som du har moddet på førstesiden. ;)

Lenke til kommentar

Jeg lurte på å modifisere dette kortet, men er det noen som vet mW på dette eller om det egner seg til bruk i feks airsnort?

 

Leste at dette kortet skal ha Atheros chipset så jeg tipper det vil funke. Men hadde vært bra hvis noen har prøvd dette kortet og har noen erfaringer. Vil jo ikke kjøpe katta i sekken ;)

 

Det står forresten også at det er Tx power 15 dBm men om det har noe med antall mW og gjøre det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

netstumbler og airsnort vil nok fungere som en drømm på det kortet.

 

ang. sendestyrke. 15dBm på hvilken overføringshastighet?

jo lavere hastighet jo lengre rekker man, mens man kanskje bare rekker 40m stabilt med 54mbit så kan man gå ned til 1mbit og rekke 400m stabilt i fri sikt..

 

•	11b – 16dBm @ 11, 5.5, 2 and 1Mbps
•	11g – +15dBm @ 54 and 48Mbps
•	11g – +16dBm @ 36Mbps
•	11g – +17dBm @ 24, 18, 12, 9 and 6Mbps

hentet fra produktspec's til d-linken jeg ødela. denne har ca 65mW sendeeffekt.

 

uansett, jeg regner med det er i bestcase-scenario på lav hastighet, så jeg vil gjette på sånn ca 40mW, kanskje litt mer, mulig opp imot 60mW men noe mer vil jeg ikke gamble på.

 

merk, dette er spekulasjoner basert på min egen resonering og hva jeg husker av hva jeg har lest rundt omkring på nettet om wlan så du må ikke ta dette som god fisk. ;)

 

 

 

 

Edit:

 

OBS! OBS!

 

For dem som måtte ønske å skaffe seg en D-link DWL-G132, samme typen som jeg hadde (og ødela.. ;)) så ligger det ute en på auksjon på eBay her.

det er tre dager igjen av budrunden, og akkurat nå så går den for 12$ uten minstebud. mrokid som er selger sender verden rundt, og frakten er absolutt ikke avskrekkende. tror jeg betalte ca 13$ for frakten hjem til meg, og han er villig til å printe ut og markere pakken som gave om du sender info/bilde av tollpost lappen til han før du betaler.

 

lykke til med bud for den som måtte ønske seg en sånn wlan enhet. jeg digget min sålenge den fungerte, der det innebygde kortet på laptopen plukke opp ett svakt signal så fikk d-linken inn fire sterke signal, men jeg vil ikke helt annbefale å kjøpe seg en sånn for å modde. viss du skal, så bør du ha enten en god venn som er elektro-ingentingjør eller lign utdannelse selv.. ;) komponentene er mikroskopiske og du bør absolutt ha skikkelig loddeutstyr og erfaring før du kaster deg ivei med jobben..

 

Edit2:

og for dem som måtte hate paypal, mrokid aksepterer en tjeneste som heter bidpay. konseptet er enkelt, dere avtaler beløp, du registrerer deg/logger inn og taster inn hvor mye du skal betale, bidpay plusser på for portoen for brevet og så sender bidpay en bekreftelsemail til mottaker. når han/hun logger inn og svarer ok på sidene deres så trekker dem pengene fra kortet ditt og så sender selskapet ut en cashiers-cheque til mottaker. ganske enkelt og trygt, jeg brukte bidpay da jeg betalte for min d-link.

i min erfaring så sendte mrokid pakken når han fikk mail ifra bidpay at jeg hadde betalt inn til dem, så han ventet ikke til han hadde sjekken i hånden, så der var ikke noe ekstra venting på at han skulle få pengene.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Hei, jeg har med tid å stund tenkt å bygge meg en antenne, og leiter nå etter et bra wlan kort. Da jeg skal bestille noe rask fra komplet i dag tenkte jeg å bestille wlan kort derfra med det samme... Kan noen gi meg en anbefaling? Er n00b på dette området egentli, hadde vert greit å slippe å modde så mye på wlan kortet egentli (men hvis jeg må så gjør jeg det) tenkte på et pci kort med antenneutgang??? Vil dette være like bra som de usb og laptop kortene dere modder?? Pris er også viktig da jeg er verdens fattigste student for tiden :cry:

 

Planen er i bunn å grunn å si opp bredbånd avtalen, da jeg bor 50m fra universitetet hvor jeg studerer, og de har wlan...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Har nå fått d-link kortet mitt. Og det virker med netstumbler og airsnort osv. Men tenkte jo at jeg måtte ha mulighet til å koble på en ekstern antenne her.

 

Så jeg åpnet det og kikket litt. Blir det riktig som jeg har tenkt eller må jeg kutte forbindelsen?

wlan_kort1.jpg

 

Har et bilde til, hvis noen har noen forslag så tegn det gjerne inn på et av bildene :)

wlan_kort2.jpg

Lenke til kommentar

det sies at ett bilde sier mer enn tusen ord så..

 

wlan_kort2.jpg

 

kort fortalt.

 

du må koble ut den innebygde antennen eller så vil den lage trøbbel for deg når du hekter på en ekstern antenne. den forstyrre signalet og rett og slett gi deg elendig mottak.

 

ellers, den motstanden som er på senterbanen, nå er jeg ingen elektriker, men jeg regner med den er der for en god grunn så la den få være ifred og du kommer helt sikkert ikke til å angre ;)

 

ps. om det er mulig, prøv å flytt loddepunktet ett stykke ifra den motstanden så du ikke griller den mens du prøver å hekte på senterledningen til coaxen til kortet.

 

 

@un0kai.

 

ett pci wlankort vil nok fungere like bra som ett pcmcia-kort (PC-kort). omtrent den samme sendestyrken og har en fordel. svært mange, hvis ikke alle, kommer med en ferdig montert rp-sma kontakt så det er bare å skrue løs gamleantennen og koble på din hjemmelagde og mye kraftigere antenne. mulig du vil få en tanke svakere resultat enn en laptop med samme antennen grunnet du kanskje må bruke en meter eller to med coax til antennen mens en laptop kan greie seg med en halv meter og har da mindre signaltap i kabelen en det du har med lengre kabel.

 

når det gjelder hvilket wlankort du burde velge av de rimligste modellene på komplett.. jeg vil holde en knapp på enten Asus Spacelink kortet (Marvell W8300 chipsett, NDIS kompitabelt) til 350,- eller det Linksys WLG54G kortet til 425,- (Broadcom chipset, NDIS kompitabelt)

 

til deg og ditt bruk med bare 50m til skolen's wlan så vil de to kortene fungere godt vil jeg tro.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Prelude:

 

Jeg har et ting å si ang. kortet du moddet ovenfor (du vet det sikkert, men allikevel):

 

Prøv å gjøre senterledningen så kort som mulig på koax-kabelen.

Du får veldig mye signal-lekk på å ha unødvendig lang senterleder...

På alle tingene jeg har moddet, prøver jeg å holde senterlederen under to-tre millimeter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...