Gå til innhold

skape/drepe folk som er venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

eg syns det er dårlig at det ikkje går an å skade eller drepe de som er på lag og hjelper deg. F.eks viss du hadde drept ein så du trengte for å komme videre kom det opp noe mission failed greier. Det er veldig lite realistisk. Ka syns dere? Bare en tanke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste spill har noe lignende, fordi alternativet er nesten umulig å få til.

Da måtte man ta høyde for at en spiller kunne drepe en hvilken som helst viktig karakter når som helst i spillet, og programmere hva som ville skje dersom spilleren gjorde dette.

Noen spill lar deg prøve(Deus Ex f.eks.), men løser det ved at den du prøver å drepe er udødelig og/eller drar fram et våpen og dreper deg, mens andre spill løser det slik som Half Life. Eller som i Deus Ex 2, hvor du ikke har tilgang på våpen rundt de kritiske personene, eller de personene kun snakker til deg via "Intercom", så du ikke kan nå dem.

Vanskelig å unngå noe av dette helt.

Skrevet

jeg har også "savnet" muligheten for dette. Enten at du skyter en person som skal hjelpe deg i spillet, så alt stopper opp, eller at du ødelegger noe dører/kasser/vegger/tak så du ikke kommer deg videre. Hadde hjulpet en del på realiteten i spillet.

Skrevet

Tror det er slikt systemet fungerer i de fleste spill. Utviklerene kunne jo gjort det på en annen måte, feks at du sto med valget om du ville gjøre kort prosess av alle hovedpersonene tidlig i spillet. Da kan en bare tenke seg hvor mange slutter en måtte lage til spillet da! Det ville dessuten ødelagt mye for en eventuell oppfølger. Utviklerene ville ikke stå med mange valgene til en fortsettende historie. Jeg tror det ble gjort slik for historiens skyld. Det ville vert litt dumt om du drepet Alyx i 2ern for så og se henne igjen i 3ern av serien.

Men på den annen side er det jo litt mer realistisk.

Derfor gleder vi oss til S.T.A.L.K.E.R. en litt annerledes opplevelse, med hele 8 slutter. Mye mer frihet og valgmuligheter :love:

Skrevet

Dei kunne hatt FF på hjelparane som ikkje har noko betydning for spelet sin utvikling, mens resten var udødelige, men det kjem jo nye konstant uansett.

Skrevet
Dei kunne hatt FF på hjelparane som ikkje har noko betydning for spelet sin utvikling, mens resten var udødelige, men det kjem jo nye konstant uansett.

eg syns det hadde vert det beste. då har du og moglegheiten til å kvitte deg med hjelparane vist dei går i vegen heile tida.

Skrevet (endret)

sa ikke Gabe at de valgte udødelighet for friendly units da han ikke ville at man skulle drepe sine egne for å få våpnene deres?

eller var det Halo2? :)

Endret av nord
Skrevet (endret)
sa ikke Gabe at de valgte udødelighet for friendly units da han ikke ville at man skulle drepe sine egne for å få våpnene deres?

eller var det Halo2?  :)

Det hørtes litt...teit ut. Er jo en del andre måter å få de våpnene man vil.

Min mening er at hvis man skulle hatt mulighet for å f.eks drepe Alyx, så hadde spillet stoppet opp helt. Enten ved en svart skjerm med "mission failure" eller at man bare går rundt og rundt og ikke kommer seg videre og etterhvert skjønner at "oop, jeg burde kanskje ikke drept han/hun".

Noen grenser må man jo sette, men jeg syns personlig det også hadde vært tøft om man kunne sprenge noe så noe hadde falt i veien for der man skulle, så man også måtte loade fra en tidligere save. Dette hadde økt både vanskelighetsnivået og virkelighetsinntrykket.

Man kunne f.eks ikke knuse alle kassene i et rom, for da kunne man ikke stable dem oppå hverandre for å komme til et sted høyt oppe. Her er det dessverre lagt inn idiotsikre løsninger, noe jeg håpet ikke fantes på HL2.

Edit: For å oppsummere er jeg helt enig med trådstarter! Når man har alle muligheter man har, med å flytte på ting, puslespill med grav gun osv, burde man også kunne ødelegge totalt for seg selv.

Endret av Playmofetish
Skrevet

jeg ble ikke skuffet, jeg ble SUPER skuffet når i det jeg så crowbaret gå rett igjennom menneske.

Fy faen, jeg avslutta spillet på sekundet når det skjedde av skuffelse.

Tenkte meg litt om, mulig det blir litt for blodig ?

Men det burde gått ann... Valve har jo prøvd å gjøre det så realistisk som mulig.. også kommer den, absolutt en feil.

Skrevet
jeg ble ikke skuffet, jeg ble SUPER skuffet når i det jeg så crowbaret gå rett igjennom menneske.

Men det burde gått ann... Valve har jo prøvd å gjøre det så realistisk som mulig.. også kommer den, absolutt en feil.

Jeg håper du er ironisk ?

Hvis ikke snakker vi om antisosial oppførsel av en annen verden.

De fleste bryr seg liksom om historien og atmosfæren i spillet, i stedet for å grine seg til sengs over at det ikke går an å drepe vennene dine.

Skrevet

En måte å gjøre det på hadde vært å scripte Friendly NPC's til å etter gjentatte skudd fra en annen friendly, f.eks. freeman, å "komme til konklusjonen" om at nå er jeg under angrep, og må forsvare meg eller dø. Mao de angriper tilbake, og freeman dør...

Skrevet (endret)

Enig Pusur. Om du mister bilen i sjøen så får du Mission FAiled du og får opp melding om at kritisk ting eit eller anna. Skulle vært mulig å drepe alle (kanskje ikkje G-Man :p) og at du fekk opp melding om Mission Failed.

Endret av zeph
Skrevet
Enig Pusur. Om du mister bilen i sjøen så får du Mission FAiled du og får opp melding om at kritisk ting eit eller anna. Skulle vært mulig å drepe alle (kanskje ikkje G-Man :p) og at du fekk opp melding om Mission Failed.

Jepp. Eg hadde tatt Pulse rifla og skutt så mange som mulig før det kom "Mission failed" :p

Skrevet
En måte å gjøre det på hadde vært å scripte Friendly NPC's til å etter gjentatte skudd fra en annen friendly, f.eks. freeman, å "komme til konklusjonen" om at nå er jeg under angrep, og må forsvare meg eller dø. Mao de angriper tilbake, og freeman dør...

Dette hadde helt klart vert en ide :yes: Men da også bare når det gjalt de du kjemper sammen med av innbyggere i city 17. Hadde ikke funket på Alyx, G-man og andre viktige karakterer siden de er en del av historien.

Skrevet

Men det burde gått ann...  Valve har jo prøvd å gjøre det så realistisk som mulig.. også kommer den, absolutt en feil.

Jeg håper du er ironisk ?

Hvis ikke snakker vi om antisosial oppførsel av en annen verden.

De fleste bryr seg liksom om historien og atmosfæren i spillet, i stedet for å grine seg til sengs over at det ikke går an å drepe vennene dine.

Jeg er bare realistisk, hadde det vært slik hadde selfølgelig splatt vært disablet, de hadde bare dødd.. skjønner ? Akkurat som vanlige soldater. De splatter ikke, men bare dør. Det går ikke an å hogge av armen eller noe heller når de er døde, de bare flytter på seg. Slik at det skal være mulig for oss å spille det uten å sitte med en bøtte ved siden av stolen.

Gi Alyx et lite kutt i beinet og hun sier "stop it, that hurts!" eller noe.. det hadde vært artig :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...