Gå til innhold

Maks 127 GB Harddisk


Anbefalte innlegg

Hai hå!

Jeg vurderer å sette inn en større harddisk på min mors gamle IBM Aptiva som i dag har 2x5 GB. Fra IBM's nettsider finner jeg at det ikke er mulig å sette inn ny disk større enn 127 GB.

 

Er det noen som vet om det da er mulig å sette inn 2 stk 120 GB, eller er grensen på 127 GB sammenlagt for begge harddiskene...? :hmm:

 

Takker for alle svar! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du kjører windows xp på den kan du bare laste ned sp1 (eller sp2) så er problemet borte

Kjører windows 98. Har vurdert XP, men ble fortalt at denne maskinen ikke takler det... Hva er egentlig kravene for å kunne kjøre XP?

 

Har i dag

500 eller 600 MHZ (ikke helt sikker på hvilken)

256 MB RAM

Ikke helt sikker på skjermkortet heller, men siden det er over 3 år gammelt er det vell neppe noe kraftige saker...

 

Det er mulig at en PCI-basert IDE-kontroller vil takle harddisker over 127GB.

Hva er dette? :blush:

 

 

EDIT: Aldri så liten skriveleif :p

Endret av Sprinkle
Lenke til kommentar
Du må enten finne det ut selv ved å lese manualen/info på nettet om hovedkortet ditt, eller kjøpe/låne en disk og teste. Men har din mor virkelig behov for mer enn 120GB?

Etter hva jeg har kunne finne av info om hovedkortet er det ikke mulig å få mer enn 127 GB (eller 252 med to disker). Som du sier vil 120 GB sikkert holde i massevis, men siden prisendifferansen på større disk ikke er fryktelig stor skader det ikke å forhøre seg litt :)

Endret av Sprinkle
Lenke til kommentar
hvis du kjører windows xp på den kan du bare laste ned sp1 (eller sp2) så er problemet borte.

Ikke når begrensningen ligger i hardwaren.

128 GiB-begrensningen er en softwarebegrensning så det er ikke noe problem.

 

Oppgrader til Windows 2000 eller XP så kan du sette inn så store harddisker du klarer å få tak i.

 

NB. Windows 2000/XP bør ha minst 128MB å boltre seg på.. Helst en god del mer enn det også, ellers så går det sinnsykt tregt. Jeg har bootet Win XP med både 32, 64, 96, 128, 192, 256, 384, 512, 768, 1024, og 2048 MiB ram og erfaringen min er minimum 128MB, helst mer fordi programmer og buffere også må ha litt plass.

 

CPU-kraft er ikke så nøye som de offisielle spesifikasjonene skal ha det til, men 200MHz begynner å bli en praktisk nedre grense.

Lenke til kommentar
hvis du kjører windows xp på den kan du bare laste ned sp1 (eller sp2) så er problemet borte

Kjører windows 98. Har vurdert XP, men ble fortalt at denne maskinen ikke takler det... Hva er egentlig kravene for å kunne kjøre XP?

 

Har i dag

500 eller 600 MHZ (ikke helt sikker på hvilken)

256 MB RAM

Ikke helt sikker på skjermkortet heller, men siden det er over 3 år gammelt er det vell neppe noe kraftige saker...

 

Det er mulig at en PCI-basert IDE-kontroller vil takle harddisker over 127GB.

Hva er dette? :blush:

 

 

EDIT: Aldri så liten skriveleif :p

Du vil ikke ha noe problem med å kjøre Xp på den. Jeg kjører Xp på en tregere maskin.

Lenke til kommentar
hvis du kjører windows xp på den kan du bare laste ned sp1 (eller sp2) så er problemet borte.

Ikke når begrensningen ligger i hardwaren.

128 GiB-begrensningen er en softwarebegrensning så det er ikke noe problem.

 

Oppgrader til Windows 2000 eller XP så kan du sette inn så store harddisker du klarer å få tak i.

 

NB. Windows 2000/XP bør ha minst 128MB å boltre seg på.. Helst en god del mer enn det også, ellers så går det sinnsykt tregt. Jeg har bootet Win XP med både 32, 64, 96, 128, 192, 256, 384, 512, 768, 1024, og 2048 MiB ram og erfaringen min er minimum 128MB, helst mer fordi programmer og buffere også må ha litt plass.

 

CPU-kraft er ikke så nøye som de offisielle spesifikasjonene skal ha det til, men 200MHz begynner å bli en praktisk nedre grense.

Hmm... nei.. det er både software og hardware-relatert. Eldre maskiner klarer ikke mer enn 127 GB harddisk om ikke Biosen blir oppdatert, alt kommer ann på hvilket hovedkort det er og når det er produsert, eldre hovedkort som f.eks. på en IBM pc må vel oppdateres (gjorde det selv på en IBM med 500 Mhz).

Lenke til kommentar
Eldre maskiner klarer ikke mer enn 127 GB harddisk om ikke Biosen blir oppdatert, alt kommer ann på hvilket hovedkort det er og når det er produsert, eldre hovedkort som f.eks. på en IBM pc må vel oppdateres (gjorde det selv på en IBM med 500 Mhz).

Hvor kan jeg da finne en bios-oppdatering da? Fant informasjonen som sa at PC-en maks kunne ha 127 GB på IBM sine sider, og der var det ikke noe informasjon om ny bios. Er det ikke litt snodig at de ikke har laget en bios oppdatering hvis det bare er dette som skal til? (selv om det er en alvorlig gammel pc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...